رها سازی 1300 بچه لاک پشت در آب های خلیج فارس قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: افزون بر یک هزار و 300 بچه لاک پشت پس از خروج از تخم در سایت روستای شیب دراز قشم، راهی آب های خلیج فارس شدند.

به گزارش فرینا، فرزین حقدل با اعلام اینکه این تعداد بچه لاک پشت از 29 لانه نگهداری تخم ها راهی دریا شدند، افزود: تولد بچه لاک پشت ها از اواسط اردیبهشت ماه در سایت ویژه روستای شیب دراز آغاز شده و انتقال نوزادن پوزه عقابی به دریا با کمک ناتوران خمیس (گروه محافظان لاک پشت) و کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد انجام شده است.
وی ادامه داد: این شب ها اوج خروج بچه لاک پشت ها از درون تخم هاست و هر شب حدود 100 تا 200 بچه لاک پشت متولد و به سمت دریا هدایت می شوند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه 93 لاک پشت ماده تا به حال با ورود به سایت سواحل روستای شیب دراز اقدام به تخم گذاری کرده اند، گفت: همه بچه لاک پشت ها به طور همزمان از یک لانه خارج نمی شوند و معمولا تولد آن ها در چند شب اتفاق می افتد.
وی اعلام کرد: امسال با کمک بومیان روستای شیب دراز بیش از هشت هزار و 500 تخم لاک پشت پوزه عقابی در 93 لانه نگهداری و با برنامه ریزی دقیق و به صورت شبانه روزی از آنها در برابر گزند جانوران موذی حفاظت شد.
به گفته حقدل، برای نخستین بار در کشور از سال 81 طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی با همکاری JEF/SGP ) برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) در جزیره قشم آغاز شد.
وی ادامه داد: طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم نیز با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال 88 به عنوان یکی از10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: بهمن ماه سال 1390 نیز با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هکتاری تخم گذاری لاک پشت ها در قشم به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
شایان ذکر است: همه ساله با آغاز تولد بچه لاک پشت های پوزه عقابی در قشم، علاقمندان با حضور در روستای شیب دراز، خروج این جانوران و انتقال آنها به دریا را از دریچه دوربین و تلفن های همراه به تصویر می کشند.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو