منطقه ویژه اقتصادی شیراز؛ پیوند دهنده اقتصاد ملی و منطقه ای به اقتصاد جهانی

منطقه ویژه اقتصادی شیراز از مناطق ویژه اقتصادی فعال و پویای کشور محسوب می شود.
رشد سرمایه گذاری در این منطقه به جایگاه رفیع این منطقه در میان مناطق ویژه اقتصادی کشور کمک فراوانی کرده است. گفت و گو کرده ایم با مهندس نادر طیبی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز.

****

با توجه به شعار امسال، برنامه های منطقه ویژه اقتصادی شیراز در این سال را تشریح کنید.
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نام گذاری امسال به نام تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی، منطقه ویژه اقتصادی شیراز اقدامات و فعالیت های بسیاری را در این خصوص انجام داده است که از اهم آن به شرح ذیل است:
1 ـ توسعه سرمایه گذاری و اشتغال و بازدهی مناسب واحدهای تولیدی در منطقه ویژه با عنایت به ابلاغ دستورالعمل اعمال معافیت گمرکی درصد ارزش افزوده کالاهای تولیدی، بطور جدی نسبت به اصلاح محاسبات و اعمال تخفیف جهت کلیه تولیدات صنعتگران با هماهنگی کمسیون ارزش افزوده اقدام خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع، تبلیغات و اطلاع رسانی کافی در مورد این امتیاز قانونی به کلیه سرمایه گذاران و صنعتگران صورت خواهد گرفت.
2- در جهت تشویق صنعتگران در به بهره برداری رساندن واحد های در دست احداث 15 درصد قیمت زمین محل اجراء طرح به عنوان تخفیف در بهره برداری زودتر از یکسال به آنان تخصیص خواهد یافت.
3- جهت فعال کردن سرمایه گذاری ها و آماده سازی طرح شهر سلامت تلاش خواهد شد کل اجرای طرح به سرمایه گذاری توانمند واگذار شود و از وجوه واگذاری طرح، زیر ساخت های حاکمیتی منطقه ویژه در محل طرح اجرا شود.
4- تلاش در جهت رفع مشکلات سرمایه گذاران صنعتی در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی شیراز که تا ظرف یک سال آینده بهره برداری از شبکه فاضلاب و شبکه مخابراتی و آسفالت معابر اصلی انجام شود.
5- نگهداری اجناس تجار و صنعتگران و بهره برداری از 7000 متر مربع انبار سرپوشیده جدید که در این خصوص عملیات بهره برداری از دستگاه ریچ استاکر جهت سهولت تخلیه کانتینر اجرایی خواهد شد.
6- تسریع در شروع به کار شرکت های مهندسی شرکت صنایع الکترونیک شیراز در برج الکترونیک.
در این رابطه واحد های مورد نیاز تکمیل و در اختیار آن شرکت قرار خواهد گرفت تا نسبت به انجام امور مهندسی و تولیدی کلان آن شرکت مورد بهره برداری قرار گیرد.
7- تلاش خواهد شد کلیه مشکلات بهره برداری از مجموعه خدمات مهندسی و گمرکی 57 واحدی در منطقه ویژه رفع شده و به بهره برداری کامل برسد.
8-اسناد مالکیت اراضی نیز جهت اخذ تسهیلات در رهن بانک های عامل قرار خواهد گرفت.

 ارزیابی شما از جایگاه منطقه ویژه اقتصادی شیراز در میان سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور چیست؟
با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی شیراز مجاور کلان شهر شیراز واقع شده است، صنایع مستقر می توانند از امکانات شهری شهر شیراز از جمله هتل، نیروی متخصص، امکانات فنی و ارزان استفاده نمایند و همچنین سهولت دسترسی به نیروهای فنی مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و نزدیکی قطب های استخراج به صنایع مربوطه از جذابیتهای قابل ملاحظه این منطقه به شمار می رود.
منطقه ویژه اقتصادی شیراز تنها منطقه ای است که هم دارای گمرک خاص و ویژه مناطق بوده و هم محل استقرار گمرکات استان فارس (شیراز) بوده و همزمان، تجار و صنعتگران می توانند از مزایای گمرکی شیراز و نیز انبارهای عمومی استفاده نمایند.
میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سال گذشته چه میزان بوده و چه برنامه ای برای افزایش آن در سال جاری دارید؟
میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سال 90 در این منطقه قریب به شصت میلیارد ریال بوده است.
برای افزایش سرمایه گذاریدر این منطقه، تبلیغات و مشوق های قانونی از محورهای اساسی جهت حضور بنگاه های اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری است که منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز در سال پیش رو سهم به سزایی در راستای شکوفایی اقتصادی استانی و کشوری خواهد داشت و از قابلیت های بالقوه موجود بهره خواهد برد.
تعداد واحدهای تولیدی و نیروی اشتغال به کار این واحدها چه تعدادی است؟
در حال حاضر بیش از 26 واحد در حال تولید با نیروی اشتغال 1500 نفر و شرکت های در حال تأسیس در حدود 34 واحد تولیدی با شاغلین ساخت و ساز حدود 1000 نفر هستند.

به نظر شما در حال حاضر مهم ترین چالش مناطق ویژه اقتصادی کشور چیست؟
مهم ترین چالش فراروی مناطق ویژه، نحوه اعمال قانون معافیت گمرکی ناشی از ارزش افزوده است به نحوی که این جاذبه قانونی مناطق ویژه به شکلی اجرا شود که در توسعه سرمایه گذاری صنعتی داخلی و خارجی فراگیر شود. همچنین دستورالعمل اخیر گمرک ایران در رابطه با محدودیت ترانزیت کالا به مناطق ویژه که به صورتی چشمگیر سبب کاهش عملیات گمرکی مناطق ویژه اقتصادی شده توجه بیشتر مسئولان تراز اول را می طلبد..
در حال حاضر عمده ترین چالش، عدم اجرای مصوبه معافیت گمرکی ناشی از ارزش افزوده با توجه به تصویب اخیر آن علیرغم دستور صریح معاونت مالیاتی وزارت دارایی و صراحت قانون مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر استثنائات قانون فوق در رابطه با معافیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخصوصا سهمیه تجمیع عوارض شهرداری ها با توجه به عدم حضور آنها در مناطق آزاد و ویژه از چالش های مهم فعلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می باشد.

 شرکت های فعال در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در چه بخش هایی از صنعت فعالیت دارند؟
در این بخش شرکت ها و صنایع مستقر در منطقه در راستای برنامه های خود پروژه ها و طرح های بسیاری را در حال انجام دارند که به آنها ذیلا اشاره می شود:
شرکت های:
ـ آلوبوند (تولید ورقه های کامپوزیتی)
ـ دانش بافت البرز؛ دومین کارخانه بیوایمپلنت در کشور( تولید بافت های زنده بدن انسان)
ـ تندیس آوران شکیل ( تولید تیرچه و خرپای فلزی)
ـ پارس ضیغمی (تولید روف نایل)
ـ چوبسرای شیراز (تولید ام دی اف)
ـ اسمارت پرفیوم (تولید عطر و اودکلن و لوازم آرایشی-بهداشتی)
ـ جزیره سبز آسیا کف پوش (تولید انواع کف پوش های صنعتی)
ـ قصر بازی پارسیان (تولید تجهیزات پارکهای بازی)
ـ بایرکس فارس(تولید کیت های آزمایشگاهی)
ـ نیتل پارس (تولید کاتالیست های معدنی)
همچنین پروژه های عمرانی درحال اجرا در سال 91 شامل موارد زیر است:
ـ احداث انبارهای هانگار (مساحت 15000 متر مربع)
ـ احداث انبارهای کانتینری
ـ ساخت مسجد
ـ عملیات آسفالت معابر فاز 2
ـ گسترش فضای سبز فاز2
ـ اجرای آبنما و محوطه سازی ساختمان اداری
ـ احداث تابلوهای تبلیغاتی در بلوار ورودی منطقه
ـ تکمیل شبکه آب و فاضلاب فاز 2 و تجهیز چاه آبرفتی واقع در منطقه

 ** گفت و گو و تنظیم: میثم غلامی

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو