مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

بندر چابهار جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه پیدا کرده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به مناسبات اقتصادی بین کشورهای همسایه اظهار کرد: با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روابط خوب با همسایه‌ها، بندر چابهار جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه پیدا کرده است.

به گزارش فرینا، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نگاه ویژه هند و چین به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به صورت تلفنی گفتگو کرد.

عبدالرحیم کردی از تامین زیرساخت ها در یک دهه گذشته در چابهار خبر داد و بیان کرد: این زیرساخت ها در حوزه توسعه بندر و تکمیل خط آهن بوده است که در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

کردی ضمن اشاره به مناسبات اقتصادی بین کشورهای همسایه اظهار کرد: با توجه به توسعه زیرساخت ها و روابط خوب با همسایه ها، بندر چابهار جایگاه ویژه ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه پیدا کرده است که یکی از گام های مهم در این روند، توافق نامه بین کشورهای ایران، افغانستان و هند است.

وی افزود: اگرچه قواره این توافقنامه بزرگ نبود اما برای اولین توافق، اثر بسیار خوبی داشت. با توجه به اینکه قرار بود چابهار به هندوستان برای کمک و پیشرفت به افغانستان خدمات ارائه دهد، منطقه آزاد چابهار مورد توجه کشورهای دیگری که قصد حضور در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را داشتند نیز قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه حضور هندی ها در بهره برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار باعث جلب توجه سایر کشورها از جمله چین شده است، عنوان کرد: چینی ‌ها در بنادر پاکستان سرمایه‌گذاری های سنگین انجام دادند و با توجه به شرایط جغرافیایی بندر چابهار، این منطقه نیز مورد توجه چینی ها قرار گرفته است.

کردی با اشاره به اینکه توسعه و بهره‌ برداری از بندر چابهار را از دو سال پیش با هندوستان آغاز کردیم، درباره حضور چین در توسعه این منطقه بیان کرد: با کشور چین در حوزه توسعه صنایع پتروشیمی و حمل و نقل هوایی در منطقه آزاد چابهار توافقاتی داشته ایم.

وی افزود: برای ساخت فرودگاه جدید چابهار یک قرارداد اجرایی با شرکت چینی امضا کرده ایم که تأمین منابع مالی آن نیز انجام شده است. همچنین در سند همکاری 25 ساله میان ایران و چین موضوعات مربوط به منطقه آزاد چابهار میانه دو کشور مورد توافق قرار دارد.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به کشورهایی که اتصالی به بندر چابهار ندارند اشاره کرد و گفت: روسیه علاقه مند است در کریدور شمال به جنوب به بندر چابهار متصل شود. همچنین پذیرش عضویت ایران در پیمان شانگهای باعث می شود یک شرایط ویژه اقتصادی برای چابهار به عنوان منطقه بین المللی ایجاد کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :