39 مغروقه دوران جنگ تحمیلی در اروند رود خارج سازی می‌شود

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند گفت: 39 مغروقه به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در اروندرود، به منظور تسهیل در تجارت در بنادر آبادان و خرمشهر، با هماهنگی سازمان بنادر کشور و توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خارج سازی خواهند شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حسین گروسی در حاشیه بازدید مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از روند خارج سازی شناورهای مغروقه در اروندرود در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم مساله خارج سازی مغروقه‌های دوران جنگ تحمیلی و لایروبی اروندرود ازسوی مسئولان وزارت خارجه و همچنین شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با کشور عراق نهایی و اجرایی شود.
گروسی بیان کرد: لایروبی اروندرود باید طبق کار کارشناسی و مذاکره فشرده بین مسئولان ایران و عراق انجام شود.
وی گفت: برابر ماده 65 احکام دایم سازمان منطقه آزاد اروند برای ماندگاری مردم در منطقه، آماده همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف به منظور رونق اقتصادی و توسعه پایدار در آبادان و خرمشهر هستیم.
سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: اقتصاد منطقه با کسب و کار مردم ارتباط دارد و در حقیقت توسعه اقتصادی موجب ماندگاری در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر خواهد شد و نه تنها باعث می‌شود که مردم مهاجرت نکنند بلکه شاهد مهاجرت به منطقه خواهیم بود.
حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روز سه‌شنبه(16 شهریورماه) در جریان سفر به منطقه آزاد اروند، از روند خارج‌سازی شناروهای مغروقه اروندرود دیدن کرد.
دیدار با فعالان اقتصادی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر از دیگر برنامه‌های دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد اروند است.
در جریان جنگ تحمیلی صدها فروند شناور در آبراه اروند رود هدف بمباران و یا حملات راکتی قرار گرفته و غرق شدند که پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون، برخی آنها از این آبراه حارج شده و برخی دیگر نیز هنوز خارج سازی نشده‌اند. 
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :