مپنا در شهرک پتروشیمی مکران نیروگاه می‌سازد / امضای قرارداد ساخت نیروگاه بزرگترین شهرک خصوصی پتروشیمی کشور

در مراسمی با حضور مدیران عامل ساتا، شستان، مپنا، پتروشیمی مکران و آب‌نیروی مکران قرارداد ساخت نیروگاه شهرک پتروشیمی مکران به دست متخصصین داخلی گروه صنعتی مپنا امضا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان، در آغاز این مراسم، محمدحسن تولایی مدیرعامل شستان با توضیح مختصری از فرآیند تصمیم‌سازی جهت این همکاری، از همکاری تنگاتنگ با مپنا در شهرک پتروشیمی مکران خبر داد و گفت: باعث افتخار ایران و ایرانیست که به دست توانمند متخصصین داخلی گروه مپنا، شاهد توسعه صنعت و آبادانی منطقه مکران که مورد تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری است، باشیم.

مدیرعامل مپنا نیز با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های صنعتی در منطقه گفت شک ندارم که سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت در شهرک پتروشیمی مکران عمل صالح و دقیقا کار درستی است که سبب ارتقای شاخص‌های رفاهی، امنیتی و اشتغال در منطقه خواهد شد و مپنا با افتخار در این پروژه، یکی از بهترین کارهای صنعتی را انجام خواهد داد.

عباس علی‌آبادی با اشاره ضمنی به معضلات این روزهای صنعت برق گفت: اتفاقات اخیر نشان میدهد برق کالای ارزشمند و مهمی است و شاید در این سالها آدرس غلط به مصرف‌کننده داده‌ایم.

علی‌آبادی با بیان مثالی برای تاکید بر اهمیت قیمت انرژی گفت: در اقتصاد آلمان مثلا 30 میلیارد متر مکعب آب، روزانه حدود 1میلیارد متر مکعب گاز، روزی یک‌میلیارد کیلو وات برق، روزی صد میلیون لیتر گازوئیل و روزی صد میلیون لیتر بنزین در اقتصاد آلمان چیزی حدود 360 میلیارد یورو قیمت دارد که در ایران نهایتا 10میلیارد یورو نیست.

وی افزود: قیمت پایین انرژی در کشور سبب شده که امروز به راحتی آب و گاز و برق را هدر میدهیم، قدر بنزین و گازوئیل را نمیدانیم و با توجیه سطح پایین دستمزد، به ارزان‌فروشی ادامه می‌دهیم؛ خوب متولیان سطح دستمزد را اصلاح کنند.

مدیرعامل مپنا گفت: امروز بخشی از معضلات اجتماعی، ناشی از مدیریت ناصحیح منابع انرژی است و امید است در دولت جدید، جلو این سوء مدیریت گرفته شود.

وی ادامه داد: هر روز فاصله قیمت واقعی و دریافتی از مشترکین بیشتر می‌شود، به طور مثال اگر قیمت بنزین 7 برابر شود، به قیمت واقعی نزدیک می‌شود، در حالیکه در منطقه‌ای مثل خوزستان، فاصله قیمت برق تولیدی و قیمتی که مصرف‌کننده پرداخت می‌کند بیش از 4000 درصد است که فاصله بسیار زیادی است.

در این مراسم، علیرضا منیری ابیانه ضمن تقدیر از همکاری مپنا و پتروشیمی مکران، آن را گامی استوار در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه و آبادانی سواحل مکران دانست و از یک قرارداد دیگر با مپنا در آینده‌ای نزدیک در شهرک پتروشیمی مکران خبر داد.

گفتنی است؛ نیروگاه تولید همزمان برق و بخار شهرک پتروشیمی مکران، در زمینی به وسعت 16.5 هکتار با ظرفیت 183 مگاوات برق و بالغ بر 720 تن بخار در ساعت با سرمایه 117 میلیون یورو به صورت EPCF و طی مدت 30 ماه به دست متخصصین داخلی در حال ساخت است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :