مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

تراز تجاری منطقه آزاد ماکو از سال 1398 همواره مثبت بوده است

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در این منطقه نزدیک به 230 میلیون دلار صادرات کالا و خدمات داشتیم که در مقابل حدود 100 میلیون دلار واردات کالاهای سرمایه ای از جمله ماشین آلات، مواد اولیه و تجهیزات برای امور تولیدی وارد شده است.

به گزارش فرینا به نقل از تجارت آوا، علی قنبری در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو 2023 (نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران) در جمع خبرنگاران، با اشاره به مطلب فوق گفت: منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ترین نقطه ایران واقع شده که به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ایران و جهان مطرح است و با دو کشور آذربایجان و ترکیه مرز مشترک دارد و گمرک نیز مسقر می باشد همچنین با کشور ارمنستان نیز هم مرز بوده ولی گمرک ندارد که تبادل تجاری انجام شود.

قنبری افزود: سالانه از گمرک بازرگان نزدیک به 5 میلیارد دلار صادرات انجام می شود که بخشی مربوط به محصولات و خدمات سرزمین اصلی است که حدود 230 میلیون دلار آن مربوط به منطقه می باشد.

وی ادامه داد: مناطق آزاد مزیت های ویژه ای دارند که در سرزمین اصلی وجود ندارد. ورود برخی کالاها به سرزمین اصلی ممنوع است ولی با طی تشریفات گمرکی و مجوزهای خاص می تواند وارد مناطق آزاد شود. همچنین یکسری کالاهای ساخته شده آماده مصرف می تواند به عنوان کالاهای همراه مسافر وارد مناطق آزاد شود که بصورت خرده فروشی به مسافران فروخته می شود که در مورد جذب گردشگر و خرید موثر واقع شده است.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: البته مزیت اصلی مناطق آزاد در بخش تولید کالا است که برخی از کالا ها ورود آن بصورت ساخته شده به کشور ممنوع است و می توان مواد اولیه، تکنولوژی و الگوها را صفر تا صد بدون پرداخت گمرک و سود بازرگانی وارد مناطق آزاد نمود و تبدیل به محصول شود و بعد از آن به عنوان کالای ایرانی وارد سرزمین اصلی گردد. و رویه های دیگر نیز ورود ماشین آلات، مواد اولیه و تجهیزات تولید است که بدون پرداخت گمرک و سود بازرگانی حتی بصورت مستعمل می تواند وارد مناطق آزاد گردد.

قنبری مساحت منطقه آزاد ماکو را 400 هزار هکتار عنوان کرد و محور های اصلی توسعه را بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و لجستیک برشمرد که در حال اجرای طرح جامع می باشند. در بخش لجستیک سرمایه گذاری خوبی انجام شده و زیرساخت های بسیار مناسبی فراهم شده است. حمل و نقل ترکیبی در بخش های هوایی و جاده ای داشته و ریلی نیز در دستور کار می باشد که حمل و نقل کاملا ترکیبی شود.

وی گفت: در این منطقه نزدیک به 230 میلیون دلار صادرات کالا و خدمات داشتیم که در مقابل حدود 100 میلیون دلار واردات کالاهای سرمایه ای از جمله ماشین آلات، مواد اولیه و تجهیزات برای امور تولیدی وارد شده است و از سال 1398 تا کنون همواره تراز تجاری مثبت داشته ایم. یعنی صادرات ما خیلی بیشتر از وارداتمان بوده است، تمام تلاش ما برای توسعه صادرات محصولات و خدمات منطقه بوده که البته علاوه بر آن براساس تکلیف دبیرخانه مناطق آزاد کشور صادرات سرزمین اصلی را نیز توسعه می دهیم.

قنبری در بخش دیگری افزود: ما برنامه ریزی کردیم که نمایشگاه توانمندیهای صادراتی کشور را در بخش آناتولی شرقی کشور ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان برگزار کنیم تا بتوانیم بازاریابی محصولات کل کشور را داشته باشیم.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو چندین شهرک و ناحیه صنعتی آماده دارد که نزدیک به 200 واحد صنعتی فعال حدود 30 واحد معدنی فعال داشته که بیشتر آنها معادن فلزات، سنگ و کانی ها هستند.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص نقش سازمان بر اشتغالزایی گفت: واحدهای تولیدی هر روز اطلاعیه جذب نیرو منتشر می کنند که نیروی انسانی نیاز دارند و بیکاری به دلیل فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد به حد قابل توجه ای کاهش پیدا کرده است بطوری که ما از شهرستانهای همجوار نیروی انسانی عادی و حرفه ای فراخوان می کنیم.

منطقه آزاد ماکو شامل 3 شهرستان ماکو، شت و گلدشت بوده که در اینجا 15 هزار واحد صنفی فعال و 27 اتحادیه صنفی و 10 انجمن و 3 اتاق اصناف داریم که بخش خصوصی هم فعالیت بسیار خوبی دارند.همچنین اتاق بازرگانی بسیار فعال بوده و امور کارت های بازرگانی و گواهی های مبدا را انجام می دهند. امور مربوط به استاندارد نیز در کمترین زمان انجام می شود. مجوز ها هم در یک روز صادر می شوند و تلاش سازمان بر این است که در کمترین زمان ممکن مجوزهای فعالیت اقتصادی صادر شوند.

در منطقه آزاد ماکو درخواست های سرمایه گذاری از صفر تا صد بصورت الکترونیکی انجام می شود و نیاز به مراجعه حضوری ندارد و این مجوزهای فعالیت اقتصادی مبنای بهره مندی از مزیت های قانونی مناطق آزاد منجمله معافیت مالیاتی ورود کالارا دارد. ما رکورد ثبت شرکت در یک ساعت را داریم و تمام فرایندهای ما بصورت الکترونیکی انجام می شود.

 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :