راه اندازی کارگروه ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در منطقه آزاد کیش

نخستین جلسه کارگروه مقابله با قاچاق کالا و ارز با هدف کاهش و حذف بستر های احتمالی ورود کالای قاچاق به کیش برگزار شد.

به گزارش فرینا، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این جلسه تغییر نگرش و نگاه مناسب درباره مناطق آزاد، تصویرسازی خوب خارج از حیطه گردشگری، ایجاد تفکر طراحی مفهومی از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را 3 اتفاق مهم عنوان کرد و گفت: تغییر نگرش و نگاه را باید با کمک نهاد حاکمیتی و اعضای کارگروه، بخش خصوصی در حوزه مناطق آزاد رقم بزنیم و در زمینه هایی چون مالیات بر ارزش افزوده برای مراودات سرمایه گذاران جذابیت ایجاد کنیم.

عبدالله هندیانی افزود: در حوزه ایجاد تفکر طراحی مفهومی، دبیرخانه باید راهبرد هایی در حوزه های مختلف ارائه دهد چرا که مناطق آزاد به تنهایی تصمیم گیرنده نیستند و این امر مهم در دبیرخانه قابل تعریف است.

هندیانی با بیان اینکه تنها 7 درصد قاچاق کل کشور مربوط به مناطق آزاد است تصریح کرد: این رقم نسبت به شهرهای دیگر عدد قابل توجهی نبوده و برای جلوگیری از قاچاق کالا باید موارد غیر از مناطق آزاد را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل و اجرای کارگروه مبارزه با قاچاق تاکید کرد: بسیاری از موارد می تواند در این کارگروه مطرح شود و بررسی و اصلاح آن کارگشای فعالیت های دیگر باشد.

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها ستادی است که 2 ناظر از قوه مقننه و یک نماینده ثابت از قوه قضاییه دارد، همچنین نیروهای مسلح نیز عضو این ستاد هستند که این امر خود ظرفیتی بزرگ برای اجرایی شدن مصوبات با امضای رئیس جمهور محسوب می شود.

هندیانی با تاکید بر نام گذاری سال جدید با عنوان پشتیبانی ها و رفع موانع تولید از سوی مقام معظم رهبری گفت: ما در مناطق آزاد باید تلاش کنیم مشکلات برطرف شود و یا کاهش پیدا کند نه اینکه شاهد روند افزایشی معضلات باشیم بنابراین انتظار ما راه اندازی و استفاده منظم از این کارگروه و بهره وری از ظرفیت های مهم آن است.

وی کیش را از نظر فرایند امور در بحث قاچاق کالا شفاف ترین منطقه بین مناطق آزاد برشمرد و افزود: مناطق آزاد می توانستند در شرایط تحریم بیشترین سود را برده و با رشد خود رونق اقتصاد ملی را رقم بزنند اما متاسفانه با غفلت از این موضوع نتوانستیم از چنین ظرفیت عظیمی استفاده کنیم.

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان بر بازبینی قوانین مناطق آزاد تاکید و از همکاری و همدلی مسئولان جزیره در پیگیری و اجرای امور به ویژه دکتر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تقدیر کرد.

سرپرست مدیریت توسعه صادرات و امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این نشست با تشریح اقدامات اخیر در مناطق آزاد گفت: استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد بر اساس رای دیوان حذف و سیستمی شد، کارگروه کالای همراه مسافر تشکیل ، سهمیه ها ابلاغ و تعرفه ها به دلیل شیوع کرونا بر اساس سال 99 در نظر گرفته شد.

شهرام موسوی افزود: نیاز های مناطق در حال بررسی است و تعرفه های جدید بر اساس نیاز بازار مشخص و ابلاغ می شود.

موسوی همچنین با اشاره به موضوع ثبت سفارش نیز که بر اساس رای دیوان باطل اعلام شد اظهار داشت: مقرر شد با تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده گمرک ایران، وزارت صمت و بانک مرکزی میزان مجوز ورود کالا به منطقه را مشخص کنند و سهمیه پوشاک نیز از این میزان مشخص و ابلاغ شود.

وی در بخش دیگری از موضوعات مطرح شده عنوان کرد: برخی واحد های تولیدی مناطق آزاد با چالش هایی رو به رو هستند که باید تمهیداتی برای آن در نظر بگیریم یکی از آنها تخصیص ارز نیمایی یا کالای اساسی به اینگونه واحد ها می باشد.

سرپرست مدیریت توسعه صادرات و امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه سخنان خود بحث تفاهم نامه های وزارت صمت و گمرک ایران را مطرح کرد و افزود: مشکلات ترانزیت کالا که منوط به ثبت سفارش بود و همچنین ترانزیت خودرو از منطقه ای به منطقه دیگر با امضا این تفاهم نامه حل خواهد شد که برای انتقال خودرو از منطقه به منطقه دیگر سه شرط، موافقت منطقه مقصد، موافقت منطقه مبدا و ثبت آماری به جای ثبت سفارش باید رعایت شود. ثبت سفارش ورود کالا نیز لغو شد و ورود کالا به مناطق تنها منوط به تایید و پذیرش سازمان منطقه مقصد خواهد بود.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز به عنوان عضو این کارگروه گفت: کمترین فساد را در گمرکات مناطق آزاد شاهد بوده ایم، به ویژه منطقه آزاد کیش که با شفافیت تمام فعالیت می کند و مبادی ورودی و خروجی آن به همت فرماندهی انتظامی کیش به خوبی رصد می شود.

سادات نجفی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده بر ورود کالا به کیش بیان داشت: طبق مصوبه هیات وزیران واردات کالاهای تجاری از مناطق آزاد به کشور مستلزم ثبت سفارش است و نباید واردات به مناطق شامل مالیات شود.

نجفی تاکید کرد: با توجه به حساسیت فعالیت مناطق آزاد، اگر سازمان امور مالیاتی بحث مالیات بر ارزش افزوده را به مناطق آزاد تفویض اختیار کند و مناطق مسئولیت این امر را خود متقبل شوند بسیاری از معضلات حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: مناطق آزاد طرح های ملی هستند و هیچگاه در لیست تحریم نیستند و ما باید از این امکان برای دور زدن تحریم ها و کمک به اقتصاد ملی استفاده کنیم و این امر امکان پذیر نیست مگر با اجرای قوانین اصلی مناطق آزاد که موجب رونق اقتصادی و درآمد زایی خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :