مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد:

اجرای منطقه آزاد بوشهر تاثیری بر قیمت زمین و مسکن نخواهد داشت/ تفاوت های هفت منطقه آزاد جدید با مناطق آزاد قبلی

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: اجرای منطقه آزاد بوشهر تاثیری بر قیمت زمین و مسکن نخواهد داشت.

به گزارش فرینا، جواد عباسپور در گفتگو با اتحاد خبر افزود: هدف از ایجاد منطقه آزاد بوشهر در مرحله اول توسعه صادرات و افزایش ارتباط حداکثری با همسایگان در راستای اجرای بند 12 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.  

عباسپور خاطرنشان کرد: کمک به تولید و افزایش مزیت‌های تولید، ایجاد اشتغال و استفاده از مزایای حداکثری از دیگر اهداف مد نظر در تصویب و ایجاد منطقه آزاد بوشهر بوده است.

وی در مورد محدوده منطقه آزاد بوشهر بیان کرد: محدوده منطقه ویژه بندر بوشهر و محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تبدیل به منطقه آزاد شده است و از منطقه ویژه به منطقه آزاد تغییر وضعیت داده‌اند.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، در مورد مزیت‌های مناطق آزاد نسبت به مناطق ویژه نیز اظهار داشت: تغییر در وضعیت معافیت‌های مالیاتی از مهمترین مزیت‌های مناطق آزاد نسبت به مناطق ویژه است.

عباسپور ادامه داد: منطقه ویژه هفت سال معافیت مالیاتی برای فعالیت‌های صنعتی و معدنی داشته ولی منطقه آزاد دارای 20 سال معافیت مالیاتی برای همه فعالیت‌ها است.

** محدودیت‌های مسکن و تردد خودرو پلاک منطقه آزاد

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و مناطق ویژه از نظر قوانین گمرکی و قوانین کار مشابه هم هستند، اضافه کرد: منطقه آزاد دارای قانون لغو روادید است و افراد خارجی برای حضور در این منطقه نیاز به دریافت روادید ندارند و در داخل منطقه برای آنها روادید صادر می‌شود.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: هفت منطقه آزاد که طی روزهای اخیر تصویب شده است تفاوت‌هایی با مناطق آزاد قبلی دارند. بر اساس تجربیاتی که در مناطق آزاد قبلی وجود داشت، محدودیت‌هایی برای این مناطق جدید لحاظ شده است.

عباسپور با اشاره به اینکه تردد خودروهای با پلاک منطقه آزاد در خارج از این محدوده ممنوع خواهد بود اظهار داشت:  خودرو با پلاک منطقه آزاد فقط در محدوده منطقه آزاد و در داخل فنس تردد خواهند داشت.

وی به محدودیت‌های تجارت در این مناطق اشاره کرد و افزود: خرده فروشی و کالای همراه مسافر ممنوع است و هیچ بازارچه‌ای برای فروش کالا به صورت خرده‌فروشی اجازه فعالیت نخواهد داشت و در این مناطق خورده‌فروشی جایی نخواهد داشت.

** منطقه آزاد بوشهر تاثیری بر قیمت زمین و مسکن نخواهد داشت

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه مانند مناطق ویژه فقط تجارت کلان مد نظر است گفت: به همین دلایل، اجرای منطقه آزاد بوشهر تاثیری بر قیمت زمین و مسکن نخواهد داشت. ممکن است به صورت جو روانی تاثیری در یک محدوده زمانی کوتاه داشته باشد ولی در بلند مدت قیمت‌ها به وضعیت قبلی برخواهند گشت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :