مشاور رییس‌جمهوری مطرح‌کرد:

توسعه صادرات و افزایش سهم در تراز تجاری، 2 ماموریت امسال مناطق آزاد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی گفت:‌ امسال به همه مناطق آزاد تکلیف شده تا با توسعه سرمایه‌گذاری بتوانند سهم قابل توجهی در تراز تجاری کشور داشته باشند و به‌جد برای توسعه صادرات محصولات اقدام کنند.

به گزارش فرینا، «حمیدرضا مومنی» امروز (سه‌شنبه) در حاشیه افتتاح دو نمایشگاه بین‌المللی صنایع آشپزخانه، حمام، سونا و استخر و نیز درب و پنجره، صنایع و ماشین‌آلات وابسته در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اهداف اصلی که امسال در مناطق آزاد دنبال می‌شود ارتقای تولید، صادرات، کسب دانش فنی و انتقال فناوری و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری است.
به گفته مومنی، در سه سال گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور توانستند تراز تجاری مثبتی داشته باشند و در حوزه تولید و صادرات عملکرد درخشانی ثبت کردند.
وی بیان‌داشت: حمایت‌ها از تولید در دو بخش انجام می‌شود که بخش نخست مربوط به خود مناطق آزاد است که باید مانع زدایی از تولید داشته و به تامین مالی برای واحدها و فعالان اقتصادی بپردازند.
مشاور رییس جمهور ادامه‌داد: در بخش دوم که به بخش خصوصی بازمی‌گردد، به دنبال رفع موانع موجود بر سر راه این بخش هستیم که تا حدودی نیز در این راستا گام برداشته شده است.
مومنی یادآور شد: اکنون به‌جز موضوع مالیات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادی در مناطق آزاد با مشکل دیگری مواجه نیستند و با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی، مشکلات کاهش یافته است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابراز امیدواری کرد در نیمه دوم امسال با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکل مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی در این مناطق نیز رفع شود.
مومنی، عمده مشکلات فعلی را در حوزه تامین مالی برشمرد و از انجام مذاکراتی با بازارهای مدرن تامین مالی کشور در قالب بازار سرمایه و بازار منابع مالی خبر داد.
وی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با بورس انرژی در روز جاری اشاره کرد و افزود: با امضای این تفاهم‌نامه، به دنبال استفاده از ظرفیت بورس انرژی برای تامین منابع در مناطق آزاد هستیم تا هم مشکلات فعالان اقتصادی و صنعتی کاهش یافته و هم مشکلات مناطق آزاد رفع شود.

**به دنبال افزایش تعداد مناطق آزاد نیستیم

مشاور رییس جمهور در ادامه، با اشاره به وجود 15 منطقه آزاد در کشور، اظهار داشت: اکنون همه تلاش ما این است که مناطق یاد شده بازدهی و کارکرد قابل قبولی داشته باشند و پس از تحقق ماموریت‌ها و اهداف، مناطق آزاد را در سایر نقاط کشور توسعه دهیم.
مومنی با اشاره به وجود 15 کشور در همسایگی ایران، خاطرنشان‌کرد: افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه در مرحله نخست و سپس توسعه همکاری‌ها با سایر کشورهایی که به آنها دسترسی پیدا خواهیم کرد در مرحله بعد، در دستور کار است، بر این اساس نمی‌توان به صراحت اعلام کرد که همین تعداد مناطق آزاد کافی است یا نسبت به توسعه آنها اقدام نکرد.
وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در روز جاری خبر داد تا دو طرف از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با همسایگان بهره‌مند شوند.

گفتنی است؛ نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران از امروز (سه‌شنبه) میزبان 2 نمایشگاه صنایع آشپزخانه، حمام، سونا و استخر و نیز درب و پنجره، صنایع و ماشین‌آلات وابسته است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور بیش از 230 شرکت ایرانی و خارجی گشایش یافته‌اند.

این نمایشگاه‌ها از امروز به مدت چهار روز تا (11 تیرماه) از ساعت 10 تا 18 میزبان صنعتگران و علاقه‌مندان است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :