دولت و شتاب توسعه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هرمزگان

سومین برنامه افتتاح پروژه ‎های کلان درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور در اوایل سالجاری نشان داد که دولت، توسعه و پیشرفت این مناطق هرمزگان را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و آن را ادامه می‌دهد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، در سال 68 براساس تبصره 19 قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند و چگونگی اداره این مناطق در هفتم شهریورماه 1372 به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و 21 شهریور 1372 مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

استان هرمزگان با داشتن 2 منطقه آزاد تجاری قشم و کیش و هفت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، کشتی سازی، لاوان، قشم، پارسیان و جاسک بیشترین نقش در حوزه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور را دارد.

مناطق آزاد کیش و قشم که در گذشته با وجود ظرفیت‌های فراوان محلی برای واردات کالا بوده است اما در سال‌های اخیر بویژه در دولت یازدهم و دوازدهم نقش خود را شناخته و با بهره برداری از طرح‌های تولیدی و اشتغالزا خود را برای یک پردازش جدید جهت صادرات کالا آماده کرده که طرح‌های بهره برداری شده دراین سال‌ها نشان ازاین وضعیت را دارد.

درسال‌های اخیر بویژه در سال 99 بالاترین بهره برداری از طرح‌های توسعه ای در زمینه صنعت، معدن، فولاد، گردشگری، تولید و تجهیزات مورد نیاز کشور از جمله قیر، لاستیک و آلومینیوم دراین مناطق را شاهد بودیم که شماری از این طرح ها نیز در صف بهره برداری درسالجاری به عنوان سال تولید، پشتیبانی ها ومانع زدایی قرار دارند.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب درآمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استان هرمزگان است.

** بهشت سرمایه گذاری صنعتی و پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان به دلیل قرارگیری در 40 کیلومتری عسلویه و 17 کیلومتری فرودگاه عسلویه و همچنین نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی، یکی از  مناطق ویژه منحصر بفرد درسطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.

این منطقه در غربی‌ترین نقطه هرمزگان، شرقی‌ترین نقطه بوشهر و جنوبی‌ترین منطقه فارس قرار دارد و به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدور انتقال گاز سراسری خط هفتم، خط انتقال میعانات گازی به ستاره خلیج‌فارس و سایر میدان‌های گازی و نفتی، این منطقه در موقعیت طلایی برای سرمایه گذاری قرار گرفته و برای تولید بیش از 14 میلیون تن محصولات پتروشیمی، چهار میلیون تن فولاد، هزار و 400 تن پودر آلومینا، پنج هزار مگاوات برق و آب شیرین کن 750 هزار مترمکعبی طراحی شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان در این راستا گفت: این منطقه در واقع بهشت سرمایه گذاری و قطب سوم پتروشیمی کشور است که با توجه به تامین زیرساخت‎ها و شرایط مطلوب فراهم شده برای سرمایه‌گذاری، دست سرمایه‌گذاران در این حوزه را به گرمی می‌فشاریم.

علی اصغر علامه بهمن ماه 99 در مراسم بهره برداری از اسکله شماره پنج بندر انرژی بر پارسیان که با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسید، افزود: منطقه ویژه انرژی بر پارسیان یکی از مستعد ترین و راهبردی ترین مناطق ویژه صنعتی کشور است که به علت قرار گرفتن در کنار  منطقه پارس جنوبی (پایتخت انرژی کشور) و داشتن ظرفیت‌های مهم بندری آماده سرمایه‌گذاری در حوزه‌های معدنی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است.

علامه بیان داشت: این منطقه ویژه با وسعت 10 هزار هکتار و داشتن یکی از بزرگترین بنادر تخصصی کشور در سال 95 که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های دشمن قرار داشت، با صد در صد توان و تخصص جوانان ایرانی شروع به کار کرد که همه سرمایه گذاری و ساخت آن داخلی بوده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان یادآورشد: اسکله شماره پنج بندر پارسیان نیز در واقع با هدف تسهیل واردات و صادرات، تشویق سرمایه گذاران و تامین زیرساخت‌های کارخانه آلومینیوم جنوب توسط قرارگاه خاتم الانبیا ساخته شده است.

علامه یادآورشد: دراین روز همچنین عملیات ساخت 2 طرح پتروسیمی، یک طرح فولادی و شروع عملیات نمک زدایی از آب دریا در این منطقه آغاز شد که با شروع این طرح‌ها شاهد تحول عظیمی در منطقه ویژه پارسیان خواهیم بود.

وی افزود: از رییس جمهوری درخواست داریم سهمیه میعانات گازی که در تعهد وزارت نفت بوده را به منطقه ویژه اقتصادی پارسیان تخصیص یابد و این منطقه به عنوان مرکز کارخانه نوآوری در حوزه فولاد، صنایع معدنی و پتروشیمی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان افزود: درحال حاضر در بندر و منطقه ویژه اقتصادی پارسیان افزون بر هزار و 100 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در صورت راه اندازی تمام اسکله‌ها و اجرای شرکت‌های فولادی و پتروشیمی ما شاهد رفع محرومیت و بیکاری از غرب استان هرمزگان و جنوب کشور باشیم.

** آمادگی منطقه ویژه خلیج فارس برای اجرای 10 طرح سرمایه گذاری

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه  و بارگیری به طول 32 کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد، آلومینیوم و فلز روی با جذب چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای 11 هزارو 500 نفر در 13 کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

فراهم آوردن شرایط  جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و هدایت آنان در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی انرژی بر و فرآوری موادمعدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش و توسعه فنآوری‌های جدید حوزه تولید، مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی از جمله مهم‌ترین اهداف ترسیم شده این منطقه است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خاطرنشان کرد: 10 طرح توسعه‌ای مصوب در کمیته واگذاری زمین، آماده سرمایه گذاری درسایت‌های یک و سه این منطقه ویژه اقتصادی است.

حسن خلج طهرانی در گفت وگو با ایرنا افزود: در سایت شماره یک منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس پنج طرح معدنی و صنایع معدنی با سرمایه گذاری 137.5 میلیون دلار مصوب شده و شرکت‌های خصوصی آماده اجرای آن هستند.

خلج طهرانی ادامه داد: این طرح‌ها شامل تولید حلال‌های شیمیایی با ظرفیت 50 هزارتن، تولید فروآلیاژها (ظرفیت 50 هزار تن)، تولید آهک (ظرفیت 330 هزارتن)، تولید فروسیلیس (ظرفیت 10 هزارتن) و کارگاه ساخت و تعمیرات اسکلت‌های فلزی (ظرفیت 500 تن) است.

وی اظهارداشت: پنج طرح دیگر نیز با سرمایه گذاری 206 میلیون دلار در سایت شماره سه این منطقه مصوب شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یادآورشد: این طرح‌ها شامل تولید فروآلیاژ با ظرفیت اسمی سالانه 50 هزارتن و احداث نیروگاه گازی با ظرفیت سالانه 200 مگاوات برق، تولید سیلیکون متال با ظرفیت اسمی سالانه 10 هزارتن، تولید الکترود گرافیتی (ظرفیت 10 هزارتن) و فروم آلیاژ (ظرفیت 55 هزار تن) است.

** هدف گذاری سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد ریالی در بندرشهید رجایی

کارشناسان اقتصادی، طرح‌های متعدد توسعه‌ای در بندرشهید رجایی را گامی در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به توانمندی‌های داخلی می‌دانند که از جمله آن می‌توان به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسکرانه 2 هزار و400 هکتاری و برج کنترل ترافیک دریایی در این منطقه اشاره کرد.

مجتمع بندری شهید رجایی سال 64 درشرایط سخت جنگ تحمیلی با هدف توسعه  ایران بهره برداری رسید و از آن سال تاکنون شاهد تحولات بزرگ در زمینه تکمیل زیرساخت‌هایی از جمله بندرخلیج فارس، پایانه کانتینری، راه آهن، جرثقیل‌های بزرگ ریلی، مکنده‌ها و پایانه‌های نفتی این بندر بودیم.

در این راستا معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز اظهارداشت: پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیرکانتینری برای سال 1400 در بندرشهید رجایی هدفگذاری شده است.

منصور خرمشکوه در گفت و گو با ایرنا با تشریح برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی درسالجاری افزود: این طرح با هدف افزایش میزان جذب سرمایه‌گذاری تجمیعی بخش غیردولتی در بندر شهید رجایی به میزان 78 هزار میلیارد ریال دنبال خواهد شد.

خرمشکوه بیان داشت: توسعه و تکمیل نرم افزارهای عملیاتی دریافت درآمدهای غیرسیستمی قرارداد کالاهای غیرکانتینری به میزان 50 درصد از دیگر برنامه‌های مهم‌ منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در سالجاری است.

او اظهارداشت: همچنین سال آینده فرآیندهای پرداخت غیرحضوری هزینه‌های کانتینری به میزان 30 درصد با هدف توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی بندر شهید رجایی به میزان 10 درصد تدوین می‌شود.

معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان، بازنگری و تدوین نرم‌های عملیاتی کالای غیرکانتینری به میزان 50 درصد با هدف‌گذاری ارتقای توان عملیاتی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با همکاری سایر بخش‌ها به میزان چهار درصد را یکی دیگر از برنامه‌های شاخص عنوان کرد.

خرمشکوه ادامه داد: تهیه و تدوین دستورالعمل عملیاتی در بخش کالای غیرکانتینری حداقل به تعداد 2 مورد، بازنگری نرم‌های عملیاتی شناورهای کانتینری و بررسی عوامل موثر بر نرم‌های عملیاتی شناورها با استفاده از روش‌های زمان‌سنجی به میزان 100 درصد، بخش دیگری از برنامه‌های تعریف شده است که عملیات اجرایی آن از اردیبهشت‌ماه سال آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: واگذاری اپراتوری خطوط  لوله موقت انتقال فرآورده‌های نفتی در کریدور( A) بندر خلیج‌فارس به بخش خصوصی به میزان 100 درصد از سوی اداره بندرنفتی خلیج فارس، تدوین و پیاده‌سازی دستورالعمل تردد وسایل نقلیه موتوری دربندر شهید رجایی به میزان 50 درصد از اردیبهشت سال آینده وهمچنین اجرای قرارداد پایانه حمل درون بندری و احداث تعمیرگاه تجهیزات در بندر شهید رجایی به میزان 100 درصد از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: بررسی میزان انطباق کارگزاران حوزه‌های تخصصی دریایی در بنادر غرب هرمزگان و پیگیری رفع نبود انطباق‌ها برابر آیین نامه های اجرایی به میزان 70 درصد با هدف‌ رشد بهره‌ وری کل عوامل بنادر تابعه استان را از دیگر برنامه‌های تعریف شده بنادر و دریانوردی هرمزگان برای سال آینده عنوان کرد.

خرمشکوه بیان داشت: بندرشهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری مطرح است که با وجود داشتن ظرفیت‌های تولید، ایجاد ارزش افزوده، دسترسی به آب‌های آزاد و زیرساخت‌های مناسب، مزیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد.

**بهره برداری از 20 طرح دریایی و بندری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی

14 اسفندماه سال 99 نیز شاهد بهره برداری از20 طرح بندری و دریایی بندر شهید رجایی به ارزش سه هزار 356 میلیارد ریال به صورت تجمیع شده با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بودیم که به ظرفیت‌های روبه گسترش این بندر اضافه شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی نیز در این زمینه گفت: افتتاح 13 مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به عنوان نخستین واحد تولیدی روغن‌های دریایی در بندرشهید رجایی از مهم ترین طرح‌هایی بود که به نمایندگی از 20 پروژه بندری و دریایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح و بهره برداری شد.

علیرضا کرجی ران در خصوص ویژگی‌های مخازن نفتی افزود: این مخازن با مساحت هفت هزار و 892 مترمربع و حجم عملیاتی 13 هزار و 500 مترمکعب  و با سرمایه گذاری 350میلیارد ریال احداث شده که زمینه اشتغال 80 نفر را فراهم کرده است.

کرجی ران ادامه داد: این طرح در زمینه تهیه، تولید، ساخت و توزیع انواع روانکارهای صنعتی، خودرویی و دریایی فعالیت دارد و با مساعدت بندرشهید رجایی نخستین محصول این شرکت تا قبل از پایان امسال به میزان 100 هزار لیتر روغن دریایی تولید می‌شود.

وی یادآورشد: مخزن داری و تخلیه و بارگیری تانکر و کشتی برای انواع روغن‌های روانکاری به ظرفیت 15 هزار و 600 مترمکعب  و تخلیه و بارگیری از کشتی از چهار اسکله بندر نفتی خلیج فارس و تولید و توزیع محصولات درهرمزگان و استان‌های همجوار را از جمله مزیت‌های این طرح عنوان کرد.

** ایجاد 20 هزار شغل در بندر شهید رجایی و ساخت بنادر نسل سوم

دولت تدبیر و امید همچنین بر توسعه بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی و تبدیل آن به بنادر نسل سوم تاکید بسیاری دارد که وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید: با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده کالا کاهش دهیم، درعین حال با ایجاد جذابیت‌های اقتصادی و تجاری در صدد ایجاد رقابت در بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار باشیم.

محمد اسلامی با اشاره به امضای 6 تفاهم نامه سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی، ویژگی نسل سوم بنادر را علاوه بر تولید بار، فرصت پردازش و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: یکی از اهدافی که در امضای تفاهم نامه دنبال می‌شود تسهیل در قدرت لجستیکی و تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم است که در این راه گام‌های مهمی برداشته شده است.

اسلامی به سیاست توسعه تجارت در بنادر اشاره کرد و گفت: مجموع ظرفیت‌های بنادر اکنون 280 میلیون تن است که باید این میزان به حداقل 2 برابر ظرفیت در مدت زمان پنج ساله برسد؛ درنظر است تا ظرفیت بنادر سواحل مکران به 220 میلیون تن برسد.

** سرمایه گذاری 26 هزار میلیارد ریالی در منطقه آزاد کیش

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ظرف هشت سال خدمت دولت تدبیر و امید با حمایت‌های این دولت 26 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی و 110 میلیون دلار در جزیره کیش سرمایه گذاری شده است.

جعفر آهنگران، اوایل امسال در مراسم بهره برداری از طرح های عمرانی و گردشگری کیش که به صورت ویدئو کنفرانسی با دستور رییس جمهور برگزار شد، افزود: با این میزان سرمایه گذاری برای پنج هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است یادآورشد: در این جزیره طرح‌های مختلفی در دست اقدام است که قادر است به زودی میزبان پنجشنبه‌های افتتاح دولت باشد.

آهنگران با اشاره به پذیرش مسافران در ایام نوروز به صورت محدود به دلیل شرایط کرونایی اظهارداشت: هم اکنون این جزیره با 50 درصد توان سال قبل از شیوع کرونا ( سال 1398) نسبت به جذب مسافران اقدام کرده است.

** بهره برداری از 39 طرح و اشتغال 5400 نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در سومین رویداد از بهره برداری طرح های عمرانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پنجم فروردین ماه سالجاری 39 طرح با سرمایه گذاری 58 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی پنج هزار و 400 نفر به دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد که سهم مناطق آزاد قشم و کیش 14 طرح زیربنایی و عمرانی با بیش از 40 هزار میلیارد ریال اعتبار بوده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آیین افتتاح این پروژه‌های عمرانی در مناطق آزاد گفت: این سومین رویداد بهره برداری است که از آن تعداد، 157 پروژه در سه رویدداد توسط رییس جمهوری انجام شده است، حدود 190 پروژه دیگر نیز توسط وزراتخانه‌های مربوطه با حضور رییس جمهوری یا توسط دیگر مقامات به بهره برداری رسیده و مابقی پروژه‌ها نیز تا پایان دوره دولت مرحله چهارم افتتاحیه به بهره برداری خواهد رسید.

حمید رضا مومنی افزود: بیش از 95 درصد از پروژه‌های به بهره برداری رسیده توسط بخش خصوصی و تامین مالی به مرحله اجرا رسیده‌اند و پنج درصد باقی نیز صرفا برای اجر ا و اتمام زیرساخت‌ها درمناطق آزاد هزینه شده است.

مومنی ادامه داد:‌ با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و رشد 65 درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی نسبت به سال 92، سالانه میزبان بیش از 10 میلیون گردشگر در مناطق آزاد بوده ایم. هم اکنون بیش از 80 هتل در این مناطق درحال ساخت است که این امر نشان از جذب سرمایه قابل توجه در صنعت گردشگری مناطق دارد.

وی ادامه داد:‌ در مجموع 16 منطقه ویژه اقتصادی به بهره برداری رسیده که تعداد مناطق ویژه در دولت تدبیر و امید با رشد معادل 100 درصد به 32 منطقه افزایش می یابد.

مشاور رییس جمهوری گفت: از تاریخ تصویب مناطق ویژه اقتصادی درسال 84 تا سال 92 صرفا یک طرح جامع مورد تصویب شورای عالی قرار گرفته بود، این عملکرد در دولت تدبیر و امید به 23 طرح جامع افزایش یافت و طرح‌های جامع دیگر مناطق نیز در دست بررسی قرار دارد که آن‌ها تا پایان دولت به تصویب خواهد رسید.

مومنی ادامه داد: با وجود سه هزار و 400 حافظ قرآن در مناطق آزاد و تبدیل قشم به شهر قرآنی با بیش از سه هزار حافظ قرآن، ترویج پیاده روی اربعین از مرز شلمچه، حمایت از ساخت هزار مدرسه، حمایت از توسعه مدارس روستایی و هفت هزار دانش آموز روستایی، ساخت 28 ورزشگاه حرفه‌ای در مناطق آزاد، ساخت بیمارستان و ترویج گردشگری سلامت در مناطق آزاد مهم ترین برنامه‌های فرهنگی ـ اجتماعی دولت در مناطق آزاد است.

به گفته وی، با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و رشد 65 درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی نسبت به سال 92، سالانه میزبان بیش از 10 میلیون گردشگر در مناطق آزاد بوده‌ایم و اکنون بیش از 80 هتل در مناطق آزاد درحال ساخت است که این امر نشان از جذب سرمایه قابل توجه در صنعت گردشگری مناطق دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در حوزه درمان و سلامت نیز سرمایه گذاری 180 میلیارد تومانی سازمان‌های مناطق آزاد منجر به افزایش گردشگران سلامت از کشورهای همجوار شده است. ‌

** بهره برداری از 14طرح عمرانی در مناطق آزاد کیش و قشم

استاندارهرمزگان نیز در آیین افتتاح 12 طرح منطقه آزاد قشم گفت:2 طرح شامل مجموعه گردشگری و ورزش‌های زمستانی پنگوئن و مرحله دوم برج ساحلی پرشین کیش هفته گذشته با دستور رییس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید که برای اجرای این طرح‌ها که به صورت همزمان با  37 طرح دیگر افتتاح شد، 9 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که در نتیجه آن برای 250 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

فریدون همتی ادامه داد: این طرح‌ها تحرک خوبی در جزیره‌ها و مناطق آزاد استان هرمزگان ایجاد می‌کند، در نیمه نخست امسال نیز چندین طرح عمرانی در این منطقه  از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود و در اختیار مردم خونگرم جنوب کشور قرار می‌گیرد.

همتی افزود: با توجه به نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید، پیشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، این شعار باید نصب العین همه مسوولان و سرمایه گذاران قرار گیرد و همه دستگاه های اجرایی پشتیبانی را از تولید داشته باشند و موانع پیش روی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را از پیش پایشان بردارند.

وی افزود: تولید، اشتغال، توانمندی و جلوگیری از تورم را به دنبال دارد و زندگی راحت برای مردم کشور را به ارمغان می‌آورد، زیرا ایران اسلامی باید در زمینه تولید قوی‌تر از پیش شود و با توسعه صادرات غیرنفتی، وابستگی ایران به فروش نفت کاهش یابد.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: این امر باعث توامند شدن کشور می‌شود و استفاده از بخش خصوصی می‌تواند موجب افزایش صادرات غیرنفتی شود، یکی از اولویت‌های دولت در گمرک، سرعت بخشی در ترخیص کالاهای اساسی و به ویژه مواد اولیه برای تولید شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی است، این اولویت با جدیت پیگیری می‌شود و اگر هر فرد یا شرکتی در این امر مشکلی داشت با دفتر استاندار مستقیم  درمیان گذارد.

**مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردارند

رییس جمهور، امسال دربهره برداری از طرح های عمرانی، صنعتی و گردشگری در مناطق آزاد نیز با تاکید بر این که مناطق آزاد و اقتصادی از اهمیت بالای برخوردار است، گفت: در این دولت برای توسعه و احیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در مناطق مرزی کشور قرار دارند، سرمایه گذاری بسیار خوبی انجام گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار داشت: ما در سفرهای استانی برای مناطق آزاد و اقتصادی قول دادیم و مصوبات خوبی را به مجلس ارائه کردیم که تصویب آن در مجلس شورای اسلامی طولانی شد و از مجلس عبور کرد و در شورای نگهبان دچار مشکلاتی است که امیدواریم در همین سال 1400 این مشکلات حل شود و مصوباتی که چند سال است که دنبال آن هستیم ابلاغ شود تا وعده ای که به مردم داده شده، محقق شود.

وی ادامه داد: مناطق آزاد از این لحاظ اهمیت دارند که همه در مناطق مرزی هستند و دولت مصوباتی را برای رونق بهتر آن‌ها دنبال می‌کند؛ این مناطق همیشه پیوسته با همسایگان در ارتباط است بنابراین می‌توانند از لحاظ تجارت و تولید بسیار مهم باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد از امتیازات زیادی برای تولید، تجارت و سرمایه گذاری برخوردار هستند که می‌توانند پشتوانه‌ای برای کشور، خود منطقه و مردم بومی آن باشند، تاکید کرد: مناطق آزاد باید در وهله نخست جاذبه تولید خود را حفظ کنند و در مرحله دوم قدرت صادرات داشته باشند، چرا که متاسفانه قبل از این دولت برخی مناطق آزاد وارد کننده بودند بنابراین باید از ظرفیت‌های این مناطق استفاده کرده و بتوانیم از کشورهای همسایه مواد اولیه را وارد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه به مساله گردشگری اشاره کرد و افزود: در هفت سال گذشته تعداد گردشگران در ایران به خصوص گردشگران خارجی به 2 برابر افزایش یافته‌اند که البته در این یکسال اخیر به دلیل کرونا دچار وقفه شد که امیدواریم بتوانیم با تکثیر واکسن چه از طریق واردات و چه تولید داخلی شرایط این بیماری را به گونه‌ای کنترل کنیم که صنعت گردشگری توسعه پیدا کند تا مردم بتوانند سفر و گردش خود را انجام دهند. به طور حتم شرایط مناطق آزاد از اواسط امسال به بعد، در زمستان امسال و بهار سال آینده بهتر خواهد شد.

** مسیر توسعه مناطق آزاد کشور هموار شد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در نشست اخیر شورای اداری منطقه آزاد چابهار که با حضور مدیران و برخی فعالان اقتصادی برگزار شد، با بیان اینکه افتتاح‌های زیادی در مناطق آزاد پیش رو داریم، گفت: مسیر توسعه مناطق آزاد کشور هموار شده است و کار را برای آیندگان آسان کرده‌ایم.

حمیدرضا مومنی بر هم‌افزایی بیشتر بین مناطق آزاد تاکید کرد و افزود: مناطق آزادِ هشت‌گانه کشور باید از تجربیات هم استفاده کنند. بیشتر ضعف‌ها را برطرف کرده‌ایم، ولی همچنان می‌بایست به سمت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف قدم برداریم.

مومنی ادامه داد: در 6 سال اخیر با منابع ناپایدار و شرایط اقتصادی ناپایدارتر کار کردیم و هم‌ اینک نتیجه اقدام‌های انجام شده در مناطق آزاد را مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد در برخی موارد به اندازه 20 سال گذشته کار شده است، ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها می‌توان گفت، چهار برابر 20 سال گذشته کار شده است.

مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید مطالبات مردم را شنید و به آن‌ها پرداخت اظهار کرد: دبیرخانه مناطق آزاد کشور، هر هفته با نمایندگان مردم در خانه ملت جلساتی خواهد داشت و نمایندگان مجلس، مطالبات بحقِ مردم را به ما انتقال می‌دهند.بدیهی است مدیران عامل مناطق آزاد می‌بایست، بیش از پیش به مطالبات بدنه اجتماعی بویژه فعالان حوزه های اقتصادی، تجار و سرمایه گزاران، اهتمام و توجه جدی نمایند.
مومنی با تاکید بر اینکه رویکرد دبیرخانه مناطق آزاد کشور، تقویت مدیرعامل‌های مناطق آزاد است، گفت: باید موضوع تشکیل شوراهای سرمایه‌گذاری، تامین مالی و منابع پایدار به طور جدی در دستور کار قرار گیرد. با راه اندازی شوراهای مشورتی رفع موانع در مسیر توسعه مناطق سرعت می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه همه شرایط در مناطق آزاد باید شفاف باشد، بیان داشت: می‌طلبد در این باره، حوزه اطلاع‌رسانی را تقویت کنیم و برای ایجاد تحول در حوزه گردشگری باید خطوط هوایی اختصاصی مناطق آزاد را هرچه‌سریع‌تر فعال کنیم.

** رابطه اخذ مالیات و سلب شدن سرمایه گذاری در مناطق آزاد

در سال 99 بر اساس حکم دیوان عدالت اداری مقرر شد تا بر اساس حقوق کارکنان مناطق آزاد مالیات از آنها اخذ شود و این در حالی بود پیش از این کارکنان بنگاه های اقتصادی و واحدهای مشغول فعالیت در این محدوده ها معاف از مالیات بودند، این حکم دیوان عدالت اداری، قوانین تصویب شده پیشین را نقض کرده در حالی که شورای عالی مالیاتی به عنوان بالاترین تصمیم گیرنده در این زمینه این حق را لغو نکرده است.

مدیر هماهنگی امور نهادهای مالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دراین زمینه گفت: مصوباتی که منجر به اخذ مالیات از سرمایه‌گذاران این محدوده‌ها شود، جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاری، تولید و سکونت کاهش می‌دهد بنابراین دو مزیت اصلی معافیت مالیاتی و گمرکی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی را برای فعالیت جذاب کرده است.

الهام سخایی در گفت و گو خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هفت منطقه آزاد در در مجاورت مرز کشور مشخص شده، افزود: این مناطق ضریب نسبی توسعه یافتگی را دارند و از مناطق کم برخوردار و درحال توسعه محسوب می شوند اما واحدهای تولیدی برای فعالیت، این مکان ها را به دور از مرکز انتخاب می کنند و هزینه جا به جایی بیشتر را می پذیرند زیرا مشمول مزیت معافیت هستند.

سخایی ادامه داد: معافیت مالیاتی در دو دسته تقسیم بندی شده و بر اساس قوانین، چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت های حقیقی و حقوقی در این محدوده ها به مدت 20 سال از آغاز فعالیت از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی معاف شده اند، قوانین بالا دستی این معافیت ها را به عنوان مشوق برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قانون یکساله بودجه معافیت مالیاتی حذف شده است، خاطرنشان کرد: این تعیین درآمد مالیاتی از این محدوده ها با معافیت برای جذب فعالان اقتصادی تعارض دارد.

مدیر هماهنگی امور نهادهای مالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا جدا از مشکلات تولید، گردشگری نیز افت پیدا کرده و از سوی دیگر روند های جدید قانونی از جمله ثبت سفارش که پیش از این در مورد مناطق آزاد اجباری نداشت، همراه با محدودیت های ارزی، شرکت های فعال را با موانع بسیاری مواجه کرده است.

سخایی یاد آور شد: با توجه به شرایط فعلی و مشکلات اقتصادی، حذف معافیت مالیاتی به ویژه برای حقوق کارکنان تاثیر چشمگیری بر ضریب اشتغال افزوده می شود زیرا اگر نیروی کار در شرایط سخت مناطق مشابه سرزمین اصلی مجبور به پرداخت مالیات باشد دیگر تفاوتی در درآمد نخواهد داشت در نتیجه کاهش نیروی انسانی روند فعالیت در مناطق را با چالش های فراوانی مواجه خواهد کرد.
وی در خصوص مزیت معافیت های گمرکی در این محدوده ها، گفت: فعالیت اقتصادی در مناطق، پشت درهای گمرک انجام می شود و مشمول تشریفات گمرکی نمی شوند لذا در زمانی که تولیدات نیاز به ورود و خروج به سرزمین اصلی داشته باشند باید تشریفات گمرکی را طی کنند که این موضوع نیز یکی از مزیت های فعالیت در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی محسوب می شود.

** مناطق آزاد بسترمناسبی برای تولید کنندگان کالاهای صادراتی و ترانزیتی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محدوده‌های جغرافیایی هستند که با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا که بیشتر در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی دارند و به سبب تسهیلات، امکانات، معافیت‌ها و امتیازهای درنظر گرفته شده برای این مناطق، می‌توانند بستر مناسبی برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان صنعت ترانزیت ایجاد کنند.

دولت به توسعه اجتماعی فرهنگی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توجه ویژه ای دارد؛ تمرکز اصلی در توسعه این مناطق، بر تشویق صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی و تقویت کانال‌های ترانزیتی متمرکز است.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه ای را برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفت که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم 45 میلیارد دلار واردات به این مناطق انجام شد و در بخش صادرات این رقم به 132 میلیارد دلار رسیدکه با توجه به رقم 37 میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به 169 میلیارد دلار در این مدت می‌رسد،بر همین اساس 40 درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که نیمی از آن متعلق به آمار پتروشیمی می شود.

از مجموع 32 منطقه ویژه اقتصادی فعال در کشور تعدد 21 منطقه با سرمایه گذاری و مسوولیت سازمان‌های غیر دولتی و بخش خصوصی ایجاد و اداره می‌شوند وسهم این مناطق بیشتر سایر نقاط است که انتظار می رود با توجه فراوانی آنها با بهره برداری از طرحهای بزرگ زیر ساختی، زمینه های رشد و توسعه منطقه را بیشتر فراهم کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :