مشاور ژئوپارک ارس:

به مراحل نهایی ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسیده ایم

مشاور ژئوپارک ارس و ارزیاب بین المللی شبکه ژئوپارک های جهانی یونسکو و نائب رئیس کمیته علوم زمین و ژئوپارک‌های کمیسیون ملی یونسکو گفت: خیلی خوشحالم که بعد از سال ها تلاش مستمر و پیگیرانه امروز به مراحل نهایی ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسیده ایم.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی گفت: ژئوپارک ارس طی سال های گذشته فعالیت های چشم گیری در راستای ساماندهی و درگیر کردن جامعه محلی و آموزش های وابسته به ژئوپارک و آشکار بودن ژئوپارک در منطقه و بحث همیاران را پیش برده است. اکنون با حضور ارزیابان شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو در منطقه آزاد ارس جهت بازدید و بررسی از ژئوسایت ها به مراحل نهایی ثبت جهانی ژئوپارک ارس نزدیک می شویم.
امری کاظمی با بیان این‌‎که ایران دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان زمین‌شناختی است، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، بیش از 30 منطقه پتانسیل لازم بر اساس شاخص‌های ژئوپارک‌ها را برای پیوستن به ژئوپارک‌های یونسکو دارند که خوشبختانه ژئوپارک ارس یکی از مناطقی است که پای کار بود و امیدواریم با اقدامات در حال انجام، به‌زودی شاهد پیوستن این ژئوپارک و نیز ژئوپارک طبس در زمره ژئوپارک‌های خاورمیانه و غرب آسیا باشیم.
وی ادامه داد: طی این چند روز بررسی های مورد نیاز انجام می گیرد و گزارش تهیه می شود، سپس در شهریورماه در نشست شورایعالی ژئوپارك هاي جهاني يونسكو پرونده ارس بررسی و نتیجه آن مشخص خواهد شد و در صورت تایید، اوایل سال 1402 ثبت جهانی آن تنفیض می شود.
فرماندار شهرستان جلفا نیز در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات انجام یافته گفت: منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا در حوزه های طبیعی، صنعتی، گردشگری و صعنت توریسم ظرفیت های فراوانی دارد. اقداماتی که طی سنوات گذشته برای حفظ، مرمت و نگهداری این میراث زمین شناختی و ژئوسایت های ارس انجام گرفته است قابل تقدیر است و امیدوارم نتایج این بازدیدها و بررسی ها نویدبخش ثمردهی این تلاش ها باشد.
عطاپور افزود: پرداخت به صنعت ژئوتوریسم و اکوتوریسم در راستای برقراری عدالت و توسعه پایدار از اهداف دولت است و توصیه دولت تعامل مناسب برای حفظ این میراث و توسعه و مرمت آن می باشد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :