سرمایه‌گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار از مرز 300 درصد عبور کرد

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه سال 99 سرمایه‌گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار 322 درصد افزایش یافته است گفت: این رقم سال 98 حدود یکهزار و 268 میلیارد تومان بود که در سال 99 به پنج هزار و 341 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش فرینا، محمد هدایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری محقق شده سال 99 در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: یکی از شاخص‌هایی که در بررسی‌های اقتصادی به عنوان مولفه‌ عملکردی یک مجموعه سرمایه‌پذیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرید، همین شاخص سرمایه‌گذاریِ محقق شده است.

هدایی تصریح کرد: در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، شاخص‌های مختلفی به عنوان مولفه‌، مورد توجه قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها سرمایه‌گذاری محقق شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: به عنوان نمونه، تعداد درخواست‌های سرمایه‌گذاری، تعداد شرکت‌های ثبت شده در یک بازه زمانی مشخص، میزان و نوع قراردادهای منعقد شده ازجمله شاخص‌های مختلفی هستند که از جنبه‌های گوناگون و قابل توجهی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

«به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاری محقق شده یعنی سرمایه‌ای که از حالت اظهار و کاغذی به کار عملیاتی و هزینه پرداخت شده تبدیل شده است»

وی بیان داشت: سال 99 با اتفاق فرخنده‌ای مواجه شدیم و یک جهش قابل توجهی در حوزه سرمایه‌گذاری محقق شده داشتیم.

هدایی ادامه داد: مولفه‌ای که موجب رشد سرمایه‌گذاری محقق شده سال 99 منطقه آزاد چابهار شده است، نظارت‌ها و پیگیری‌هایی است که از سوی سازمان منطقه آزاد اعمال شده چراکه سرمایه‌گذاری در این منطقه مشروط به انجام و تحقق شروط قراردادی است که در آن، شروطی همچون احداث بنا، نصب ماشین‌آلات، تولید آزمایشی و به بهره‌برداری رسیدن طرح ذکر شده است که توسط سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سال 99 همزمان با بازنگری که در سیاست‌های سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شد، حوزه کنترل پروژه سازمان بیش از پیش فعال شد و 68 قراردادی که شرایط فسخ داشتند، به علت انجام ندادن تعهدات خود، قراردادشان فسخ شد و این محرکی بود برای سایر واحدها که کاری کنند تا قراردادشان فسخ نشود، درنتیجه روند فعالیت خود را ادامه و تسریع دادند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: پس یکی از اقداماتی که باعث رشد فزاینده میزان سرمایه‌گذاری‌های محقق شده در سال 99 شد همین بحث نظارت سازمان منطقه آزاد چابهار بر نحوه اجرای تعهدات سرمایه‌گذاران بود.

هدایی یکی دیگر از عوامل افزایش سرمایه‌گذاری‌ محقق شده در چابهار را تغییر نگرش سرمایه‌گذاران کلان و حضور صنایع توانمند در منطقه آزاد عنوان کرد و افزود: توجه به اجرای طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد در این موفقیت نیز حائز اهمیت است چراکه با توجه به شرایطی که سرمایه‌گذاران برای آینده نه‌چندان دور چابهار متصور هستند، اقدام به تقویت سرمایه‌گذاری‌های خود کردند.

وی تصریح کرد: بخشی از این تغییر ناشی از توجه به صنایع فولاد و پتروشیمی‌ها بود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه پتروشیمی‌ها تا سال 98 تقریبا هیچ اثری روی خاک نداشتند اظهار داشت: علت هم این بود که مطمئن نبودند که گاز به عنوان ماده اولیه به طرح‌های آن‌ها برسد اما با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شد و خصوصا عنایتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به پیشرفت و آبادانی سواحل مکُران داشتند، خط انتقال گاز با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و پتروشیمی‌ها با دلگرمی بیشتری در حوزه فعالیتی خود اقدام کردند.

هدایی اضافه کرد: فاز نخست پتروشیمی "بدر شرق" چابهار در اردیبهشت‌ماه 1401 به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد و امیدواریم برای 22 بهمن 1401 به طور رسمی افتتاح شود و به عنوان یک تولیدکننده بزرگ با صادرات حدود یک میلیارد دلار درسال آغاز به فعالیت کند.

«مجموعه پتروشیمی 6 فاز دارد که بقیه فازها نیز طی 2 تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید»

وی بیان داشت: پتروشیمی، سرمایه‌گذاری بزرگی را می‌طلبد و صرفا یک واحد از همین پتروشیمی بدر شرق در منطقه آزاد چابهار حدود یک میلیارد یورو و به قیمت ارز نیمایی ( 22 هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری دارد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: هم‌اکنون سه واحد پتروشیمی در حال ساخت داریم و همچنین شرکت پتروشیمی نگین مکُران هم فعالیت‌های خود را افزایش داده است و این نوید را می‌دهیم که در پایان سال 1400 مجموع سرمایه‌گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار حداقل به 13 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. چراکه وقتی گزارش 6 ماهه امسال را دریافت کردیم به نسبت سال 99 رشد بیش از 300 درصدی داشت.

هدایی این مژده را هم داد که، منطقه آزاد چابهار از کسب درآمد صِرف واردات، در حال چرخش به سمت صادرات است و بخشی از وظایفی که برای مناطق آزاد تعریف شده بود امروز در چابهار در حال محقق شدن است.

وی به شرکت فولاد مکُران هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته بخش نخست تسهیلات این شرکت از صندوق توسعه ملی آزاد و تخصیص داده شد که مبلغی حدود 30 میلیون یورو (حدود 900 میلیارد تومان) بود و خود شرکت فولاد مکُران هم حدود 300 میلیارد تومان سرمایه آورد و امسال این روند سرعت بیشتری به خود گرفته و هم افزایش سرمایه داشتند و این مبالغ به علاوه 500 میلیارد تومان فاز نخست، همگی در پروژه هزینه خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار به نکته مهمی اشاره کرد و افزود: امروز دیگر سیاست و رویکرد سازمان منطقه آزاد چابهار در انتخاب سرمایه‌گذاران تغییر کرده است.

هدایی افزود: با توجه به وضعیت قیمت‌ها و همچنین تورم، سرمایه‌گذاران با بضاعت مالی کم نمی‌توانند خودشان را با سرعتِ تغییرات اقتصادی وفق بدهند و نتیجه این می‌شود که دیدیم ده‌ها مورد سرمایه‌گذاری که در سنوات گذشته انجام و بیشتر آن‌ها به حالت نیمه‌کاره رها شد و این موضوع نه‌تنها هیچ بهره‌وری برای مالک ندارد بلکه هیچ ارزش افزوده‌ای هم برای چابهار و منطقه آزاد به دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از سال 99 با جدیت به انتخاب سرمایه‌گذاران دقت و اهلیت‌سنجی آن‌ها با بررسی دقیق‌تری انجام شد، تمکن مالی سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار گرفت و همه این این تغییر رویکردها موجب شد تا نهایتا سرمایه‌گذاری محقق شده منطقه آزاد چابهار با یک افزایش رقم قابل توجهی همراه شود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: امسال برای جلوگیری از واگذاری زمین‌ها، رویکرد مشارکتی را خواهیم داشت و 2 مورد از این طرح‌ها منجر به قرارداد شده که حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به دنبال دارد اما باید طی سه سال به بهره‌برداری برسند، همچنین پروژه‌های متعدد دیگری با میزان سرمایه‌گذاری هزاران میلیارد تومانی در نوبت قرارداد داریم.

هدایی بیان کرد: درنهایت باید بگویم که چشم‌انداز سه سال آینده چابهار، یک افق بسیار روشنی خواهد بود و امیدواریم در آن زمان حداقل صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد چابهار، سالانه به بیش از سه میلیارد دلار برسد و این اتفاق و چشم‌انداز مهم درو از دسترس نیست.

وی تاکید کرد: اتفاقات بزرگی در راه است و چابهار، منطقه‌ای متفاوت و از حیث پیشرفت صنعتی، یکی از قطب‌های مهم کشور خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :