در نشست مدیران و مسئولان سازمان غذا و دارو با مشاور رییس جمهور تاکید شد؛

شفاف سازی و سهولت کار در حوزه غذا و دارو در مناطق آزاد کشور

در نشست مدیران و مسئولان سازمان غذا و دارو با مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر شفاف سازی و سهولت کار در حوزه غذا و دارو تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری فرینا، آخرین مسائل مربوط به امور غذا و دارو در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، در نشست مشترک با حضور «محمدرضا شانه ساز» معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و «حمیدرضا مومنی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارزیابی و بررسی شد. 

«محمدرضا شانه ساز» معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در این نشست تاکید کرد این سازمان با استفاده از قابلیت های مناطق آزاد در حوزه غذا و دارو به توسعه ظرفیت های این بخش به منظور بهره مندی اهالی بومی و فعالان اقتصادی کمک کند.  
او افزود: سازمان غذا و دارو به همکاری و تعامل مستمر با سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی تاکید دارد و در این زمینه هم آزمایشگاه های مناطق آزاد کشور به صورت ویژه، همکاری خوبی با سازمان غذا و دارو دارند.
شانه ساز همچنین در این نشست قول مساعد داد تا با افزایش ظرفیت همکاری بخش خصوصی، مسیر صدور مجوزها سرعت بیشتری به خود بگیرد تا از تولید، اقتصاد کسب و کار حمایت شود اما در کنار آن باید مراقب بخش سلامت هم باشیم.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه این نشست با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های سامانه «تی تک» بارها توسط مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته و در بودجه سال 1400 کشور نیز در دستور کار دولت قرار دارد گفت: در حوزه غذا و دارو با برون سپاری و تفویض؛ کاربران صنایع اطلاعات را بارگذاری می کنند و ظرف مدت 24 ساعت توسط مدیریت سامانه بر اساس دیتا و اسناد موجود؛ موارد تائید می شوند. هم چنین شفافیت در کار و فرآیندها از دیگر اهداف این سامانه است که در عین حال؛ افزایش درآمدها را هم به همراه دارد. 
معاون وزیر بهداشت هم چنین در خصوص اقدام برخی مناطق آزاد برای واردات واکسن کرونا نیز گفت: سازمان غذا و دارو مانعیتی با این موضوع  ندارد، لکن اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت باید مورد توجه قرار گیرد.

** ضرورت مشارکت سازمان های مناطق آزاد با سازمان غذا و دارو

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین در این نشست با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از ابزارهای سرعت بخشی به کار ارباب رجوع است و برای تسهیل این روند به ویژه در حوزه غذا و دارو نیز می بایست تمهیدات لازم اندیشده شود گفت: راه اندازی آزمایشگاه های غذا و دارو در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و تجهیز تدریجی لوازم و وسایل موردنیاز آزمایشگاهی یک ضرورت و اولویت محسوب می شود. 
حمیدرضا مومنی درباره فرآیندهای اجرای قانون مناطق آزاد جدید گفت: این مناطق تا زمان اجرایی شدن کامل و نهایی طرح های جامع آنها فعالیت خود را آغاز نخواهند کرد ضمن اینکه حل شدن مشکلات مناطق آزاد فعلی از جمله مسائل مرتبط با حوزه غذا و دارو و سامانه «تی تک» که هدف از راه اندازی آن ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌ محور و مشخص شدن ارز تخصیصی به آنها است از اصلی ترین مسائلی است که با همکاری مدیران این حوزه در وزارت بهداشت بدنبال رفع آن هستیم.  
مومنی در عین حال تاکید کرد که تفویض اختیار نهادها و دستگاه های اجرایی کشور در مناطق آزاد تنها مختص به واگذاری اختیارات نیست بلکه قرار است این تفویض؛ تصمیم‌گیری و اجرای امور را باید تسهیل کند افزود: با همکاری و مشارکت در حوزه غذا و دارو مناطق آزاد رفته رفته نسبت به راه اندازی آزمایشگاه های غذا و دارو اقدام خواهند کرد و روند آن نیز سرعت می گیرد چرا که فرآیندهای مرتبط با آن نیازمند زمان است. 
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: با توجه با قابلیت ها و مزیت های قانونی که در مناطق آزاد وجود دارد می توان از فرصت راه اندازی آزمایشگاه های غذا و دارو برای توسعه کسب و کار در این مناطق استفاده کرد. ضمن اینکه؛ این بخش نیازمند بکارگیری نیروی انسانی متخصص و توانمند است که با نظارت و مشارکت سازمان های مناطق آزاد و غذا و دارو بکار گمارده شوند.
مومنی به اقدام اخیر سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی اروند، کیش و قشم برای واردت واکسن کرونا هم اشاره کرد و در این زمینه گفت: این امر در صورت موافقت و نهایی شدن به تزریق واکسن کرونا و کمک به رونق در شرایط رکود صنعت گردشگری کمک شایان توجهی می کند چرا که یکی از بخشهای مهم آسیب دیده ناشی از اپیدمی کرونا در مناطق آزاد، صنعت گردشگری است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :