نشست مسئولان دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه با مدیران مناطق ویژه اقتصادی

نشست مشترک دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با مدیران عامل سازمان های مناطق ویژه اقتصادی در تهران برگزار شد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصاد کشور کمک می کنند.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان گفت: عملکرد برخی از مناطق ویژه اقتصادی نسبت به عملکرد مناطق آزاد موفق تر است شاید این به دلیل وجود صنعت نفت، پتروشیمی و صنایع بالادستی متمرکز در این مناطق است.
ترکان گفت: بیش از 70 درصد صادرات کشور از مناطق ویژه اقتصادی انجام می شود که در زمینه صادرات پتروشیمی، بخشی از فولاد و کالاهای غیرنفتی است.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: موضوعی که اخیرا در مناطق به آن پرداخته می شود بحث مالیات بر ارزش افزوده است که در برخی مواقع ازرش افزوده مضاعف از تولیدکنندگان دریافت می شود که به مدت زمانی که این مالیات مضاعف باز پرداخت می شود خواب سرمایه می گویند.
ترکان گفت: پیشنهاد من برای حل این مشکل جایگزین کردن مالیات برمصرف به جای مالیات بر ارزش افزوده است.
وی ادامه داد: الان موقع مناسبی برای طرح این موضوع است چرا که برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و این امکان وجود دارد تا این پیشنهاد را در غالب لایحه تقدیم مجلس کنیم.
 دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان افزود: انشاا... بتوانیم از فکر، تجربیات و آنچه در بازار کسب و کار با آن مواجه هستیم را در جهت هر چه بیشتر و بهتر شدن عملکرد مناطق استفاده کنیم.

مناطق ویژه اقتصادی و ظرفیت های طلای آن
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم چنین در این نشست گفت: مناطق ویژه اقتصادی ظرفیت های طلایی برای حضور موثرتر در اقتصاد کشور دارند. 
محمد معزالدین گفت: آمار و گزارش های مناطق ویژه اقتصادی نشان می دهد که شرایط در مناطق ویژه بندری در سال 93 بهتر از سال 92 بوده و مجموع سرمایه گذاری در این مناطق بیشتر از سال 92 است.
محمد معزالدین افزود: مناطق ویژه ای که به خوبی مدیرت شده اند از مناطق آزاد کشور موفق تر هستند و آن هم به دلیل غیر دولتی بودن آنها است.
معزالدین گفت: در حال رسیدن به برنامه ششم توسعه هستیم و نقطه نظرها و پیشنهادهای مطرح شده در این نشست می تواند در تدوین سند راهبردی این مناطق راهگشا باشد.
وی ادامه داد: بحث اقتصاد و دریا بحث جدی است که سالها مغفول مانده است و ما به عنوان متصدی این امر باید شرایطی را فراهم کنیم که شرایط اقتصادی بیش از پیش تعریف شود تا بسترهای مناسب برای توسعه این مناطق فراهم شود.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در برنامه های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد و ویژه مشخصا وظیفه داریم تا اقداماتی برای توسعه اقتصادی کشور در این مناطق انجام دهیم.
معزالدین گفت: این نشست ها برای شرایط کنونی کشور ضروری است. کشور ما در حال ورود به دوران پساتحریم است به
همین  دلیل باید استراتژی نو برای هر منطقه ویژه تعریف کنیم و هر منطقه ای که نتواند به مزیت ها و طرح های پیشنهادی عمل کند کنار گذاشته شود.
وی افزود: باید از واحدهای صنعتی و تولیدی موفق در مناطق ویژه اقتصادی کشور مشغول به فعالیت هستند حمایت کنیم.

بدون فرهنگ، اقتصاد موثر نیست 
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: بدون اقتصاد؛ اهل فرهنگ نمی توانند تاثیرگذار باشند. اگر فرهنگ را در اقتصاد نادیده بگیریم و به اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد توجه نکنیم جز معطلی نتیجه ای نخواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی زم افزود: اساس بودن کشورها بر فرهنگ آنها است. به همین دلیل است که کشورهای بزرگ دنیا از حوزه اقتصاد شروع کردند و در حوزه فرهنگ متمرکز شده اند و این تمرکز را در دنیا روی پایه فرهنگ استوار کرده اند.
زم گفت: قابلیت اثر بخشی و فرهنگ در ارتقاء توانمندی های اقتصادی و آرام بخشی روح و روان کارکنان است که این خود سرمایه بزرگی به شمار می رود.
وی ادامه داد: بهداشت فرهنگی و ارتقاء سرمایه های اجتماعی و مشارکت اجتماعی جز در پرداختن به مسائل اجتماعی آنها نیست که متاسفانه در مناطق ویژه اقتصادی کمتر به آن پرداخته شده است.
معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: تاسیس مدارس، مهدکودک ها و آموزش گردشگری صنعتی در کنار سایر آموزش های فرهنگی می تواند در ارتقاء سطح فرهنگی مناطق ویژه اقتصادی موثر باشد.
حجت الاسلام زم گفت: در دنیا موضوع گردشگری خصوصا گردشگری صنعتی جزء برندهای اصلی محسوب می شود. ما می توانیم با همکاری مناطق ویژه اقتصادی، گردشگری صنعتی را در مناطق ویژه اقتصادی راه اندازی کنیم. همچنین می توانیم با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در دنیا میان کشورهای مسلمان وحدت ایجاد کنیم.

سهم تولید در مناطق ویژه اقتصادی افزایش می یابد
معاون توسعه مديريت، حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: در برنامه ششم توسعه سهم تولید در مناطق ویژه اقتصادی افزایش می یابد. 
محمدرضا توسلی گفت: بحث ما در کشور، بحث سهم دهی در اقتصاد کلان است که متاسفانه در کشور ما مغفول مانده و دلیل آن هم عدم حضور مشاور بین المللی در این زمینه است.
توسلی افزود: در نظر داریم در برنامه ششم توسعه سهم تولید اقتصادی مناطق ویژه را مشخص کنیم. 
وی گفت: با توجه به اینکه مناطق ویژه اقتصادی، ساختاری خصوصی هستند باید از طریق آمایش سرزمینی، مزیت های نسبی موجود در هر منطقه را مشخص کنیم.
وی افزود: چالش اصلی ما در مناطق ویژه اقتصادی نقش ساختارهای سیستمی در این مناطق است به همین منظور باید برای هر منطقه متناسب با ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی آنها ساختار تعریف کنیم.

نشست مشترک دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با مدیران عامل سازمان های مناطق ویژه اقتصادی در تهران برگزار شد.
این نشست با هدف بررسی مسائل و مشکلات مناطق ویژه و بحث و تبادل نظران مدیران عامل این مناطق با حضور اکبر ترکان مشاور رییس جمهور برگزار شد.


گزارش: آمنه شهیدی



امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو