جایگاه ویژه فرودگاه امام خمینی(ره) در برقراری تعاملات روابط تجاری ایران ـ سوریه

شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تحت اداره داشتن دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی و مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور می‌تواند در برقراری تعاملات روابط تجاری با کشور سوریه، جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های اقتصادی وزیر محترم راه و شهرسازی داشته باشد.

به گزارش فرینا، مجتبی ثابتی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و سرپرست مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) پس از رایزنی‌ها و گفتگوهای مقام وزارت راه و شهرسازی با مقامات ارشد کشور سوریه در ارتباط با گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری و تدبیر هوشمندانه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک میان دو کشور طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیشنهاد نمود:

با توجه به مساعد بودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری در کشور سوریه بر اساس راهبرد توسعه روابط منطقه‌ای از جانب دولت و تاکیدات معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد که با دیپلماسی اقتصادی مناسب منجر به اقدامات مؤثر و تسهیل‌گرانه شده است، نقش‌آفرینی مناطق آزاد ایران برای برنامه‌ریزی، حضور اثربخش و استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در اقتصاد غیرنفتی حائز اهمیت بوده و این مهم همواره مورد تاکید و پیگیری دبیر محترم شورای‌عالی مناطق آزاد نیز بوده است؛ لذا عملکرد سریع مناطق آزاد با داشتن زیرساخت‌های حقوقی مناسب و آزادی‌های برخاسته از سرمایه قانونی این مناطق می‌تواند ضمن توسعه همکاری‌های اقتصادی و بهبود تجارت خارجی دو کشور، دست‌آوردهای ارزنده‌ای به‌همراه داشته باشد. در راستای تحقق اهداف فوق، منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در حوزه لجستیک و به عنوان مهمترین دروازه هوایی کشور در قلب ایران، محورهای برنامه‌ای خود را به شرح ذیل پیشنهاد می‌نماید:

1- مشارکت فعالانه در ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران ـ سوریه و آمادگی برای پیشبرد همکاری‌های چندجانبه درراستای افزایش قدرت اقتصادی دو کشور.

2- تامین نیازهای ضروری از طریق تهاتر کالاهای ایرانی با کالاهای سوری و جابجایی‌های سریع کالا در تقابل با تحریم‌ها، رفع تهدیدات و کاهش آسیب‌های ناشی از شرایط بحرانی.

3- ظرفیت‌سازی و تقویت ظرفیت‌های موجود بخش خصوصی فعال در عرصه صنعت و تجارت و تشویق آنان به مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دارای اولویت برای هر دو کشور ایران و سوریه.

4- تاسیس و راه‌اندازی شرکت حمل و نقل هوایی مشترک و سرعت بخشیدن به مبادلات تجاری.

5- تخصیص زمین و فضای نمایشگاهی برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی مشترک و متقابل.

6- معرفی نماینده فعال و دارای تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور برای حضور مؤثر در جلسات و همایش‌ها به‌طور پیوسته و رایزنی با دیگر نمایندگان دستگاه‌های دولتی، مانند گمرک، صندوق ضمانت صادرات، سازمان توسعه تجارت،سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و وزارت خارجه ج.ا.ایران.

7- فضاسازی و اقدامات تسهیل‌گرانه برای فعالیت بانک مشترک ایران-سوریه یا شعب بانک‌های سوری در منطقه طی هماهنگی با بانک مرکزی.

8- حمایت از همکاری‌های فنی و اقدامات مشارکتی در تسهیم و انتقال فن‌آوری میان دو کشور.

9- تاسیس دانشگاه مشترک ایران ـ سوریه و برگزاری رویدادها و کارگاه‌های آموزشی برای ظرفیت‌سازی در حوزه منابع انسانی و تقویت سرمایه مدیریتی دو کشور.

10- همکاری در برگزاری همایش، نشست‌های تخصصی و نمایشگاه‌های مشترک برای تبادل محصولات دانش‌بنیان و دست‌آوردهای نوآورانه.

11- برنامه‌ریزی برای ایجاد بازار مشترک دارو و درمان و فن‌آوری سلامت.

12- همکاری و مشارکت در ارتقای زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصاد دیجیتال.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :