افتتاح نخستین کرسی یونسکو در زمین شناختی ساحلی

تاریخ : شنبه 7 اسفند 1400        عکاس :

به گزارش فرینا، این مراسم با حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی، رییس کرسی یونسکو، محققان، اساتید به همراه جمعی از مشاوران و مدیران سازمان در کشتی کاوشگر خلیج فارس برگزار شد. 
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم ضمن تقدیر از اعضای شورای راهبردی یونسکو اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد قشم علاوه بر ماموریت‌های ذاتی، خود را موظف به انجام فعالیت‌های جهت رفاه و آسایش ساکنان، گردشگران و سرمایه‌گذاران می‌داند.
افشار فتح  الهی با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی و زمین شناختی جزیره افزود: به دلیل این عوامل ممکن است مخاطرات و تهدیدات طبیعی و زمین شناختی زیادی جزیره را تهدید کند، بنابراین یکی از اهداف سازمان، کاهش تاثیرات این مخاطرات و پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و آسیب به مردم است. 
فتح الهی یادآور شد: با توجه به خط ساحلی 300 کیلومتری این جزیره، بخشی از این مخاطرات به سواحل و تاسیسات وابسته به آن مرتبط می شود که امیدواریم افتتاح کرسی یونسکو در زمینه مخاطرات زمین شناختی ساحلی با همکاری و مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم، حرکتی تاثیرگذار درراستای کاهش این مخاطرات باشد.
وی ادامه داد: در تفاهم نامه ای که اخیرا بین سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منعقد شده، بخشی از مخاطرات زمین شناختی نیز توسط این سازمان تحت پوشش قرار خواهد گرفت که در کنار تلاش های این کرسی، فعالیتی مکمل محسوب شده و می تواند کمک بسزایی به منظور کاهش مخاطرات باشد.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت ژئوپارک جهانی قشم بیان داشت: جزیره قشم به عنوان تنها ژئوپارک جهانی خاورمیانه در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در همین راستا، ما آماده گسترش همکاری های آموزشی، علمی و فرهنگی با این سازمان جهانی هستیم.
فتح الهی در پایان ضمن تشکر از همه پژوهشگران و محققانی که در مراحل اجرایی افتتاح این کرسی مشارکت داشتند گفت: امیدواریم این همکاری‌ها در سطوح مختلف عملیاتی شده و به بالا بردن کیفیت زندگی و آسایش ساکنان جزیره قشم کمک کند.



نظرات بینندگان