برگزاري نوروزی متفاوت در منطقه آزاد چابهار

سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان برای برگزاری یک نوروز متفاوت در منطقه آزاد چابهار تفاهم کردند.

به گزارش فرينا، در نشستي با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان‌ و بلوچستان، مسؤولان شهری و مدیران سازمان منطقه آزاد برگزار شد، گزارش‌هایی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری مراسم عید نوروز در جنوب این استان ارائه شد.

عبدالرحیم کردی، در جمع‌بندی این گزارش‌ها با اشاره به ضرب‌المثل معروف «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، گفت: انتخاب استان ما به عنوان مقصد ملی گردشگری در سال آینده یک فرصت عالی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالقوه این منطقه بکر و مستعد است. بنابراین باید برای استفاده از این فرصت از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

كردي افزود: یکی از اشکالات معمول در نظام اداری ما این است که کارها را خیلی بزرگ تعریف می‌کنیم، اما در اجرا به حداقل‌ها اکتفا می‌کنیم. ما می‌خواهیم این چرخه‌ی معیوب را تغییر دهیم و به‌جای کمّیت، بر کیفیت برنامه‌ها و افزایش سطح رضایت مسافران نوروزی متمرکز شویم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به نیازهای معمول مسافران نوروزی، گفت: شاید در نگاه اول تجهیز محل اقامت مسافران یا افزایش سرویس‌های بهداشتی یک اقدام کوچک و پیش‌پا افتاده به نظر برسد، اما اگر همین یک کار، درست انجام شود به آسایش مهمانان ما و افزایش رضایت آنان کمک بزرگی می‌کند.

وی افزود: از همین الان باید ببینیم چه کارهایی لازم است، چه نیازهایی داریم و کدام دستگاه‌ها باید کدام خدمات را ارائه دهند. این کار نقاط ضعف و قوت ما را مشخص و برنامه‌های دخالت موضعی را شفاف می‌کند.

کردی گفت: ما تصمیم داریم نوروز سال ۹۶ را با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، در خاطر مهمانان خود جاودان کنیم و برای این منظور با سازمان میراث فرهنگی وارد مذاکره شدیم و توافق کردیم که در ایام تعطیلات، هر روز یک یا چند رویداد در خط ساحلی چابهار برگزار کنیم.

وي با اشاره به وجود جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی در این منطقه، از اعضای جلسه درخواست کرد؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایده‌های مختلف برای برگزاری جشنواره نوروزی چابهار را وارد فاز اجرایی و عملیاتی کنند.

در ادامه اين نشست مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان‌ و بلوچستان نيز گفت: این تصمیم کلان که استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد ملی گردشگری تعیین شود، نشانه‌ی اعتماد مسؤولان کلان به ظرفیت‌های موجود در این منطقه است، بنابراین ما باید به این اعتماد پاسخی مناسب بدهیم و به شکل شایسته‌ای از مهمانان خود پذیرایی کنیم.

مشتاق‌گوهری افزود: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم سال آینده، نخستین سال از یک برنامه بلندمدت برای جذب گردشگر باشد. افزایش گردشگر به توانمندسازی جوامع محلی کمک می‌کند و این توانمندی به نوبه خود، زیرساخت‌های استان را افزایش می‌دهد.

گوهري با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما آماده‌سازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در روستاهای شهرستان چابهار است. اکنون  سه اقامت‌گاه در روستای تیس آماده شده و تا فرارسیدن نوروز، آماده‌سازی چند اقامت‌گاه بومی را در برنامه داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان‌ و بلوچستان در پايان گفت: در نوروز با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار برنامه‌هایی برای بازدید گردشگران از جاذبه‌های طبیعی و سایت‌های تاریخی استان تنظیم شده است. برگزاری نمایشگاه‌هایی از صنایع دستی تولید شده در منطقه و جشنواره غذاهای محلی از دیگر برنامه‌های نوروزی ما است که امیدواریم خاطره خوشی را برای مهمانان چابهار رقم بزند و آن‌ها را به سفیران این استان تبدیل کند. سفیرانی که از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منطقه و خونگرمی و مهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان سخن می‌گویند.




امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو