برداشت 400 تُن محصول صادرات محور در قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین برداشت محصول صادرات محور به روش پرورش ماهی در دریا باهدف کمک به تحقق تولید، مانع زدایی ها، پشتیبانی‌ها در سال جدید خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصور آزاد با اعلام این خبر عنوان داشت: تولید و برداشت 400 تُن ماهی سی باس از 12 قفس دریایی، آغازی برای ورود قشم به عرصه ارزآوری کشور در سال جدید و کمک به تأمین امنیت غذایی ایران است.
وی ادامه داد: سیاست سازمان منطقه آزاد قشم در توسعه مزارع دریایی با مشارکت سرمایه‌گذاران منطقه، دستیابی به افزایش تولید ماهی و کمک به کاهش فشار به ذخایر آبزیان بومی موجود در خلیج‌فارس می‌باشد.
به گفته آزاد، ظرفیت مطالعه شده پرورش ماهی در دریا در جزیره قشم، تولید 86 هزار تُن ماهی در سال است که در حال حاضر باوجود پنج شرکت دارای مجوز فعالیت در این زمینه، تا پایان امسال تولید 10 هزار تُن ماهی به این روش محقق خواهد شد.
مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به این مطلب که  شرکت طلایه داران امین قشم نخستین بهره‌بردار این حوزه در جزیره بوده که از سال 1394 کار خود را آغاز کرده، افزود: در حال حاضر 12 قفس 50 تُنی این شرکت فعال است.
آزاد ضمن تأکید بر طرح توسعه این شرکت، گفت: پیش‌بینی این مرکز، تولید سالانه دو هزار تُن ماهی سی باس برای ورود به چرخه صادرات و ارزآوری است که تا پایان امسال با به‌آب‌اندازی 12 قفس دیگر، عملیاتی می‌شود.

تکمیل زنجیره ارزش پرورش ماهی در دریای قشم

قاسم عسکری، عضو هیات مدیره شرکت طلایه داران امین قشم با اشاره به قفس‌های آماده به‌آب‌اندازی این شرکت عنوان داشت: 12 قفس قبلی هفت سال پیش از چین وارد کشور شده ولی خوش‌حالیم که امسال قفس های  ساخت ایران را به‌آب‌اندازی خواهیم کرد.
وی همچنین در مورد تهیه بچه ماهی‌های سی باس توضیح داد: متأسفانه هنوز در این مورد به خودکفایی نرسیدیم ولی در تلاشیم تا با کمک دانش متخصصان ایرانی و کارشناسان شیلاتی، بتوانیم مزارع تولید و تکثیر بچه ماهی سی باس و گونه‌های بومی را نیز در این جزیره به بهره‌برداری برسانیم.
عسکری در توضیح بیشتر گفت: بچه ماهی‌های 4 تا 5 گرمی از کشورهای فرانسه، استرالیا و تایلند وارد و پی از نگهداری در مراکز نرسری و رسیدن به وزن 40 تا 50 گرم، در مزارع ذخیره‌سازی می‌شوند و پس از گذشت 8 تا 9 ماه با وزن تقریبی یک کیلوگرم آماده برداشت خواهند بود.
به گفته وی، 80 درصد ماهی‌های برداشت‌شده وارد چرخه صادرات به خارج کشور و 20 درصد باقیمانده نیز به داخل کشور صادر می‌شوند.
عضو هیات مدیره شرکت طلایه داران امین قشم ادامه داد: در حال حاضر 12 قفس در آب‌های قشم فعال است که هرکدام بسته به‌اندازه بین 38 تا 60 هزار قطعه بچه ماهی را در خود ذخیره می‌کند که پس از وزن گیری و رشد، محصولات در چند مرحله،  از 20 فروردین تا انتهای خرداد برداشت می‌شوند.
عسکری از گسترش فعالیت‌های این شرکت خبر داد و تصریح کرد: با به‌آب‌اندازی 12 قفس دیگر، ظرفیت تولید این شرکت به دو هزار تُن در سال رسیده و تعداد نیروهای شاغل مستقیم نیز از 22 تَن به 50 نیرو ارتقا می‌یابد.
گفتنی است، ماهی‌های پرورش‌یافته در دریا توسط شرکت طلایه داران امین قشم پس از برداشت برای صادرات به کشور استرالیا آماده می‌شوند که سهم ارزی بالایی برای جزیره به همراه خواهد داشت.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.