مشاور رييس جمهور در ديدار با نماینده ولی فقیه استان گلستان مطرح كرد؛

فضای شفاف اقتصادی برای حضور سرمایه گذاران در مناطق آزاد ایجاد می شود

مشاور رييس جمهور و دبير شورایعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي گفت: با انتخاب مدیران قوی و برطرف شدن رانت و فساد، فضای شفاف اقتصادی برای ورود سرمایه گذاران در مناطق آزاد ایجاد می کنیم.

به گزارش فرينا، سعید محمد امروز پنجشنبه (4آذرماه) در سفر دوروزه به استان گلستان در دیدار با نماینده ولی فقیه استان اظهار کرد: پیشتر به عنوان مسئول قرارگاه خاتم به گلستان سفر داشتم و بخشی از فعالیت های خاتم الانبیاء در استان به پایان رسیده و بخشی از آن متوقف شده است اما اکنون در بخش مناطق آزاد به گلستان سفر کرده ایم.
وي با بیان اینکه 8 منطقه آزاد فعال در کشور داريم، افزود: هفت منطقه جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و ابلاغ شده که راه اندازی آنها در دستور کار است.
مشاور رييس جمهور اضافه کرد: اخیراً رهبر معظم انقلاب (مدظله) تحول در مناطق آزاد و توجه به بحث فرهنگی و اجتماعی را تاکید کرده اند.
سعيد محمد با بیان اینکه متاسفانه بومیان مناطق آزاد از نظر فرهنگی دچار آسیب شدند، ادامه داد: اکنون ما دنبال پیوست های فرهنگی برای مناطق آزاد هستیم؛ توسعه مناطق آزاد باید با لحاظ پیوست های فرهنگی و اجتماعی باشد و شاخص های اقتصادی نباید به جامعه آسیب بزند.
وي با بیان اینکه تنها دو درصد صادرات کشور از مناطق آزاد انجام می شود، گفت: تنها هفت درصد از سرمایه گذاری کشور و یک درصد از فعالیت تولیدی کشور در مناطق آزاد انجام مي شود.

طرح تحول در مناطق آزاد طراحی می شود

دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي از برنامه ریزی برای طرح تحول در مناطق آزاد خبرداد و اظهار کرد: با توجه به اینکه مناطق آزاد جدید مصوب شده همه در مرز کشور حضور دارند همکاری با کشورهای منطقه را هم در دستور کار قراردادیم و تلاش داریم با مشوقات این مناطق مثل معافیت گمرک، معافیت مالیاتی و تردد بدون ویزا موجب رونق این مناطق شویم.
سعيد محمد تصریح کرد: متاسفانه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده که مصوب شده به فعالان این مناطق صدمه می زند.
وي با بیان اینکه آیت الله رئیسی هم تاکید بر اجرای قانون ماده 65 در مناطق آزاد کردند، توضیح داد: براساس این قانون تمام امور به دست مدیران مناطق اجرا می شود مگر موارد امنیتی ولی الان دستگاه های اجرایی درآمدهای خود را بر می دارند ولی تعهدات خود را قبول نمی کنند.
مشاور رييس جمهور از فشار مضاعف برخی دستگاه ها روی مناطق و فعالان اقتصادی خبرداد و گفت: این فشار باعث شده مدیران برای جبران هزینه ها به سمت زمین فروشی در مناطق آزاد بروند و حتی حقوق پرسنل از فروش زمین تامین می کند.
سعيد محمد تاکید کرد: باید مدیران قوی بگذاریم تا نگرانی هایی که به دلیل فساد، رانت و لابی ایجاد شده برطرف شود و در فضای شفاف اقتصادی سرمایه گذاران بتوانند ورود کنند.

اینچه برون کریدور اقتصادی شمال به جنوب است

وی با بیان اینکه امروز هم برای شروع کار اینچه برون به گلستان آمده ایم، تصریح کرد: گلستان ظرفیت بالای دیپلماسی اقتصادی دارد و با توجه به اینکه از کریدور شمال - جنوب در حال حذف بودیم می تواند محل صادرات محصولات کشاورزی شود.
دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري -صنعتي و ويژه اقتصادي اضافه کرد: این منطقه می تواند معیشت مردم گلستان را ارتقاء دهد ولی باید حرکت های اقتصادی را بهبود داد.
سعيد محمد از انتخاب مشاور برای تهيه طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون خبرداد و گفت: در این طرح نیازمندی های مردم، ظرفیت ها و بازارهای منطقه شناسایی و براساس آن جانمایی صنایع در منطقه انجام شود.
وي همچنین از انتخاب منطقه آزاد انزلی به عنوان معین منطقه آزاد اينچه برون خبرداد و گفت: منطقه آزاد اينچه برون تا زمان شکل گیری و توسعه از طریق منابع مالی انزلی حمایت می شود.
مشاور رييس جمهور تاکید کرد: راه آهن گلستان باید به شاهرود متصل شود تا مزیت اقتصادی داشته باشد و این کریدور ترانزیتی رونق بگیرد.
به گفته سعيد محمد، حدود دو هزار و 400 واحد تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور شکل گرفته است.

گفتني است؛ «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز پنجشنبه (4 آذرماه) به استان گلستان سفر كرد.

دیدار با نماینده ولی فقیه و فرمانده سپاه در استان، تجلیل از خانواده شهدای خدمت در گمیشان و همچنين بازدید از محدوده‌ منطقه آزاد اینچه برون که فردا با حضور «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد انجام خواهد پذیرفت، از اهداف سفر «سعید محمد» به این استان است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :