استاندار آذربایجان شرقی:

پارک علم و فناوری، نقش اصلی را در توسعه اقتصادی استان دارد

استاندار آذربایجان شرقی، راه‌اندازی اکوسیستم نوآوری و فناوری را یکی از اهداف میان‌مدت در مسیر توسعه استان برشمرد و گفت: پارک علم و فناوری و مراکز رشد باید یکی از نقش‌های اصلی را در این مسیر عهده‌دار باشند.

به گزارش فرینا، در نشستی که با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مسئولان حوزه فناوری و نوآوری استان، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ارس برگزار شد عابدین خرم، اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه با هدف رشد اقتصادی، از دغدغه‌های دولت سیزدهم است که لازمه این امر، ارتقای سرمایه‌گذاری و اشتغال است.

خرم با اشاره به اینکه قوانین مناطق آزاد در پارک‌های علم و فناوری هم اعمال می‌شود، گفت: استفاده از این ظرفیت‌های قانونی جزو اولویت‌هاست و می‌تواند در تحقق اکوسیستم نوآوری استان به عنوان یکی از اهداف میان‌مدت توسعه اقتصادی موثر باشد.

 وی افزود: بخش مهمی از تحقق رضد اقتصادی کشور، بر عهده پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است و بر این اساس، نقش‌آفرینی این مراکز در مسیر رشد و توسعه اقتصادی استان یکی از اولویت‌های ماست از اینرو پارک علم و فناوری استان باید برای انجام این رسالت سنگین، نقشه راه و سند چشم‌انداز تهیه کرده و در آن، مأموریت همه بخش‌ها اعم از دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه، صنعت و بخش خصوصی را تعریف کند.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: خرّم با تأکید بر اینکه فعالیت‌های پارک علم و فناوری باید نتیجه‌گرا باشد، افزود: اگر به صورت جدی و با نگاهی نو در این عرصه وارد شویم با یک تحول اساسی در اکوسیستم نوآوری و فناوری استان روبه‌رو خواهیم شد.
خرم همچنین ایجاد کارخانه نوآوری را یکی از اولویت‌های خود عنوان کرد و گفت: باید ارتباط معناداری بین پارک علم و فناوری و مراکز رشد از یک سو و نهادهای بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن از سوی دیگر شکل بگیرد و اگر این اتفاق نیفتد به زیان هر دو طرف خواهد بود.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم در این نشست با ارائه گزارشی از تاریخچه تأسیس این پارک و فعالیت‌ها و اقدامات آن، گفت: در حال حاضر 20 مرکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری در نقاط مختلف استان فعالیت می‌کنند و 198 شرکت دانش‌بنیان در استان ایجاد شده است که از این تعداد، 165 شرکت با اشتغال 3900 نفر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.

در ادامه مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ارس نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این صندوق با اشاره به اینکه این صندوق بعنوان اولین صندوق در استان آذربایجان شرقی و مناطق آزاد کشور می باشد گفت: صندوق پژوهش و فناوری ارس در شهریور سال 98 با سرمایه ثبتی 30 میلیارد ریال و با هدف حمایت مالی از شرکت های فناور و دانش بنیان استان و با ترکیب سهامداری 34 درصدی سازمان منطقه آزاد ارس، 34 درصد شرکت مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات همگامان، 17 درصد شرکت ارس تارلا امیر و 15 درصد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.
پریسا بهلولی افزود: این صندوق در طی دو سال فعالیت خود در قالب ارائه تسهیلات و دور ضمانتنامه از محل منابع صندوق و خط اعتباری و محل منابع کارگزاری به 48 شرکت تسهیلات ارائه نموده و 27 مورد ضمانتنامه صادر نموده است.
بهلولی اضافه کرد: صندوق پژوهش و فناوری ارس با انعقاد قرارداد با صندوق نوآوری و شکوفایی، مبلغ 75 میلیارد و 800 میلیون ریال به شرکت های دانش بنیان از محل خط اعتباری تسهیلات ارائه نموده است و در همین راستا رایزنی های لازم جهت ارائه خدمت رسانی به شرکت های دانش بنیان سایر مناطق آزاد صورت گرفته است و درصدد افزایش سرمایه صندوق در اولویت های کاری خود جهت ارائه خدمات به متقاضیان است.
لازم به توضیح است در ادامه دبیر منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان شرقی و روسای صندوق‌های پژوهش و فناوری استان نیز در این نشست گزارشی از عملکرد حوزه تحت مسئولیت خود و همچنین مسائل و مشکلات حوزه فناوری و نوآوری استان ارائه کردند.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :