حرکت در ریل توسعه با نگاه ملی به منطقه آزاد ارس

تاریخ : سه شنبه 8 شهريور 1401        عکاس :

با این مقدمه امروز می‌توانیم بگوییم ارس همچنان روی ریل توسعه حرکت می‌کند. در این راستا هرچند دستاوردهای توسعه منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت، کشاورزی و توریسم بیش از بخش‌های دیگر بوده اما وجود نگاه اصولی به فرآیند توسعه، ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری از طرف سازمان منطقه آزاد ارس، بسترساز فعالیت‌های اقتصادی در تمامی حوزه‌هاست.

ارس نه تنها توانسته طبق ماده یک قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران عمران و آبادانی را تحقق ببخشد، بلکه در کنار توسعه‌ی زیرساخت‌ها، جذب سرمایه بخش خصوصی در این منطقه مرزی را تسریع و از محرومیت‌‌ها کاسته است.

تولید انواع محصولات کشاورزی و صنعتی، حفظ تراز تجاری مثبت در سالیان متوالی، ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در بخش‌های مختلف و حضور پرشمار گردشگر داخلی و خارجی به صورت سالانه در ارس، بخشی از دستاوردهای این منطقه در طول نزدیک به دو دهه فعالیت خود می‌باشد. بدیهی‌ است پیشرفت و آبادانی نقطه‌ی سرخط ندارد و با تدوین سیاست‌های کلی برای توسعه متوازن ارس و تقویت دیپلماسی اقتصادی، وضعیت امروز ارس متفاوت‌تر از فردای آن خواهد بود.

برای ایجاد توسعه متوازن و پایدار طبق برنامه جدید ابلاغی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، در سه بخش "لجستیک-ترانزیت داخلی و بین المللی"، "کشاورزی و صنایع تبدیلی"، "توریسم و صنایع صادراتگرا –دانش‌بنیان" تمرکز کرده‌ایم و در مسیر تکمیل زیر ساخت‌ها گام برداشته‌ایم.‌

دوم شهریور ماه سال 1401 می‌تواند نقطه عطفی در حیات اقتصادی منطقه آزاد ارس باشد‌. نگاه به منطقه آزاد ارس ملی است و از این منظر باید تمام ظرفیت‌ها را برای توسعه به‌کار گرفت و به تأسی از آن افزایش ارتباط با استان‌های همجوار را جهت بالا بردن میزان صادرات سرلوحه‌ی کار قرار داد.

ماموریت‌های ذاتی مترتّب بر مناطق آزاد و راهبرد اقتصادی مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و صد البته استفاده حداکثری از ظرفیت سایر نهادها، درونزایی موجود در ارس را به برونگرایی و بین‌الملل‌گرایی هدفمند و پویا تبدیل کرده و ریل توسعه ارس را به خطوط ریلی برون مرزی و منطقه‌ای متّصل می‌کند.

**یادداشت از: مجید کیانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس



نظرات بینندگان