مشاور رییس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت:

آنچه «شهيد حاج قاسم سليمانی» را متمايز با بقيه كرد «دل سپردگی به ولايت» بود

مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالی مناطق آزاد تجاري - صنعتی و ويژه اقتصادی با تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سليمانی، تقارن اين دو مناسبت را نشان دهنده ارادت سيد شهدای جبهه مقاومت شهيد سليمانی به بانوی دو عالم دانست.

به گزارش فرينا، سعيد محمد با حضور در دانشگاه علم و صنعت و در جمع دانشجويان اين دانشگاه گفت: انقلاب ما انقلاب آرمانی بود و كسانی كه هشت سال جنگ تحميلی را سپری كردند و تلاطم های متفاوت را پشت سر گذاشتند بدنبال نام و ماديات نبودند و به خاطر ديدگاه آرمانی و ارزشی اين عزيزان و با كمك خداوند توانستند این بحران هارا پشت سر بگذارند.
وی اظهار داشت: آنچه لازم است در اين نشست به آن بپردازيم نگاهي گذاراست به چارچوب فكري و شخصيتی شهيد سليمانی. طبق فرمايش مقام معظم رهبری(مدظله)، شهيد سليمانی به عنوان يك قهرمان ملی و الگو در كشور ما بخصوص براي جوانان مطرح هستند و شايد كمتر كشوری باشد كه قهرمانان واقعی ملي در اين تراز داشته باشد. بايد از اين داشته ها به شدت مراقبت كنيم و برای شكوفاتر شدن آن تلاش کرده و به عنوان مكتب سليمانی آن را به جوانان عرضه كنيم. بايد تمام جوانب آن را ببينيم، بسنجيم و واكاوی كنيم و آنها را به عنوان الگو، ثبت و ضبط و درس آموخته های آن را براي نسل های آينده بازگو نماییم.
مشاور رييس جمهور گفت: آنچه شهيد سليمانی را متمايز با بقيه كرد «دل سپردگی به ولايت» بود. وقتی در جامعه متنوع و متكثر نگاه می كنيم با همه سلايقی كه وجود دارد، همه براي شهيد سليمانی ارزش ويژه ای قائل هستند. خيلي از اصولگراها ايشان را اصولگرا می بينند و بسياری از اصلاح طلبان، اصلاح طلب. عملكرد ايشان به گونه ای بود كه هيچ گاه تحت تاثیر خط و خطوط و جريانات سياسی قرا نگرفتند و صرفا در جهت چارچوب فكري مقام معظم رهبری(مدظله) حركت كردند و اين يك نقطه بسيار ارزشمند از خصوصیات شهید قاسم سلیمانی است.
وي دوره خدمت شهيد سليمانی را در نيروی قدس سپاه دوره تحول در كشور برشمرد و افزود: بعد از دوره مديريت ايشان تحول بسيار شگرفی را شاهد بوديم. فردی كه توانست به عنوان يك استراتژيست نظامي در كل دنيا اثرگذار شود، نتيجه آن در دوره رعب و وحشت از وجود نيروهاي تكفيری در كل دنيا قابل بررسی است. ايشان توانستند با سازماندهی سريع، نسبت به بسيج و بکارگیری همه امكانات نيروهای جبهه مقاومت با نيروهای تكفيری مقابله کنند. 
دبير شورايعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ويژه اقتصادی، افزود: شهيد سليمانی به مسائل هم نگاه نظامی داشتند و هم نگاه اقتصادی. ديدگاه بلند اقتصادی ايشان به گونه ای بود كه در اوج درگيري و جنگ قرارداد اقتصادي منعقد می کردند و براي بازگرداندن ديون جمهوری اسلامی ايران از هيچ تلاشی فروگذار نكردند.
سعيد محمد ادامه داد: بايد از اين تفكر و ايده درس بگيريم و در دل اين تفكرها فرصت هايی را خلق كنيم و مسائل كشور را حل و فصل نماييم.
وی در پاسخ به سوال يكی از دانشجويان در خصوص دليل انتخاب ايشان به عنوان عضو هيات امنای دانشگاه علم و صنعت گفت: به نظر بنده هیات امنا بودن به اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده ای بر نمی‌گردد بلکه به رشته تحصیلی و حوزه فعالیت اشخاص مرتبط است. دانشگاه علم و صنعت چون بحث فنی و مهندسی هست و تجربه كافی در اين زمينه بايد داشت و اينكه امروز بحث های علمی بامسائل صنعتی و اجرايی كشور عجين است، هيات امناء و گردانندگان دانشگاه بايد بتوانند ارتباط خوبی با صنعت، پژوهش و دانشگاه برقرار كنند.
مشاور رييس جمهور در خصوص اقدامات صورت گرفته در جهت خنثی سازي و غلبه با تحريم ها در دوره مسئولیت شهید سلیمانی در مجموعه سپاه قدس نيز گفت: روحیه ای در سیستم اداری کشور در 8 سال گذشته حاکم بود که مسئولین و کارکنان دولت در چارچوب های که تعریف شده بود کار می کردند. با این كليشه هاي متعارف در دوران بحران نمي توان اقدامی انجام داد، كشور در حال جنگ اقتصادی است و بايد روش های مختلفی اتخاذ شود، اگر بخواهيم با همان چارچوب ها كشور را اداره كنیم با بحران جدي مواجه خواهیم شد، پس بايد بدنبال مسيرهای جدید بود. در دولت سیزدهم و با روحیه انقلابی که وجود دارد این اتفاق خواهد افتاد.
سعیدمحمد ادامه داد: در اين بين سپاه پاسداران با همکاری بخش خصوصی از همه ظرفيت ها استفاده كرد، بحث خنثی سازی تحريم ها پيگيری شد و در بعضی از بخش ها، سپاه بحث دور زدن تحريم ها را پيش گرفت. در بخش خنثی سازي نیز بسياری از پروژه هايی كه غير فعال مانده بود و شركت هاي خارجی آنها را رها كرده بودند با تكيه بر توان داخلی و به روش بومی سازی به بهره برداری رسیدند. 
وی در خصوص اجرای برنامه تحولی در مناطق آزاد نيز گفت: مناطق آزاد موتور پيشران اقتصاد كشور هستند. در كشور ما متاسفانه مسير به بيراهه رفته بحث سرمايه گذاری، توليد و صادراتی كه بايد اتفاق مي افتاده رقم نخورده است. مناطق آزاد بايد به ريل اصلی خود برگردد و اين نيازمند اصلاح قوانين و مقررات در این مناطق است. به مناطق آزاد نمي توان مثابه سرزمين اصلي نگاه كرد. در سنوات گذشته اتفاقات بدی در مناطق آزاد در حوزه قوانين و مقررات افتاده است، جاذبه این مناطق به معافيت مالياتی و معافيت گمركی است، اگر اين دو جاذبه از مناطق آزاد گرفته شود هيچ اتفاقی در مناطق آزاد نخواهد افتاد.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل عدم موفقیت پژوهشگران ایرانی در تولید انبوه واکسن داخلی کرونا نیز گفت: خوشبختانه در کشور ما در بحث علمي و دانشي مشكلی وجود ندارد، مشكل اصلی در بخش «تجاري سازي» و «صنعتی» است؛ چراكه همزمان با بحث علمي و پژوهشی می بايست تجهيزات مورد نياز هم نصب شود كه بعد از تست های حيوانی و انسانی قابليت تولید انبوه وجود داشته باشد. متاسفانه در اين بخش با خلاء مواجه شديم که مانع اصلی آن تحريم ها بود كه خريد تجهيزات از كشورهای ديگر را مختل كرد و بسیار زمانبر بود.
گفتنی است؛ سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی عصر روز(چهارشنبه 15 دی ماه) با حضور در دانشگاه علم و صنعت با دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :