معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام مطرح کرد؛

سنگ بنای احداث منطقه آزاد مهران باید اساسی چیده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: سنگ بنای احداث منطقه آزاد مهران باید درست و اساسی چیده شود و مشکلات منطقه ویژه به آن گره زده نشود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، جهانگیر رستمزاد روز چهارشنبه در نشست شورای راهبردی منطقه آزاد مهران اظهار داشت: با توجه به مشکلات منطقه ویژه اقتصادی مهران، اگر دقت نکنیم و از همین ابتدا مشکلات منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی را به هم ربط دهیم نمی توانیم به سرعت کارها را پیش ببریم.
رستمزاده افزود: مشکلات هر دو منطقه باید جداگانه بررسی شود و 2 ساز و کار متفاوت برای تسریع در روند اجرای هر دو در پیش گیریم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه آزاد مهران مصوب شده و منطقه آزاد اروند از استان خوزستان به عنوان استان معین پیگیر اجرای کار آن در مهران است باید ساختمانی در این منطقه برای استقرار نیروها اختصاص یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام اضافه کرد: برای تامین ساختمان دو گزینه در پیش رو داریم که یکی فرماندار مهران پیگیر ساختمان مناسبی از شهرداری مهران شود و یا ساختمان استانداری در منطقه ویژه که تجهیز است توسط معاونت عمرانی استانداری پیگیری و به صورت امانی در اختیار اعضای منطقه آزاد قرار گیرد.
رستمزاده همچنین به تهیه نقشه یو تی ام منطقه و در اختیار گذاردن آن به دستگاه های عضو تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کل اراضی منطقه آزاد هفت هزار هکتار است و اراضی منطقه ویژه اقتصادی مهران 800 هکتار است باید وضعیت اراضی ملی و شخصی به طور دقیق مشخص شود.
وی بیان کرد: تعیین تکلیف اراضی منطقه آزاد در کمیسیون ماده 69 و تهیه سند آن از طریق کمیسیون مستند سازی ریاست جمهوری به منطقه آزاد هرچه سریعتر پیگیری و اجرایی شود.
نماینده سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: مناطق آزاد خودگردان هستند و طبق قانون دولتی هستند و مقررات هیات های دولتی شامل حال آنها می شود.
قدرت اله طمیمیان افزود: باید هر چه سریعتر در منطقه آزاد مهران وارد فاز عملیاتی شویم و هر مانعی که سرعت را کند می کند در کمترین زمان توسط مقامات محلی برطرف شود.
طمیمیان اضافه کرد: اکنون که مشکل وجود دارد که باید سریعتر حل شودکه اول طرح جامع منطقه آزاد، دوم تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی مهران زیرا فرایند تبدیل منطقه ویژه به منطقه آزاد نیاز به اصلاحیه دارد و سوم بحث تملک اراضی ملی و شخصی است  که باید وضعیت مطالبات و دیون تعیین تکلیف شود و حقی از کسی ضایع نشود.
گفتنی است؛ اردیبهشت سال 93 بود که کاروان تدبیر و امید در سفر استانی ایلام به پیشنهاد مسئولان استان مبنی بر ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران مهر تائید زد و بلافاصله پس از آن پی گیری ها برای تحقق این خواست مردم ایلام از سوی مسئولان محلی آغاز شد و پس از کش و قوس هایی شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت با راه اندازی آن موافقت کردند.
هفتم اردیببهشت ماه سال 1397 نیز مجلس نظر مثبت خود را نسبت به تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری اعلام و آن را تصویب کرد.
پس از تصویب منطقه آزاد مهران در مجلس شورای اسلامی، این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که در نهایت 15 اردیبهشت 1400 با رای مثبت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب نهایی رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :