در قالب امضاي تفاهم نامه همكاري توافق شد؛

بهره مندي از ظرفيت هاي قانوني مناطق آزاد مستقر در حاشيه خليج فارس در جام جهاني 2022 قطر

به منظور بهره مندی از ظرفیت های قانونی مناطق آزاد مستقر در حاشیه خلیج فارس در جام جهانی 2022 قطر تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادي و فدراسیون فوتبال منعقد شد.

به گزارش فرینا، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در حاشیه آئین امضای این تفاهم نامه، بهره گیری از ظرفیت های ورزش را یکی از عوامل انسجام ملی و ایجاد روحیه در بین آحاد جامعه عنوان کردو گفت: اگرچه رویدادهای فرهنگی و مذهبی بسیاری در تقویت روحیه مردم موثر هستند اما مسائل ورزشی بويژه فوتبال یکی از موضوعات مورد علاقه مردم است که به انسجام ملی کمک می کند.

سعید محمد، با بیان اینکه ورزش فوتبال غرور ملی را در مردم متجلی می کند افزود: فوتبال را نباید به عنوان یک ورزش ساده نگاه کرد بلکه اهرم انسجام ملی است که در رفع بحران ها و مشکلات نقش مهمی دارد .

مشاور رییس جمهور، ورزش و فوتبال را یک فرصتی برای تقویت اقتصاد ملی عنوان کرد و اظهارداشت: باید از این فرصت فوتبال در جهت بهبود معیشت مردم استفاده کنیم.

سعید محمد ادامه داد: کشورهای پیشرو در ورزش فوتبال از این محل اشتغالزایی خوبی کرده و کشورشان را توسعه داده اند چرا که اقتصاد و ورزش در هم عجین هستند و با تعامل بین مجموعه های اقتصادی و فدراسیون فوتبال می توان اقدامات خوب اقتصادی انجام داد. 

وی در ادامه به گفتگوی خود با وزیر ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: می توانیم از ظرفیت هایی که در مناطق آزاد (ارس، ماکو، اروند، چابهار، کیش، قشم و انزلي) و مناطق آزاد جدید (اردبیل، بانه-مريوان، قصرشیرن، اينچه برون، سيستان، مهران و بوشهر) استفاده کرد و مراوداتی با کشورهای هدف و همسایه ایجاد می کنیم و از این مناطق به عنوان پایلوت در همه بخش ها مخصوصا ورزش استفاده کنیم. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی پیشنهاد داد نشستی به منظور معرفی ظرفیت های دو کشور با فدراسیون فوتبال قطر برگزار شود چراکه کشور قطر، ظرفیت و پذیرش مسافران را در جام جهانی نخواهند داشت و ما برنامه ریزی کاملی داریم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در قشم و کیش باعث شویم تا توریست ها رضایت مندانه منطقه را ترک کنند.

سعید محمد اظهار داشت: از ظرفیت های مناطق آزاد ساحلی بخصوص قشم و کیش و اروند در حوزه ورزش بخصوص جام جهانی 2022 قطر باید بیشترین بهره را برد. 

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان  از تشکیل کارگروهی برای بررسی تخصصی و رفع نواقص و بررسی ظرفیت های این حوزه خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه همکاری خوبی بین مناطق آزاد و فدراسیون فوتبال باشد تا فضای مناسبی را برای رشد و توسعه ورزش مخصوصا فوتبال، ایجاد کنیم.

** لزوم ايجاد پايگاه فوتبال ملي در مناطق آزاد كشور 

رییس فدراسیون فوتبال نیز در این مراسم گفت: ایجاد پایگاه برای فوتبال در مناطق آزاد به رشد و توسعه فوتبال کمک بسزایی خواهد کرد.

شهاب الدین عزیزی خادم، برگزاری جام جهانی در کشور حاشیه خلیج همیشه فارس را یک رویداد مهم جهانی عنوان کرد و افزود: برای این رخداد جهانی باید از قبل توسط فدراسیون فوتبال برنامه ریزی می شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است و فدراسیون فوتبال خود را مکلف و موظف می داند تا برای آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران از هیچ تلاشی دریغ نکند.

عزیزی خادم خاطر نشان ساخت: بدون شک یکی از نقاط قوت برای جام جهانی بحث مناطق ازاد است بخصوص جزایر قشم و کیش، چرا که نزدیکی محل برگزاری بازیها کمک بسزایی به ما می کنند.

وي در ادامه بیان کرد: به دلیل برگزاری رقابت های جام جهانی در قطر، مبحث و مسئله مهم همگروهی و هم رقابتی با تیم های حوزه همیشه خلیج فارس برای ما اهمیت دارد بر همین اساس باید با برنامه پیش رویم. پس از مطرح کردن موضوع با دکتر محمد، خوشبختانه با استقبال و حمایتی که از سوی ایشان صورت گرفت، ما مصمم شدیم تا در این راستا محکم تر از گذشته گام برداریم. با نگاه توسعه محوری که در مناطق ازاد وجود دارد، بدون شک شاهد آینده ای درخشان در این بخش خواهیم بود و معتقدم فدراسیون فوتبال از این فضا که در نهایت متعلق به مردم، نظام و کشور است، استفاده خواهد کرد تا شاهد موفقیت بیش از پیش در این عرصه بود.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: ما باید یک نگاه، هدف و آینده مشترک برای فوتبال داشته باشیم. چرا که فوتبال سرمایه اجتماعی از حیث انتقال به جامعه، انتقال به جوانان، همبستگی و همگرایی و در نهایت کمک به امنیت ملی است. بر همین اساس برای ما این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردارد است. 

گفتني است؛ استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور در رویداد بزرگ جام جهانی فوتبال در سال 2022 در کشور قطر از اهداف این تفاهم نامه است که با حضور «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و «شهاب الدین عزیزی خادم» رییس فدراسیون فوتبال به امضاء طرفین رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :