حمایت نمایندگان فراکسیون مناطق آزاد مجلس از تحولات قشم

۱۰ نماینده عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه شورای اداری سازمان منطقه آزاد قشم، از روند مثبت تحولات زیربنایی، صنعتی و اقتصادی در این جزیره حمایت کردند.
به گزارش فرینا، در ابتدای این نشست حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم گزارش کاملی از شکل گیری مناطق آزاد جنوبی شامل قشم، کیش و چابهار و نقش هر یک از این مناطق را به اطلاع نمایندگان عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس رساند.

او از مناطق آزاد به عنوان نوک پیکان توسعه کشور نام برد که با داشتن ظرفیت های مهم می توانند به پایلوت توسعه همه جانبه ایران تبدیل شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: عملیات ساخت ۴ اسکله نفتی، آغاز به کار سایت سوخت رسانی منطقه سلخ قشم، تولید ۲۰ هزار بشکه نفت و ارسال آن به بندر عباس، صدور مجوز تاسیس ۴ پالایشگاه پتروشیمی، ساخت دو نیروگاه تولید آب و برق همزمان با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در هر یک از این دو نیروگاه، بخشی از اقدامات انجام شده در منطقه آزاد قشم است.

آماده سازی طرح تولید بیش از ۳ میلیون تن فولاد با هدف جذب سرمایه گذار، دریافت موافقت وزارت نفت برای تولید ۲۵ میلیون متر مکعب گاز، ساخت کیسون های پل خلیج فارس با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومانی سهم دولت در طرح جامع ارتباطی خلیج فارس برای اتصال جزیره به سرزمین اصلی از دیگر مواردی بود که مومنی به آن اشاره کرد.

او گفت: با فعالیت ۱۵۸ واحد صنعتی در قشم نرخ بیکاری این جزیره به زیر ۷ درصد رسیده است که تا پایان نیمه اول سال ۹۶ به ۴ درصد کاهش می یابد.

سهم ۸۴ هزار تنی تولید ماهی در قفس قشم از مجموع رقم ۲۰۰ هزار تنی تعیین شده در برنامه ششم توسعه، تولید بچه ماهی با مشارکت فرانسوی ها در قشم، اختصاص بیش از ۲ هزار هکتار زمین برای پرورش و تولید میگو و برداشت ۸ تن در هر هکتار در نخستین مرحله و برنامه ریزی برای افزایش برداشت ۱۲ تن در هر هکتار هم از دیگر موضوعات مطرح شده در این گزارش بود.

مومنی از جانمایی سه ناحیه برای تولید محصولات گلخانه ای با محوریت صادرات، فعالیت چند کارخانه شناور سازی، تولید و صادرات سیمان، ذوب و روی و سیگار به خارج از کشور هم به عنوان دیگر فرصت های ایجاد شده در قشم نام برد.

او از ۲۴ ژئوسایت ارزشمند قشم که ۱۲ مورد آن به ثبت رسیده و موافقت یونسکو برای ثبت جهانی ژئوپارک قشم به عنوان اقدامات مهم در صنعت گردشگری قشم نام برد و گفت: مجوز صدور ژئوپارک ها در منطقه خاورمیانه از سوی سازمان یونسکو به قشم واگذار شده است و این یک موفقیت بین المللی برای ایران محسوب می شود.

ایجاد سفر ارزان به قشم با راه اندازی ایرلاین ویژه و موافقت وزارت تعاون برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله سفرهای ارزان ریلی، دریایی و هوایی به قشم، افزایش تخت های اماکن اقامتی از ۴ هزار تخت در پایان سال ۹۲ به ۱۳ هزار تا پایان امسال، ایجاد ۱۲ کمپ پارک ویژه برای مسافران در نقاط مختلف جزیره، تحقق ۹۸ درصد بودجه سازمان منطقه آزاد قشم در سال ۹۴ با هزینه ۸۲ درصد آن در حوزه عمرانی و ۱۸ درصد در بخش جاری هم از دیگر موضوعاتی بود که مدیر عامل منطقه آزاد قشم برای نمایندگان عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس تشریح کرد.

بنا به این گزارش چهار تن از نمایندگان عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی هم پس از گزارش جامع مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و براساس بازدیدی که از نقاط مختلف جزیره داشتند از قشم به عنوان منطقه ای مهم برای فعالیت های اقتصادی نام بردند.

**
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: طرح های مهم صنعتی قشم می تواند کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

او با اعلام اینکه قشم باید با یک مدیریت واحد اداره شود، افزود: دولت لایحه ای را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان برای تعیین تکلیف یک مدیریتی این منطقه تصمیم گیری کنند.

عضو فراکسیون مناطق آزاد کشور گفت: طرح های بسیار مهم قشم در حوزه های نفت، گاز، انرژی، پتروشیمی، شیلات و صنایع دیگر به ویژه صنعت گردشگری باید از طریق رسانه ملی و کارهای تبلیغاتی به مردم بیش از پیش معرفی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتقال دبیرخانه مناطق آزاد کشور به مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی را به پائین بودن سطح ارتباطات دبیرخانه و مجلسیان مربوط دانست و گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس اطلاعات کاملی از روند فعالیت های صنعتی و اقتصادی مناطق آزاد نداشتند.

** 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی هم از نبود ثبات مدیریت در راس مناطق آزاد به عنوان یک معضل نام برد.

محمد مهدی مفتح گفت: ثبات مدیریتی و داشتن طرح جامع از فاکتورهای مهم برای نقش آفرینی مناطق آزاد در فعالیت های اقتصادی است که مناطق آزاد ما از آن برخوردار نبوده اند.

او با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه های خارجی برای اجرای طرح های کلان در مناطق آزاد، گفت: یکی از وظایف مناطق آزاد براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری، جذب سرمایه های خارجی است و فعالان اقتصادی کشورمان می بایست سرمایه های خود را در نقاط مختلف سرزمین اصلی با هدف ایجاد اشتغال به کار گیرند.

عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه ۲۳۰ میلیارد تومانی دولت در طرح ملی پل خلیج فارس، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی آماده ایم در مجلس نیازهای اجرایی ادامه این طرح را بررسی کنیم.

مفتح بیان داشت: مناطق آزاد باید با استفاده از ظرفیت های خود و جذب سرمایه های خارجی و انتقال تکنولوژی به این مناطق به پایلوت فعالیت های اقتصادی با هدف حذف بیکاری و کمک به کاهش بیکاری بخشی از سرزمین اصلی کمک کنند.

**
دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین هم از توانمندی قشم برای تبدیل شدن به مرکز اقتصادی ایران سخن گفت.

محمد فیضی افزود: آنچه امروز در قشم مشاهده کردم تبدیل شدن این جزیره به یک کارگاه بزرگ عمرانی است که می تواند قشم را به مرکز مهم اقتصادی کشور تبدیل کند.

او گفت: ظرفیت بالای قشم در بخش نفت، گاز، انرژی، شیلات، دریا و صنعت گردشگری از مهمترین فاکتورها برای جذب سرمایه گذاری در این منطقه است.

عضو فراکسیون مناطق آزاد کشور بیان داشت: طی یک سال گذشته هجمه های زیادی علیه مناطق آزاد صورت گرفت و صدا و سیما به صورت یکجانبه و در کرسی قضاوت، نمایی از عملکرد منفی مناطق آزاد را به مردم ارائه کرد.

او ادامه داد: حق مردم است که از ظرفیت ها و فعالیت های انجام شده در مناطق مختلف کشورشان همچون مناطق آزاد آگاه شوند.

فیضی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار ناخرسندی از انتقال دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد و دارایی، گفت: با شفاف سازی خدمات صورت گرفته در مناطق آزاد و براساس طرح های مستند و قوی باید شرایط بازگشت دبیرخانه مناطق آزاد به نهاد ریاست جمهوری را امکانپذیر کنیم.

او تصریح کرد: اطمینان دارم وزارت اقتصاد و دارایی به دلیل حجم بالای کاری خود توان هدایت مناطق آزاد کشور را ندارد.

**
دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه  و نماینده مردم سقز و بانه هم نرخ زیر ۷ درصدی بیکاری در منطقه آزاد قشم را یکی از موفقیت های بسیار مهم حمیدرضا مومنی در مسئولیت اداره این منطقه دانست.

محسن بیگلری افزود: در شرایطی که بیکاری در کردستان بیداد می کند و در بسیاری از نقاط دیگر کشورمان هم بیکاری از مشکلات اصلی محسوب می شود نرخ بیکاری در قشم با رقم زیر ۷ درصد شایسته تقدیر است.

او به تحولات صورت گرفته در قشم از نوروز ۹۱ تاکنون اشاره کرد و گفت: تغییرات ایجاد شده در این منطقه طی چهار سال گذشته باورنکردنی است.

این نماینده عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظر می رسد همه نمایندگان مجلس باید از منطقه آزاد قشم دیدن کنند و با ظرفیت های این‌ منطقه که می تواند سهم بسزایی در تحولات اقتصادی ایران داشته باشد آشنا شوند.

او گفت: با حمایت از مناطق آزاد باید نقش خودمان را در موفقیت این مناطق برای توسعه فعالیت های مختلف صنعتی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تقویت بنیه اقتصادی مردم این مناطق و مردم دیگر نقاط کشور ایفا کنیم.

بیگلری خواستار توجه بیشتر مناطق آزاد در صدور ثبت شرکت ها برای افراد سود جو شد و گفت: عده ای برای فرار از مالیات با ورود به مناطق آزاد و ثبت یک شرکت صوری از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می کنند که باید در این زمینه دقت نظر بیشتر شود.

بنا به این گزارش ۱۰ نماینده عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با سفر دو روزه به منطقه آزاد قشم علاوه بر بازدید از ظرفیت های مختلف صنعتی و اقتصادی این جزیره در نشست شورای اداری سازمان متطقه آزاد قشم با روند فعالیت این سازمان در حوزه های مختلف آشنا شدند.
برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو