مشاور رئیس جمهور مطرح کرد:

توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت زدایی در مناطق آزاد نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌ مناطق آزاد گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت ما را برای بازگرداندن مناطق آزاد به ریل اصلی خود و جذب سرمایه گذار جهت رونق تولید و صادرات یاری کنند.

به گزارش فرینا، سعید محمد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، افزود: مناطق آزاد کشور مشکلات بسیاری به لحاظ قوانین و مقررات در حوزه ساختار دبیرخانه شورایعالی، اشراف دبیرخانه بر مناطق و تعامل این مجموعه با دستگاه‌های اجرایی دارد.
وی ادامه داد: همانطور که از نام مناطق آزاد مشخص است این مناطق باید دارای قوانین و چهارچوبی خارج از سرزمین اصلی باشد. اما برخی از مسئولان احساس می‌کنند، مناطق آزاد هم مانند سرزمین اصلی بوده و می‌توانند هر زمانی تغییرات و تصمیمات خلق الساعه داشته باشند. این امر موجب می‌شود هیچ سرمایه گذاری انگیزه‌ای برای ورود به این مناطق نداشته باشد.
مشاور رییس جمهور با بیان اینکه مشکلات مناطق آزاد قابل حل بوده و راه برون رفت از آنها با زمان بندی مشخص کاملا احصاء و فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در این مسیر به ما کمک کنند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر مناطق آزاد را به ریل اصلی خودش بازگردانده و ضمن جلوگیری از زمین فروشی در این مناطق اقدام به جذب سرمایه‌گذاری برای رونق تولید و صادرات کنیم.

سعید محمد اظهار داشت: لازم است در بودجه 1401 برای توسعه زیرساخت های مناطق آزاد نیز اعتباراتی پیش بینی شود و در 7 منطقه جدید آزاد تجاری ـ صنعتی نیز طرح جامع تدوین و منابع مورد نیاز بر اساس آن تخصیص پیدا کند تا پس از توسعه، آماده ورود سرمایه گذاران شود.
وی ادامه داد: سال‌های قبل ضابطه ای در مناطق آزاد گذاشته شده بود که بر اساس آن 10 درصد از بودجه مناطق آزاد باید به محرومیت زدایی مناطق اختصاص پیدا می‌کرد که در حال حاضر این مبالغ در حوزه توسعه زیرساخت‌ها هزینه می‌شود. البته اجرای طرح‌های محرومیت زدایی نیازمند بررسی و مطالعه عمیق است تا از هزینه ها بیشترین استفاده را برای توانمندسازی مردم بومی داشته باشیم. در حال حاضر اختلاف طبقاتی زیادی میان مردم بومی و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد وجود دارد که باید کاهش پیدا کند. این موضوعات باید به درستی شناسایی شده و با استفاده از بودجه های تخصیص یافته نسبت به توانمندسازی مردم اقدام شود.
گفتنی است؛ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بعدازظهر روز یکشنبه (18 مهرماه) با موضوع مناطق آزاد میزبان «سعید محمد»‌ مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی بود و نمایندگان نظرات و  دیدگاه‌های خود را در این باره بیان کردند. 
سعید محمد مشاور رییس جمهور در ادامه از تحریریه خبرگزاری خانه ملت بازدید و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :