مشاور رییس جمهور اعلام کرد:

بهره‌برداری از 15هزار میلیارد تومان طرح جدید در مناطق آزاد در 2ماه آتی

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: پروژه‌هایی به ارزش 15 هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آماده افتتاح در دو ماه آینده هستند.

به گزارش فرینا، «حمیدرضا مومنی» در هشتاد و پنجمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید» و در هفتمین و آخرین دوره افتتاح طرح های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و توسعه آن از مهمترین چالش های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در هشت سال گذشته بوده است.
مومنی با بیان اینکه این محدوده ها در حوزه های مختلف محیط زیستی سازنده ترین نقش را ایفا کرده است، تصریح کرد: توجه به قوانین متناسب با شرایط بومی در مناطق و پیشرفت بدون حداکثرسازی در محیط زیست در برنامه ها قرار دارد، بر همین اساس تمام طرح های مناطق در هر مقیاسی پس از انجام مطالعات زیست محیطی و اخذ مجوز از سازمان مربوطه احداث شده اند.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات به صورت بنیادی عملیاتی شدند، تاکید کرد: تشکیل ساختار محیط زیست در راستای ایفای قوانین، انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در راستای استقرار زون بندی مناطق، تجهیز یگان حفاظت، ساخت اولین مجتمع مدیریت پسماند، پیاده سازی برنامه جامع مدیریت، نرم افزار جامع محیط زیست، آموزش و تولید محصولات ارگانیک از مهمترین اقدامات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است.
به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، قشم، ارس و کیش بهترین مناطق در افتتاح پروژه ها بودند و ارس و قشم بیشترین طرح ها را به سرانجام رسانده اند.
قطار افتتاح طرح‌های ملی دولت دوازدهم به ارزش یک هزار و 669 میلیارد تومان برای آخرین بار در ایستگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌ایستد.
گفتنی است؛ در هفتمین و آخرین دوره افتتاح طرح های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، 33 پروژه به ارزش یک هزار و 669 میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و 49 نفر به بهره‌برداری رسید.
در منطقه آزاد تجاری ارس 20 پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری 927 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 669 نفر، منطقه آزاد کیش چهار طرح به ارزش 103 میلیارد تومان و اشتغال 78 نفر و 9 پروژه در منطقه آزاد قشم به ارزش 637 میلیارد تومان برای اشتغال 302 نفر افتتاح شد.

** 6 گام بهره‌برداری از طرح‌های جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

تاکنون در 6 مرحله، طرح های توسعه ای در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در یکسال اخیر به بهره برداری رسیده و فردا مرحله هفتم این آیین، برگزار می شود.
در نخستین گام، بهره‌برداری از طرح ها در شهریورماه سال گذشته، 58 پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و 580 میلیارد تومان و اشتغال چهار هزار و 412 نفر آغاز شد.
در گام دوم در دی ماه سال گذشته 60 پروژه به ارزش سرمایه ‌گذاری 9 هزار میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و 200  نفر افتتاح شد. در دوره سوم در فروردین 1400 نیز 39 طرح با سرمایه‌ گذاری هفت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود پنج هزار و 42 نفر به بهره‌ برداری رسید.
در مرحله چهارم همزمان با عید فطر و در اردیبهشت ماه سال جاری، 94 پروژه به ارزش 6 هزار میلیارد تومان و اشتغال 2 هزار و 943 نفر فعالیت خود را آغاز کردند و در گام آخر در خردادماه 1400 بهره برداری و احداث 102 پروژه به ارزش 70 هزار میلیارد تومان و اشتغال 9 هزار و 207 نفر انجام شد.
تیرماه 1400 در مرحله ششم افتتاح 62 پروژه به ارزش 3 هزار و 105 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای یکهزار و 638 نفر انجام شد.
در مجموع 6 دوره گذشته از افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال 99 تاکنون، 419 طرح با  اعتبار 110 هزار میلیارد تومان و نزدیک به 27 هزار نفر اشتغال به بهره برداری رسید که با احتساب برگزاری دوره هفتم افتتاح‌ها، سرمایه گذاری‌های جدید در پروژه های افتتاح شده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی نزدیک به 112 هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد شامل 450 طرح و اشتغالزایی نزدیک به 27 هزار و 750 نفر است.
ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی ماه های گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی جدید نیز تصویب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :