خانه فرهنگی لافت قشم موزه مردم‌شناسی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به پایان نخستین مرحله مرمت خانه فرهنگی بندرتاریخی لافت در جزیره قشم از تبدیل این خانه به موزه مردم‌شناسی خبر داد.
عبدالجواد کمالی اظهارداشت: با ایجاد موزه مردم‌شناسی در این محوطه تاریخی می‌توان گردشگران جزیره قشم را با بخشی از فرهنگ بومی و همچنین معماری ارزشمند این منطقه آشنا کرد.

وی بیان‌داشت: بخش نخست مرمت این بنای تاریخی – فرهنگی با آواربرداری، ایجاد کانال دفع رطوبت در بخش‌های درونی ساختمان، استحکام بخشی و روکش دیواره‌ها، مقاوم‌سازی پایه‌های بنا، مهار نیروهای رانشی و در نهایت بازگرداندن اصالت این بنا با یک میلیارد ریال اعتبار توسط متخصصان مرمت کار و با نظارت معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم و این اداره‌کل به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، تصریح‌کرد: ایجاد کف‌سازی، بازسازی دیوارهای داخلی، سقف، ایجاد تاسیسات و نورپردازی هم از مراحل بعدی مرمت این بنای تاریخی است که در فاز دوم اجرا می‌شود.

کمالی با اعلام اینکه پس از اتمام مرحله دوم مرمت در ساختمان فرهنگی لافت، این بنای تاریخی با انتقال صنایع دستی هنرمندان این جزیره به یک موزه تبدیل می‌شود، گفت: گردشگران با ورود به این محوطه به صورت تجربی با بخشی از فرهنگ، معماری و هنر مردم این منطقه آشنا می‌شوند.
جزیره قشم میزبان هنرمندان اصفهانی است

حجت الاسلام سید مهدی موسوی اجاق اظهاداشت: این سیاست‌گذاری اقدام مناسبی است که موجب تبادل آداب و رسوم فرهنگی استان‌های مختلف کشور با زیرساخت‌های فرهنگی مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد قشم می‌شود.

وی با اعلام اینکه سهم منطقه آزاد قشم از این اقدام مهم فرهنگی میزبانی از 2 استان کرمانشاه و اصفهان بیان‌داشت: هفته فرهنگی استان کرمانشاه که در برگیرنده آداب و رسوم مردم این استان  اعم از صنایع دستی، غذا، لباس، سوغاتی‌ها، موسیقی، رقص محلی و آیین‌ها است به مدت شش روز از هفتم تا دوازدهم دی‌ماه در محوطه "سینما دریای" شهر قشم و در قالب 35 غرفه برگزار می‌شود.

موسوی اجاق ادامه داد: اهل فرهنگ و هنر اصفهان هم از 21 تا 25 دی ماه به مدت پنج روز در همین مکان ارزش‌های فرهنگی و هنری و سوغات و صنایع دستی خود را درجزیره قشم عرضه می‌کنند.

وی با اعلام اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه‌های هفته فرهنگی استان‌ها در قشم تبادل فرهنگی و آشنایی مردم مناطق با فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر است، گفت: همزمان با برپایی این دو رویداد مهم فرهنگی در قشم، هنرمندان این جزیره هم به عنوان سفیران فرهنگ و هنر قشم آداب و رسوم، فرهنگ و صنایع دستی جزیره را به میهمانان خود و بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.

اهدای 18 هزار جلد کتاب توسط مردم بندرعباس در جشنواره گلریزان کتاب
 منصور اخلاقی پور که برگزارکننده این مراسم بود در این خصوص اظهار داشت: جشنواره گلریزان کتاب طرحی ابتکاری بود که برای اولین بار در استان هرمزگان و شهر بندرعباس و در کنار ساحل دریای نیلگون خلیج فارس برگزار شد.

وی بیان‌داشت: در شب گلریزان کتاب بیش از 18 هزار جلد کتاب جمع‌آوری شد که البته روند جمع‌آوری کتاب‌ها از مردم تا یک هفته آینده ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود بیش از 30 هزار جلد کتاب توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی و جایگاه‌ها مشخص شده تحویل و هدیه داده شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان به نتایج پژوهش‌های روانشناسی اشاره‌کرد و یادآور شد: مطالعه کتاب طبق یافته‌های پژوهشی آرامش بخش است و در عصری که تکنولوژی بر تمامی امورات مسلط شده نمی‌توان گفت گوشی‌های هوشمند و یا ابزارهای الکترونیکی جایگزینی مناسبی برای کتاب هستند.

جشنواره گلریزان کتاب با هدف تامین کتابخانه‌های عمومی برپا شد
رضا شهسواری رئیس موسسه چتر امید هرمزگان و دبیر برگزار کننده جشنواره گلریزان کتاب هدف از اجرای این جشنواره را جمع‌آوری کتاب‌های خوانده شده از مردم عنوان‌کرد.

وی بیان‌داشت: افزون بر 3 هزار جلد کتاب از 18 هزار جلد کتاب جمع‌آوری شده در همان شب گلریزان به صورت رایگان بین مردم توزیع شد.
رئیس موسسه چتر امید هرمزگان گفت: مردم می‌توانند برای دریافت رایگان کتاب به دبیرخانه این جشنواره واقع در چهار راه رسالت جنب معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس مراجعه کنند.

شهسواری بیان‌داشت: همچنین کتاب‌های جمع‌آوری شده در بوستان‌های کتاب، کتابخانه‌های عمومی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و مراکز مبادلات کتاب توزیع می‌شود.

هفته فرهنگ رضوی در ابوموسی آغاز شد
حجت‌الاسلام شیرزاد حسنی اظهارداشت: هفته فرهنگ و هنر رضوی از صبح شنبه با اجرای نمایش‌های خیابانی در محلات و پارک‌های مختلف ابوموسی با رویکرد و محتوای رضوی آغاز شد.

وی بیان‌داشت: برنامه‌های مختلفی همچون شب شعر، نمایشگاه تجسمی آثار رضوی، نمایشگاه کتاب رضوی، دیدار با خانواده شهداء و ایثارگران، غبارروبی گلزار شهداء، دیدار با ائمه جمعه و روحانیون و ... از دیگر برنامه‌های این هفته است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابوموسی بیان‌داشت: در این سال‌ها ابوموسی به مرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنری تبدیل شده و بدون شک اجرای برنامه‌های مختلف با رویکرد رضوی می‌تواند نقش به سزایی در اشاعه فرهنگ معنوی در این خطه داشته باشد.

نمایش " آمده با زخم‌هایش " در بندرعباس
نمایش " آمده با زخم‌هایش "به کارگردانی رضا آزاد دریایی و نویسندگی ابراهیم پشتکوهی در تماشاخانه آفتاب بندرعباس به روی صحنه رفت.
در این نمایش، رضا آزاد دریایی، سمیه عشایری، امید رفه، مرضیه کریمی، صالح صالح‌زاده، محمد حمزوی، مرضیه باقری، ابوالقاسم احدیان، علی ذاکری، هادی علی‌شاپور، موسی کریمی، شفیق چشم براه، صدیقه راور نقش آفرینی می‌کنند.
گفتنی است، اجرای عموم نمایش " آمده با زخم هایش " تا ١٢ دی ماه ساعت ١٩ در تماشاخانه آفتاب ادامه دارد.

بسیاری از زوایای علمی قرآن کریم ناشناخته مانده است
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در اختتمامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت کارکنان، با پرداختن به نقش مبلغان و مروجان دینی، کار و عمل آنان را بسیار مهم و حیاتی خواند و اظهارداشت: به دلیل اینکه مروجان و مبلغان دینی به نوعی در دید عموم قرار دارند با ارتکاب اعمال خلاف و اشتباه ، جامعه را نیز دچار بحران هویت می‌سازند

ابعاد فرهنگی نماز تقویت شود
 احمد محمودی با اشاره به برکات نماز در زندگی خواستار توجه بیش از پیش مدیران و مربیان پرورشی به ابعاد فرهنگی و پرورشی نماز در مدارس شد و از اقامه نماز بعنوان دری از درهای سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی انسانها یادکرد .
وی بیان‌داشت: برگزاری کنگره سراسر نماز در استان هرمزگان نشان  از ارج نهادن و ترویج مسایل مذهبی و فرهنگی در دولت است.
احمد محمودی تاکیدکرد: اثرگذاری مسائل فرهنگی به ویژه نماز در دانش‌آموزان باید تقویت شود، به گونه‌ای که دانش‌آموزان به اهمیت بسیار بالای این فریضه الهی آگاه باشند.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان رودان بیان‌کرد: بهترین دورانی که شخصیت و جایگاه افراد در جامعه شکل می‌گیرد، دوران تحصیل و تهذیب است؛ لذا با برقراری تعامل فی مابین خانواده‌ها و مدرسه، دانش‌آموزان با اهداف نماز آشنا شوند.

به‌ روزرسانی معلمان و برنامه‌ریزی شرط لازم برای بهبود کیفیت آموزشی
 ایرج بیت‌اللهی اظهارداشت: توجه به شیوه تدریس معلم و ارزیابی نقاط قوت و ضعف در آموزش‌ و پرورش منشأ تحول و کیفیت‌بخشی محسوب می‌شود.
وی، استفاده از ظرفیت گروه‌های آموزشی و حمایت آنان را یک اولویت در آموزش‌وپرورش هرمزگان دانست و بیان‌داشت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه معلمان، تبادل تجربیات آموزشی و ورود سرگروه‌ها به کلاس درس جهت نظارت و ارزیابی می‌تواند کمک بزرگی به رشد آموزشی و شتاب علمی استان باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ و پرورش هرمزگان، آموزش ابتدایی را یکی از حساس‌ترین دوره‌های آموزشی دانش آموزان دانست و تصریح‌کرد: کارآمدی این دوره به‌عنوان شالوده تربیت و علم می‌تواند در رده‌های بعدی تحصیل دانش آموزان اثرگذار و مطلوب باشد.
وی همچنین با تأکید بر لزوم اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی بیان‌داشت: مبنای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی داشتن اطلاعات دقیق است که باید مدیران با تجزیه ‌و تحلیل وضعیت آموزش در منطقه خود تدابیر لازم را بیندیشند.

مروجان و مبلغان دینی باید افراط‌گری‌ها را به مردم بشناسانند
حجت‌الاسلام طه هاشمی اظهارداشت: قرآن از منظر مختلفی توسط صاحب نظران تفسیر شده است ولی هیچگاه متخصصان علوم طبیعی، ریاضی و... به صورت تخصصی بر روی قرآن مطالعه نکرده‌اند تا بتوانند زوایای کشف نشده و مباحث تخصصی این معجزه الهی را استخراج و دریابند و در زندگی بشری بکار گیرند.

وی با اشاره به نقش مروجان و مبلغان دینی گفت: این گروه‌ها باید مواظب باشند تا مرتکب اشتباه نشوند و یا اگر دچار اشتباه شدند آن اشتباه شخصی خود را به پای دین و معادل دین ننویسند تا جامعه با قضاوت شخصی بر روی عملکرد آنان دچار نقصان و بحران هویتی شود.

وی گفت: این اعمال ضد دینی بدون شک نام اسلام و کتاب آسمانی او را در اذهان جهانی دچار خدشه می‌کند و باید شما مروجان و مبلغان دینی باید این تضادهای و افراط‌گری‌های را به مردم بشناسانید تا آنان و جهانیان تفاوت اسلام ناب محمدی را به خوبی درک کنند. 
برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو