بهره برداری از مناطق آزاد جدید تا پایان سال + فیلم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از بهره برداری از مناطق آزاد جدید بر اساس دستور رئیس جمهور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مؤمنی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: اگر بتوانیم اساسنامه سازمان‌های جدید و موضوع طرح‌های جامع این مناطق را اجرائی کنیم، فکر می‌کنم تا پایان امسال، مناطق آزاد جدید به مناطق آزاد موجود، الحاق شوند.

مومنی افزود: هر یک از مناطق آزاد موجود، معین یک منطقه جدید شده اند و باید کار‌های آن را انجام دهند.
وی گفت: در مناطق آزاد اینچه برون و سیستان، کار‌ها خوب پیشرفته و مناطق جدید دیگر نیز اقداماتی انجام داده اند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به موضوع اصلاح بودجه 1400 این مناطق اشاره کرد و افزود: به علت تامین منابع مالی، طرح‌های مناطق آزاد و بخش خصوصی که در این مناطق مستقر است، مقرر شد در مجموع 6500 میلیارد تومان اصلاحیه بودجه انجام و در بودجه امسال مناطق گنجانده شود.
مومنی ادامه داد: بعد از گذراندن مراحل اداری و قانونی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بتوانند از این تصمیمی که اتخاذ شده استفاده کنند.
وی با اشاره به پایان کار دولت دوازدهم اضافه کرد: برای مطلع شدن مدیران بعدی از اتفاقاتی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افتاده، گزارش هشت ساله‌ای تهیه شده و همه قداماتی که مناطق آزاد در تمام حوزه‌ها، انجام داده اند به صورت کتابچه در آمده و در اختیار مدیران بعدی قرار می‌گیرد.
مشاور رییس جمهور گفت: برای اینکه در آینده هم مشکلاتی به وجود نیاید و برنامه میان مدتی برای مدیران این مناطق در آینده ترسیم شود، برنامه سه ساله‌ای تهیه کرده ایم که چالش ها، فرصت ها، مزیت‌ها و تهدید‌ها در آن دیده شده و برای سه سال آینده برنامه عملیاتی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری تهیه و نقشه راه کوتاه مدت تدوین شده است که می‌تواند به عنوان الگو برای پیشبرد کار‌ها مدنظر قرار گیرد.
مومنی تصریح کرد: این نقشه راه، تا آخر هفته جاری نهایی و نقاط ضعف آن برطرف می‌شود.
وی در خصوص 180 چالش پیش روی این مناطق نیز گفت: همه این مشکلات با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صمت، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و محیط زیست حل شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مشکلات مهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد و افزود: با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که صورت گرفته و نمایندگان مجلس نیز انجام اصلاحات در این زمینه را واقف هستند، امیدواریم در شش ماه دوم سال، با یک طرح از طریق نمایندگان مجلس بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
مومنی با بیان اینکه بر اساس قانون جدید، فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند که در گذشته نبود گفت: این موضوع، بر فعالیت‌های اقتصادی و قیمت تمام شده اثر می‌گذارد و عمده فعالیت‌ها را با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم هرچه زودتر بر طرف شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :