سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار:

دانشگاه‌ها شتاب‌دهنده توسعه در سواحل مکران هستند

سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار با اشاره به ضرورت تاسیس رشته‌های کاربردی و توسعه‌محور، برای کمک به پیشرفت و آبادانی سواحل مکُران، گفت: تاسیس رشته‌های نوین دانشگاهی نیاز اصلی دانشگاه‌های این منطقه به‌ویژه دانشگاه بین‌المللی چابهار است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، ناصر آبروِش اظهار داشت: در حالی که طی چند سال گذشته نگاه ویژه مقام معظم رهبری و مدیران کشوری به سواحل مکران و توجه به آن به عنوان گنج پنهان جنوب ایران، به توسعه همه جانبه این سواحل به ویژه در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و بندری منجر شده است، نقش دانشگاه‌های این منطقه در توسعه سواحل مکران مغفول مانده است.

آبروش تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای دانشگاه بین‌المللی چابهار در تلاش هستیم تا با اخذ مجوز برای تاسیس رشته‌های نوین، ماموریت دانشگاهی خود را در راستای توسعه نیروی انسانی مورد نیاز صنایع سبک و سنگین و نیز کسب و کارهای فعلی و آتی سواحل مکران محقق سازیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، رشته‌های نوین دانشگاهی می‌توانند متقاضیان غیر ایرانی را به ویژه از کشورهای همسایه برای تحصیل در دانشگاه بین‌المللی چابهار، ترغیب نماید و این در حالی است که دانشگاه بین‌المللی چابهار به عنوان تنها دانشگاه وابسته به مناطق آزاد ایران تا کنون نتوانسته است نسبت به آموزش و تربیت نیروهای انسانی با تخصص‌های ضروری و مرتبط با مناطق آزاد، از طریق آموزش‌های آکادمیک (دانشگاهی) و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بپردازد.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار با تاکید بر تاسیس رشته‌هایی کاملا کاربردی و مبتنی بر نیازهای آتی منطقه آزاد چابهار و نیز سواحل مکران افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک و راهبردی سواحل مکران و به ویژه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، در راستای سنجش بازار کار آتی و پیرو آن شناسایی و نیازسنجی رشته‌های پرمتقاضی از نگاه کارفرمایان ایرانی و خارجی سواحل مکران، طرح آینده‌پژوهی رشته‌های دانشگاهی جدید و بازار کار آنها را به انجام رساندیم تا با تکیه بر علم آینده‌پژوهی و با در نظر گرفتن همه احتمالات موجود، بتوانیم مجموعه‌ای از پرکاربردترین رشته‌ها را ارائه کنیم.

آبروِش با بیان اینکه دانشگاه چابهار ظرفیت پذیرش بیش از 2 هزار دانشجو را دارد، گفت: می‌طلبد با نگاهی ویژه به تنها دانشگاه بین‌المللی سواحل مکران، تدبیری اتخاذ کنیم تا از ظرفیت کامل این دانشگاه برای دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی استفاده شود.

وی با اشاره به فراهم بودن فضای فیزیکی مناسب در دانشگاه بین‌المللی چابهار عنوان کرد: این مجموعه به عنوان دانشگاه نسل چهارم، در حمایت از کارآفرینی، نوآفرینی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، پیشتاز است.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار با اشاره به سند همکاری 25 ساله ایران-چین، خاطر نشان کرد: بهره‌برداری از ظرفیت‌های سواحل مکران، به گونه‌ای شایسته و بایسته، جز با استفاده از مسیر توسعه نیروهای انسانی خبره با بهره‌مندی از آموزش‌های دانشگاهی میسر نمی‌شود.

او با تاکید بر لزوم تاسیس رشته‌های دانشگاهی بین رشته‌ای مانند حقوق دریایی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت صادرات، بازارگردانی با رویکرد بین‌الملل و مدیریت بازاریابی با رویکرد صنایع شیلاتی، مهندسی واردات برای کشورهای همسایه، مدیریت امور مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و مهندسی شیمی تصریح کرد: هم‌اکنون 33 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه بین‌المللی چابهار مشغول تحصیل هستند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای مهرماه 1400، به دنبال جذب بیش از 100 دانشجوی غیر ایرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، هندوستان و عمان هستیم.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار با اشاره به دشواری‌های تاسیس رشته‌های نوین و دریافت مجوزهای مربوطه از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان داشت: این دانشگاه در حال حاضر برای دانشجویان مقطع کارشناسی، موقعیت تحصیل در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی معدن، کامپیوتر، مدیریت بانک‌داری، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم تربیتی، حقوق، اقتصاد و مهندسی معماری را فراهم کرده است.

وی افزود: در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های تحصیلی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت، مهندسی عمران گرایش سازه، مهندسی تکنولوژی آموزشی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار، حقوق تجارت بین‌الملل، جغرافیا و برنامه‌ریزی آمایش سرزمینی جذب دانشجو دارند اما با نگاه توسعه‌محور می‌توان مجموعه رشته‌های نوین و کاربردی را به دانشجویان معرفی و از این طریق، به جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار رو به توسعه سواحل مکران کمک کرد.

شهرستان 283 هزار نفری چابهار در کرانه دریای عمان (مکران) به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب سرزمین مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان واقع شده است.

مَکُران، سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب استان سیستان و بلوچستان است، استانی که با داشتن  300 کیلومتر مرز آبی و یکهزار و 100 کیلومتر مرز خاکی، از شمال به خراسان و افغانستان، از غرب به استان کرمان، از جنوب به دریای عمان و سواحل مکران و از مشرق به پاکستان و افغانستان محدود می‌شود.

منطقه مکران از شرق هرمزگان تا جنوب سیستان و بلوچستان گسترده است و شهرستان های سیریک، جاسک، کُنارک و چابهار را شامل می شود.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.