گذری بر زمینه‌های توسعه همکاری مشترک ارس و مغری

در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، یاداشت تفاهم نامه منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد مغری در ایروان به امضای مشترک دو مدیرعامل رسید.

به گزارش فرینا، یادداشت تفاهم همکاری بین مناطق آزاد ارس و مغری در حاشیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان ایرانی و ارمنی توسط سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور محسن نریمان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، صفر شاسفند عضو هیات مدیره این سازمان، احمد حسن نژاد مدیر حوزه قفقاز ارس و مدیرعامل منطقه آزاد مغری، مقامات 2 کشور و تجار بخش خصوصی امضا شد.

این تفاهم نامه در راستای تقویت و توسعه همکاری های اقتصادی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان و با توجه به وجود ظرفیت های اقتصادی دو کشور و با هدف همکاری مشترک  دو منطقه آزاد ارس و مغری بصورت بین مرزی جهت بهره مندی از ظرفیت های بالقوه طرفین و تشویق و تقویت فعالیت های اقتصادی بمنظور تحکیم و توسعه روابط فی مابین تنظیم و به امضا رسید.

از مهم ترین موضوعات این تفاهمنامه جانمایی مکان مشترک در مرز ایران بعنوان مرکز تجارت قفقاز و اوراسیا جهت ایجاد ارتباط، دیدار، عقد قرارداد و همکاری تجار و بازرگانان کشورها، تعیین برنامه زمانبندی جهت ایجاد و بهره برداری از مرکز تجارت قفقاز و اوراسیا توسط ارس و مغری و تعامل بمنظور یکپارچه سازی و اعمال مشوق ها و تعرفه های مورد توافق طرفین می باشد.

همکاری در تدوین استراژی های کلان متمرکز بر سرمایه گذاری، تولید و تجارت بمنظور نقش آفرینی و توسعه هر دو منطقه آزاد ارس و مغری،  تعامل جهت تأمین منابع مالی بمنظور تدوین طرح جامع و برنامه راهبردی توسعه هر دو منطقه، تعامل با دولت های مرکزی بمنظور تأمین منابع مالی جهت تکمیل زیر ساخت های ترانزیت و ترانشیپ کالا و خدمات فی مابین ارس و مغری بر اساس طرح جامع و برنامه های راهبردی دو منطقه و همکاری جهت ایجاد نهادهای پولی و مالی بین المللی جهت استقرار در هر دو منطقه از دیگر موضوعات مهمی بود که به امضای طرفین رسید.

همچنین مقرر شد با ایجاد کارگروه تخصصی فی مابین طرفین با برگزاری نشست های منظم سه ماهه برای پیگیری و رصد اجرای به موقع و دقیق توافقات فوق محقق شود و  اعضای کارگروه ظرف دو هفته پس از امضای تفاهم نامه توسط هر یک از طرفین معرفی شوند.

همزمان با امضای یادداشت تفاهم همکاری بین مناطق آزاد ارس و مغری توسط روسای دو منطقه، اظهار امیدواری شد با اجرا و پیگیری توافقات صورت گرفته شاهد تشکیل شرکت‌های ایرانی- ارمنی در مناطق مذکور جهت توسعه تجارت باشیم.

هفدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان در حالی به ریاست علی‌اکبر محرابیان و مهر گریگوریان معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دو کشور برگزار شد که دو طرف تاکنون 16 اجلاس موفق و پر دستاورد را پشت سر گذاشته‌اند، به‌گونه‌ای که به اعتقاد ناظران اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان از منظم‌ترین و پُر دستاوردترین اجلاس‌های دوجانبه و مشترک اقتصادی بوده که تاکنون برگزار شده است.

اجلاس‌هایی که از سال 1391 مسئولیت آن بر عهده وزارت نیرو گذاشته شد و با وجود وقفه‌های مقطعی و کوتاهی که عواملی چون گسترش کرونا و وقوع جنگ در منطقه قره‌باغ بر روند برگزاری آنها گذاشت، اما نتوانست پیگیری‌های دو سویه را برای تداوم همکاری‌ها تحت‌الشعاع قرار دهد.

 لازم به توضیح است در این همایش  آرسن آواگیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران به تشریح فرصت‌های تجاری ارمنستان پرداخت وعضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا را فرصتی طلایی جهت سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات مجدد کالاهای ایرانی از طریق ارمنستان به کشورهای حوزه اوراسیا عنوان کرد.

عباس ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان نیز با بیان اینکه ایران و ارمنستان دارای روابط فرهنگی چند هزار ساله و روابط سیاسی مطلوب هستند اما روابط اقتصادی همگام با روابط سیاسی و فرهنگی رشد نداشته است، گفت: با توجه به موقعیت ژئوپولتیک ارمنستان در منطقه قفقاز، ارتقای روابط تجاری ضروری بوده و یکی از مهم ترین مسایل پیگیری و احداث جاده شمال- جنوب از نوردوز به ایروان است.

در جریان این نشست یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در حوزه انرژی (برق، نفت، گاز، آب و محیط زیست)، حوزه روابط اقتصادی (زمینه‌های تجارت، صنعت و معدن، بانک، بیمه، اتاق‌های بازرگانی، سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد)، حوزه فرهنگ (زمینه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و علوم و تحقیقات)، حوزه ارتباطات (زمینه‌های حمل و نقل، ارتباطات، فناوری پیشرفته، مخابرات) توسط وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر ارمنستان به امضا رسید. 

در ادامه جلسات B2B بین تجار ایرانی و ارمنی تشکیل شد و شرکت‌هایی در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی، فولاد و انرژی، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، شوینده‌ها و مواد غذایی حضور داشتند. در این رویداد بیش از 35 شرکت ارمنی در حوزه‌های گوناگون شرکت کردند.

این همایش به همت سازمان توسعه تجارت ایران، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان، سفارت ایران در ارمنستان و وزارت نیرو جهت توسعه تبادلات تجاری ایران و ارمنستان و به عنوان یک رویداد تجاری در حاشیه هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان برگزار شد.

لازم به توضیح است توسعه ي صادرات و افزايش تعاملات تجاري با اولويت كشورهاي همسايه، همواره به عنوان يكي از اهداف مناطق آزاد كشور مورد توجه قرار گرفته است. دسترسي به بازار كشورهاي عضو اتحاديه ي اقتصادي اوراسيا فرصت مناسبي براي نقش آفريني ايران در بازارهاي بين المللي فراهم نموده است كه در اين ميان اهميت منطقه ي آزاد تجاري- صنعتي ارس بواسطه ي واقع شدن مرز نوردوز در محدوده ي آن امري بديهي است. مرز نوردوز تنها مرز زميني ايران با كشور ارمنستان به عنوان يكي از كشورهاي اتحاديه اوراسيا است و ايران از هيچ مرز زميني ديگري با كشورهاي عضو اتحاديه برخوردار نيست. با توجه به ساخت منطقه آزاد مغري در نزديكي مرز ايران و ظرفيتهاي منحصر به فرد هر دو كشور، بستر مناسبي براي افزايش تعاملات و همكاري هاي مشترك دو كشور در منطقه ي آزاد ارس و مغري فراهم شده است.

 

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :