ورود اولین محموله وارداتی مواد معدنی به بندر پارسیان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان از ورود اولین محموله وارداتی مواد معدنی مورد نیاز مجتمع آلومینیوم جنوب به بندر پارسیان خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، سید علی اصغر علامه با اعلام این خبر گفت: اولین محموله وارداتی به میزان 3 هزار تن پودر «calcind petroleum coke» cpc از بندر شهیدرجایی به بندر پارسیان جهت تست و راه اندازی دستگاه ship unloader و نوارنقاله از روی اسکله 5 بندر پارسیان تا سیلوهای شرکت سالکو مستقر در سایت جنوبی بندر پارسیان وارد شد.

علامه تصریح کرد: پیش از این،بیش از 350 هزار تن سیمان از بندر پارسیان صادر شده و این اولین محموله وارداتی از بندر شهید رجایی به بندر پارسیان است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان  با اشاره به اینکه فاز نخست بندر پارسیان با 4 پست اسکله از سال 96 آغاز شده است، اظهار کرد: اولین پست اسکله بندر این منطقه، بهمن ماه 1399 با دستور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید. اسکله شماره 5 با هدف تخلیه و بارگیری کالاهای فله و معدنی افتتاح شده است. 

علامه با بیان اینکه بندر پارسیان 19 پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری 40 میلیون تن کالا را دارد، خاطرنشان کرد: اسکله های شماره هفت و هشت هم با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی با کاربری مواد نفتی و پتروشیمی در سال جاری و سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: کک وارد شده به اسکله پارسیان پس از ذخیره در انبار توسط بونکر به کارخانه آلومنیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد حمل شده و در کارخانه  کُک به همراه قیر قطران به صورت خمیر درآمده و قالب گیری و سپس سرد می شود.

 این اتفاق طی یک فرآیند پخت 15 روزه صورت می‌گیرد. سپس در زمان نیاز میله گذاری می شود و به دیگ های تولید آلومنیوم حمل می شود و در آن دیگ آند تولید شده توسط کُک و کاتُد موجود در که یون کاتد توسط پودر آلومینا حاصل می شود، این دو یون آند و کاتد تحت یک حرارت و فرآیند تولید آلومنیوم مذاب می کنند و این آلومنیوم مذاب در قالب ریخته شده و سرد و تبدیل به شمش آلومینیوم می شود.

به گزارش ایسنا، بندر پارسیان اولین و بزرگترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران است که نیازهای تخلیه و بارگیری سه صنعت عمده انرژی‏‌بر شامل پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم را پاسخگو خواهد بود که با ظرفیت سالانه 40 میلیون تخلیه و بارگیری کالا و در مجموع 19 پست اسکله یکی از قطب های ترانزیتی کشور در سال های آتی خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :