افزایش صادرات ایلام با احداث بازارچه‌های مرزی

چند سالی است با حمایت استاندار ایلام بازارچه مرز مهران راه‌اندازی شده و مسئولان درصدد هستند گذرگاه رسمی دیگری در مرز «چنگوله» شهرستان مهران و مرز «چیلات» شهرستان دهلران و همچنین ۲ بازارچه «هلاله شمالی» و «چم سری» در مرز عراق ایجاد کنند.
این در حالی است که با این اتفاق به طور حتم شاهد تاثیر بسزایی در زندگی، معیشت و اقتصاد مرزنشینانی که در این منطقه زندگی می‌کنند خواهیم بود.

مرز مهران، پیشانی تجارت کشور
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام می‌گوید: راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی برای اشتغال و رفع نیازهای شهروندان مرزنشنین بسیار موثر است اما در این زمینه هر چه مبادلات را به سمت تجارت رسمی و نوین پیش ببریم بهتر و اصولی‌تر است. بازارچه‌های مرزی باوجود اینکه برای مرزنشینان مزایایی ایجاد کرده‌اند اما برای اقتصاد و تجارت کشور آنطور که باید مفید نبودند و از این مزیت بهره لازم برده نشده است. یاراله نصیری می‌افزاید: همچنین در تلاش هستیم با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در استان ایلام تجارت رسمی افزایش پیداکند. همان‌طور که می‌دانید مرز مهران، مرزی مهم و بین‌المللی محسوب می‌شود که سال گذشته از این مرز افزون‌بر یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام‌شده است. 
وی تصریح می‌کند: اگر در این زمینه مرزها توسعه پیداکنند تجارت رسمی بیشتری انجام می‌شود. خوشبختانه به دنبال این هستیم که در مرزهای جدید به عنوان مرزهایی که گمرکات در آنجا مستقر شوند صادرات رسمی انجام شود و از این طریق بتوانیم صادرات استان وکشور را گسترش و رونق ببخشیم. 
نصیری اظهار می‌کند: مرز مهران یک مرز مناسب و بین‌المللی در نزدیکی کشور عراق است که سال‌های زیادی است فعالیت می‌کند وبعد از سقوط دولت صدام هرسال رو به رشد بوده به طوری که درزمینه صادرات پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده‌ایم که سال گذشته این میزان رشد حدود ۴۰درصد بود.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام، این مرز می‌تواند پیشانی تجارت کشور باشد، درحقیقت مرز مهران دروازه‌های تجارت کشور را به سوی بازارهای هدف مثل عراق و سوریه و کشورهای همسایه و یا کشورهای دورتر باز می‌کند. وی تاکید می‌کند: زیرساخت‌ها و مقدمات ایجاد دو گذرگاه رسمی و دو بازارچه مرزی دیگر، دراین استان محیا شده است. منطقه ویژه‌ای درکنار مرزبین‌المللی «مهران» در حال احداث است و سرمایه‌گذاران دراین منطقه مستقر شدندکه امیدواریم هرچه سریع‌تر رونق بگیرد. 

نصیری تصریح می‌کند: استان‌های روبه‌روی استان ایلام استان‌های «واسط» و «دیالی» و «میسان» است که این استان‌ها از امن‌ترین استان‌های عراق هستند و به دلیل مشترکات مذهبی که با این کشور داریم ارتباطات تجاری با این کشور درحال گسترش است. در زمینه مراودات فرهنگی و تبادل تفاهمنامه‌ها و ارتباطات تجاری و فرهنگی هر سال این ارتباطات با کشورعراق رو به رشد است.

رفع معضل بیکاری
رییس اتاق بازرگانی استان ایلام می‌گوید: حدود چند سال است به منظور رفع بیکاری درحال پیگیری ایجاد دو گذرگاه رسمی و دو بازارچه مرزی دیگر دراستان ایلام هستیم. در این زمینه از وزارت کشور و وزارت امور خارجه درخواست حمایت کردیم و قرار شد این بازارچه‌های مرزی، راه‌اندازی شود. خوشبختانه درحال‌حاضر زیرساخت‌های ایجاد این گذرگاه‌ها فراهم شده ولی منتظر حمایت‌های مسئولان دولتی هستیم. 
شعبان فروتن در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: گذرگاه‌های رسمی شامل مرز «چنگوله» در شهرستان مهران و مرز «چیلات» در شهرستان دهلران و دو بازارچه «هلاله شمالی» و «چم سری» است که موافقت با ایجاد آنها از سوی دولت عراق صادر شده ولی به‌طور رسمی اعلام نشده که دراین زمینه از طریق استانداری درحال پیگیری هستیم. 
رییس اتاق بازرگانی استان ایلام تصریح می‌کند: اگر این بازارچه‌ها راه‌اندازی شود می‌تواند در رفع مضعل بیکاری در استان موثر باشد، چون این مرز، مرز امنی است بنابراین قاچاق کالا کمتر انجام می‌شود. فروتن تاکید می‌کند: درحال‌حاضر، چون فقط از طریق مرز مهران صادرات انجام می‌شود و در ایام محرم مرز بسته و هیچ صادراتی صورت نمی‌گیرد بنابراین با راه‌اندازی این بازارچه‌ها به صادرات و توسعه استان کمک شایانی می‌شود. امیدواریم این گذرگاه‌ها و بازارچه‌ها ایجاد شوند تا هم استان و هم مرزنشینان از شرایط اقتصادی جدید بهره‌مند شده و از مزیت‌هایی که به وجود می‌آید استفاده کنند. 
رییس اتاق بازرگانی استان ایلام اظهار می‌کند: همچنین ایجاد این بازارچه‌ها می‌تواند در رونق اقتصادی استان ایلام بسیار تاثیرگذار باشد. وقتی در مرز صادرات و واردات انجام شود اشتغالزایی ایجاد شده و مرزنشینان از مشکلات فعلی رهایی پیدا می‌کنند وبسیاری از مشکلاتی که در استان است برطرف می‌شود. 
وی می‌افزاید: مرز مهران یک مرز رسمی و بین‌المللی است و از طریق این مرزصادرات زیادی به کشور عراق انجام می‌شود. مراودات و ارتباطات تجاری استان ایلام با کشور عراق بسیارخوب است و درتلاش هستیم این ارتباطات تجاری را با دیگر استان‌های همجوار نیز افزایش دهیم.

نکته پایانی
گفتنی است، استان ایلام بیشترین مرز مشترک را با کشور عراق دارد بنابراین مسئولان استان درتلاش هستند بازارچه‌های جدید مرزی را راه‌اندازی کنند چون ایجاد این بازارچه‌ها می‌تواند از نظر اقتصادی برای مرزنشینان استان بسیار موثر باشد. همچنین در این زمینه علاوه برگسترش ارتباطات تجاری، محصولات استان به راحتی به کشورعراق صادر می‌شود.

منبع: گسترش صمت



امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو