سازمان منطقه آزاد قشم تنها حافظ جنگل های حرا

رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از بی توجهی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان متولی اصلی حفاظت از جنگل های حرا نسبت به حفاظت از این جنگل دریایی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد هاشم داخته اظهار داشت: حفاظت از جنگل های حرا به عنوان منطقه حفاظت شده همواره در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد.
رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه در خصوص اظهارات مقامات سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر بی توجهی به حفاظت محیط زیست جنگل های حرا در قشم گفت: نه تنها این ادعا را به شدت رد می کنیم بلکه باید بگوییم که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی نگهداری از جنگل های حرا که بخشی از تالاب بین المللی محسوب می شود هیچ گونه دفتر یا نماینده ای برای حفاظت از جنگل های حرا ندارد.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ضعف عملکرد سازمان محیط زیست در حفاظت از جنگل های حرا به اندازه ای بود که باعث شد این جنگل دریایی از پارک ملی به منطقه حفاظت شده تنزل یابد.
داخته با اشاره به اینکه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست را سازمان منطقه آزاد قشم طی سالهای اخیر به خوبی انجام داده است گفت: کاشت نهال های حرا طی سال های گذشته باعث شده نه تنها از وسعت این منطقه حفاظت شده کم نشود بلکه وسیع تر نیز شود.
به گفته وی هم اکنون شرایط در جنگل های حرای قشم به گونه ای شده است که به صورت خودرو نهال های درختان این جنگل می رویند.
رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که در راس تمام این امور، جامعه محلی بیشترین حفاظت را از این جنگل ها انجام می دهند.
وی عنوان کرد: جنگل های حرا سالیان سال است که بومیان این جزیره تعلق داشته و آن به خوبی می دانند چگونه از این نعمت خدادادی نگهداری کنند.
وی اذعان داشت: با این وجود سازمان منطقه آزاد هر ساله و به طور مرتب و هماهنگ اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی برای قایقداران فعال در امور توریسم و صیادی می کنند تا کوچکترین آسیبی به این جنگل دریایی وارد نشود.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: جنگل های حرا تنها منطقه حفاظت شده کشور محسوب می شود که مسیر گردشگری آن به طور مشخص تعیین شده تا از هر گونه آسیب احتمالی توسط گردشگران به دور باشد.
داخته با اشاره به ساماندهی شناورهای گردشگری فعال در جنگل های حرا از سوی سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: تمام قایقهای گردشگری فعال در جنگل های حرا با رنگ سبز مشخص شده اند همچنین ناخدایان آنها نیز لباس فرم مخصوص به همراه کلاه به تن دارند.
منطقه حفاظت‌شده حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران، مجموعه جنگلهای درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا است که در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندر خمیر در استان هرمزگان قرار دارد که با آبراهه‌های آن با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان است و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جنگلها معمولاً تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند.
مجموعه حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین‌المللی به عنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می‌شود.
درختان حرا، در قسمتهای کم عمق خور خوران کنار و روی تپه‌های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می‌مانند قرار گرفته‌است. عمق آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر تجاوز نمی‌کند؛ بنابراین جنگل هنگام بالا آمدن آب دریا، در آبهای خلیج فارس به حالت شناور می‌ماند و با فروکش کردن آب دریا به مدت ۶ تا ۷ ساعت مانند جنگل‌های مناطق خشک نمایان می‌شود. مساحت کل جنگل‌های حرا ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار و مساحت حوزه جزیره قشم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار تخمین زده شده‌است.
جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. از پرندگان می‌توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی ومرغ دریایی و از ماهی‌ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد. به همین دلیل به جنگل‌های حرا در منطقه قشم، ۳ عنوان منطقه حفاظت شده (ملی)، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی نام داده‌اند؛ چرا که ۸۰ دررصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این منطقه می‌گذرانند.




برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :