6 واحد پتروشیمی با ظرفیت حدود 8.5 میلیون تن در چابهار راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در تشریج پروژه‌های مهم این مجموعه گفت: 6 واحد پتروشیمی با ظرفیت حدود 8.5 میلیون تن در چابهار راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: حوزه پتروشیمی به عنوان یک ماموریت بالادستی با رویکرد صادرات در دستور کار سازمان منطقه آزاد چابهار است؛ البته این ماموریت ملی به این معنا نیست که ما نقش و اثرمان در اقتصاد محلی را نادیده بگیریم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: در حوزه پتروشیمی ظرفیت جذب بسیار مهم بود؛ اینکه ما زمینه استقرار واحدهای پتروشیمی در منطقه فعال کنیم و در این راستا اولین شهرک پتروشیمی چابهار تحت عنوان «نگین مکران» با مساحت 1200 هکتار ایجاد شد که مسئولیت این شهرک فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای استقرار مجتمع‌های پتروشیمی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق به خوبی رقم خورده و در پی بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری که در این حوزه انجام شده در حال حاضر سه واحد پتروشیمی در این مجموعه در حال استقرار هستند و سه مجموعه دیگر نیز مجوز محیط زیست اخذ کرده‌اند که در مجموع 6 واحد پتروشیمی با ظرفیت حدود 8.5 میلیون تن در این سایت نهایی شده است.

کردی اضافه کرد: در تعریف اولیه شهرک 18 مجموعه پتروشیمی در نظر گرفته شده بود که با توجه ملاحظات زیست محیطی صرفاً با 6 واحد موافقت شد. در این راستا برای استفاده مطلوب از مابقی اراضی پیش‌بینی شده در سایت در دستور کار است با یک مطالعه مفصل نسبت به اصلاح و توسعه خوشه‌های پتروشیمی در این محدوده اقدام شود و در واقع رویکرد قالب در پتروشیمی این است که از خام‌فروشی جلوگیری شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: نکته قابل توجه  پروژه این  است که  ظرفیت جذب بیش از 14 میلیارد یورو به سرمایه‌گذاری ارزی در این سایت فراهم شده  و در پی این آماده‌سازی‌ها توانستیم توافق‌نامه همکاری توسعه شهرک پتروشیمی را با فدراسیون نفت و گاز پتروشیمی چین منعقد کنیم و ان‌شاالله زمینه و بستر حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این مجموعه فراهم شده است.

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه دیگر در مورد این پروژه این است که هیچ بخشی از منابع این پروژه توسط منطقه آزاد چابهار به عنوان بودجه دولتی هزینه نشده و صد درصد زیرساخت و این ظرفیت‌سازی که وظیفه و ماموریت دولت است توسط بخش غیردولتی تامین شده و این از اتفاقاتی است که در سیاست‌های منطقه آزاد مورد توجه قرار دارد و در آینده خیلی بیشتر مورد توجه  قرار خواهد گرفت.

کرد بیان کرد: ما در مناطق آزاد باید با تکیه بر قوانین و مقرارت ظرفیت‌های قانونی و زمینه و امکان جذب سرمایه‌گذار هم در حوزه زیرساخت‌ها و هم در حوزه پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم و ماموریت دوم ما این است که در حوزه اقتصاد ملی نقش‌آفرینی کنیم که که در این زمینه چابهار یکی از چهار شهر لجستیک کشور است و در طرح جامع منطقه آزاد چابهار به مفهموم لجستیک در همه ابعاد توجه اساسی شده و امروز بر اساس طرح جامع در حال طراحی شهر لجستیکی هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تلاش داریم همه ابزارهای حمل و نقل و امکانات و خدمات پشتیبانی را برای تقویت لجستیک به عنوان یک مفهوم بسیار مهم و اساسی در ادبیات اقتصادی امروز، به کار بگیریم تا هاب  لجستیک چابهار عملیاتی شود و با پشتیبانی از صاحبان کالا و تجار و سرمایه‌گذاران زمینه حضور هرچه بیشتر آنها در چابهار فراهم شود.

وی افزود: برای صاحبان کالا که قصد دارند مسیر عبور کالای خود را از طریق چابهار داشته باشند انبارهای نگهداری یکی از نیازهای اساسی است که در این راستا ایجاد سالن‌هایی به عنوان انبار در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی و اجرا شده و علاوه بر آن زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه انبارها فراهم شده و امروز آمادگی افتتاح اولین مجموعه انبارها با 28 انبار و مساحت 35 هزارمتربع را داریم.

کردی اظهار ادامه داد: این امکان در  این زمینه فراهم است که صد درصد پروژه توسط بخش خصوصی انجام شود و هیچ منابع دولتی در آن لحاظ نشده که در پی آن زمینه اشتغال مستقیم برای 227 نفر فراهم خواهد شد و قاعدتاً ظرفیت جذب کالا را برای تجار و شرکت‌هایی که قصد عبور از چابهار را دارند فراهم خواهد کرد.

 مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه سوم منطقه آزاد یک مجموعه تجاری است به مساحت حدود پنج هزار مترمربع توسط بخش خصوصی ساخته شده که ارزش سرمایه‌گذاری آن 148 میلیارد تومان است. مجموعه‌های تجاری و مجتمع‌هایی که فعالیت‌های بازرگانی و تجاری در منطقه را تقویت می‌کنند آثار محلی زیادی در رونق کسب و کارهای رایج در منطقه دارند.

وی به نقش توسعه زیرساخت‌های ICT منطقه آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ها و  پروژه‌هایی که در حال اجرا داریم پیش‌بینی ما این است که حجم سرمایه‌گذاری‌های سال‌های آینده به شدت  افزایش خواهد یافت و در این  امر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند زیرساخت‌های اساسی مورد نیازشان برای توسعه فعالیت است که قاعدتاً ارتباطات و فناوری‌ها بخش مهمی از نیازمندی‌های همه صنایع هستند.

کردی ادامه داد: زیرساخت‌های مخابراتی و بسترهای ارتباطی ضرورت اساسی فعالیت‌های اقتصادی منطقه است که در سال‌های گذاشته همیشه مورد اعتراض سرمایه‌گذاران حاضر در منطقه بوده و ما هم تلاش‌های زیادی داشته‌ایم تا بتوانیم یک زیرساخت مناسب را برای اینکه بتوانیم در قواره ملی و بین‌المللی چابهار نقش‌آفرینی کنیم، داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: خوشبختانه باز هم با ظرفیت بخش خصوصی این امکان فراهم شد تا ما بتوانیم توسعه خدمات ارتباطی و زیرساخت‌های مخابراتی را داشته باشیم و مجموعه خدماتی را که در حوزه ارتباط لازم است بر مبنای همکاری‌های مشترک که بین اپراتورهای مختلفی که ارتباط را برقرار می‌کنند و همینطور زیرساخت‌هایی که لازم است ما بتوانیم توسعه مخابراتی را داشته باشیم برنامه‌ریزی کردیم.

وی بیان کرد: در این راستا شرکت مشترکی توسط شرکت سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار و یک مجموعه بخش خصوصی شکل گرفته که اولین اقدم آن راه‌اندازی اپراتور برای منطقه به نام "مکران تل" و "کارت شهروندی" و سالن "اعلام بار مجازی" به عنوان بخش مهمی از نیازمندی‌های حوزه لجستیک است که در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حرکت در مسیر شهر هوشمند برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

کردی خاطرنشان کرد: کارت شهروندی سامانه‌ای است که همه اقدامات و مناسباتی را که مردم چابهار به ویژه فعالین اقتصادی می‌خواهند با سازمان منطقه آزاد چابهار برقرار کنند، می‌توانند از طریق این سامانه ارتباط برقرار کنند. خوشبختانه توانستیم زمینه ارتباطات مالی را هم روی همین بستر فراهم کنیم و پرداخت‌ها و مشوق‌هایی که سازمان می‌خواهد در نهایت برای تشویق سرمایه‌گذاری داشته باشد هم روی این سامانه ارائه خواهد شد. همچنین فعالین اقتصادی که در منطقه فعالیت اقتصادی دارند می‌توانند از طریق این سامانه برای ارائه پیشنهادات و مشوق‌های فروش یا بازاریابی جذب مشتریان خود استفاده کنند.

وی افزود: بنا داریم در بخشی از این سامانه در راستای توسعه گردشگری امکان‌هایی فراهم کنیم تا شرایط ارتباط مناسب، سریع و یکپارچه میان ظرفیت‌های موجود منطقه و فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران فراهم شود تا بتوانند حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مجموع ارزش پروژه‌های این سازمان را یک هزار و 413 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها زمینه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم می‌کند به ویژه پروژه‌های زیرساختی که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود قابلیتی است که پیش از این در منطقه آزاد مغفور مانده بود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.