مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

آخرین برنامه‌های مبارزه با بیماری کرونا در کیش و جبران خسارت کیشوندان و فعالان اقتصادی

مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش معتقد است امروز کیش می‌تواند یک شهر الگو برای اجرای پروتکل‌ها باشد.

به گزارش فرینا، جعفر آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت جزیره کیش گفت: مهمترین موضوع کشور و به تبع آن جزیره کیش بیماری کرونا است. ما اقدامات اساسی را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام دادیم به طور مثال متوجه شدیم که در جزیره افرادی هستند که به دلیل مشکلات مالی اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان این بیماری انجام نمی‌دهند و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیگر سودی ندارد. با کمک اصناف  به این نتیجه رسیدیم که هزینه‌های درمان را برای دو ماه بر عهده  بگیریم و از صفر تا صد هزینه‌ها را بر عهده گرفتیم.

آهنگران ادامه داد: ما هم اکنون حدود 25 نفر بستری در بیمارستان داریم و هفت نفر هم در آی سی یو بستری شدند. تاکنون نیز حدود 50 نفر از ابتدای گسترش بیماری کرونا در جزیره فوت کرده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان بیماری کرونا بسیار بالا و سنگین است افزود: خدمات پرداخت هزینه درمان فقط ویژه کیشوندان است برای اینکه بتوانیم این طرح را ادامه بدهیم قصد داریم اجرای آن را فقط به افراد بی‌بضاعت محدود کنیم و از کسانی حمایت کنیم که توانایی مالی ندارند و امیدواریم بتوانیم این خدمات را بعد از دوماه ادامه بدهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری کرونا مجبور شدند فعالیت‌ها را در جزیره کیش متوقف و تعطیل کنند افزود: کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا در جزیره کیش به دو دلیل عمده بود اول رعایت کامل پروتکل‌ها در همه اماکن و دوم  همکاری اصناف در انجام تعطیلات. بسیاری از تعطیلات به صورت داوطلبانه انجام شد و در این راه جامعه بازاریان، جامعه هتل‌داران به ما بسیار کمک کردند. کلوپ‌داران مراجع قضایی نیز با ما همکاری کردند.

آهنگران با اشاره به اینکه امروز کیش می‌تواند یک شهر الگو برای اجرای پروتکل‌ها باشد افزود: از طرف وزارت بهداشت به ما اعلام شد که در جزیره کیش افراد بالای 18سال می‌توانند واکسن بزنند و به ما اعلام شده است که از هفته آینده واکسن‌های مورد نیاز تخصیص پیدا خواهد کرد و کیشوندان بالای 18 سال را از هفته آینده واکسینه خواهیم کرد و بعد از اتمام واکسیناسیون کیشوندان در صورت وجود سهمیه سایر افراد را نیز واکسینه خواهیم کرد.

وی همچنین درباره بحث واردات واکسن توسط بخش خصوصی گفت: گروهی از بخش خصوصی علاقمند به واردات واکسن بودند و قصد داشتند تا واکسن وارد کنند و به هر فردی که به جزیره کیش بیاید واکسن بزنند و این کاررا قرار بود رایگان انجام دهند. و مسافران  به جای آنکه برای واکسن به کشورهای خارجی بروند به جزیره کیش بیایند و ضمن گردش واکسینه نیز بشوند و حتی اعلام آمادگی کردند که واکسن فایزر ساخت آلمان وارد کنند. وقتی گردشگر بیاید واکسینه شود رونق به جزیره کیش باز می‌گردد و از رونق ایجاد شده طبعا هزینه‌های واکسن نیز تامین خواهد شد این طرح به تازگی توسط وزیر بهداشت تایید شده و به سازمان غذا و دارو ارجاع شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در دو سال گذشته کسب و کارها به شدت در جزیره کیش آسیب دیده است گفت: چند برنامه را برای جبران این آسیب‌ها پیشنهاد داده‌ایم یکی از آنها این است که املاکی که برای سازمان است و در اجاره کسب و کارهای مختلف است اجاره مردادماه را معاف کنیم. دومین برنامه این است که  برای پروژه‌های در حال ساخت زمان هدررفت را در نظر بگیریم. همچنین با صاحبان املاک در بخش خصوصی صحبت کنیم و از آنها خواهش کنیم تا به مستاجران خود تخفیف بدهند و حداقل یک ماه از اجاره خود را ببخشند.

آهنگران با اشاره به افزایش ناگهانی اجاره بها در کشور و به تبع آن جزیره کیش گفت: برای حل مشکل اجاره بها همکاری‌ها و گفت‌وگوهایی با دستگاه‌های مختلف مانند دادستانی انجام داده ایم  و قرار است ترتیباتی  اتخاذ شود تا صاحبان املاکی که تعداد زیادی ملک دارند با هدف کمک به مستاجران بخشی از اجاره بهای خود را ببخشند. همچنین در زمینه برگشت خوردن چک‌های کسبه و جلوگیری از این امر پیگیری‌هایی انجام دادیم متاسفانه تعدادی از این چک‌ها در بانک‌های سرزمین اصلی وصول شده است و از دسترس ما خارج است اما برخی از آنها که در داخل جزیره است را می‌توانیم با برنامه‌ریزی راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کنیم اما در هر صورت جلوگیری از انجام چنین کاری بسیار سخت است. هر چند بیش از 90 درصد چک‌ها به سرزمین اصلی برای وصول رفته است اما ما از طریق بانک مرکزی تلاش داریم تا مساله را پیگیری کنیم تا مشکلات حل شود

وی درباره اجرای یک پروژه  مهم ساخت مسکن  در جزیره کیش با هدف کاهش قیمت  گفت: زمین مورد نیاز برای این طرح شناسایی و مشخص شده است و قصد داریم 1500 تا 2000 واحد مسکونی پیش ساخته که به صورت زودبازه به ثمر می‌نشیند را آماده کنیم و این خانه‌ها به کارکنان غیربومی هتل‌ها و نهادهای دولتی و اداره‌ها تعلق خواهد گرفت و قصد فروش نداریم و خانه سازمانی محسوب می‌شود. و اگر هیات مدیره این طرح را تصویب کند با پولی که از متقاضیان این خانه‌ها می‌گیریم کار ساخت آن را شروع خواهیم کرد اما این منازل قابل فروش نیست و زمین آن همچنان در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: شش ماهه این منازل ساخته خواهد شد و تاثیر مستقیمی بر تقاضای مسکن و همچنین کاهش اجاره‌بها در جزیره کیش خواهد داشت.

آهنگران با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو یکی از مشکلات اساسی در جزیره کیش است گفت: پیگیری‌های لازم را از ریاست جمهوری دوره قبل ، معاون اول، وزارت اقتصاد و وزارت صمت انجام دادیم و تقاضا کردیم تا جزیره کیش را مجزا از سایر مناطق آزاد در این بحث در نظر بگیرند و حتی تقاضا کردیم که اجازه واردات خودروهای بنزینی و فسیلی را ندهید و فقط اجازه ورود خودروهای هیبریدی و برقی را بدهید تا بتوانیم قیمت خودرو را در جزیره کیش کاهش بدهیم.
وی ادامه داد: همچنین  از آقای خاندوزی سه خواسته جزیره کیش را به عنوان خواسته اصلی مطرح کردیم اول آنکه مالکیت  هواپیمایی کیش ایر کاملا به جزیره کیش و سازمان منطقه آزاد بازگردد دومین مسئله  بحث آب و برق جزیره کیش است که باید کاملا در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش قرار بگیرد زیرا این بحث کاملا حاکمیتی است .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: امسال هرچند گاهی  دچار قطعی برق شدیم اما علت بعضا فرسودگی ویا تعمیرات مقطعی بود اما خوشبختانه  کمبود برق  و آب در جزیره نداشتیم. سومین مورد نیز واردات خودرو است که به جد در حال پیگیری از جناب آقای خاندوزی هستیم.

آهنگران ادامه داد: من همین جا از سرمایه‌گذاران و اصحاب کسب و کار به دلیل محدویت‌ها و مشکلاتی که مجبور شدیم ایجاد کنیم عذرخواهی می‌کنم و انشاالله بعد از حل شدن این مشکلات و کاهش پیک کرونا تمامی مجوزها بصورت  سیستمی و ماشینی به سرعت صادر می‌شود. در بحث مجوزهای املاک نیز شیوه‌نامه اعطای مجوزها آماده شده و قرار است 50 مجوز به عنوان سهمیه  و بر اساس قوانین و ضوابط  صادر خواهد شد .

وی ادامه داد: همه تلاش ما این است که انحصار را در جزیره کیش بشکنیم زیرا انحصار در جزیره کیش کاملا غیرقانونی است و ما همچنان زمین نخواهیم فروخت و معتقدیم هر گونه واگذاری باید از طریق تشریفات مزایده انجام شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :