رقابت داغ تولید آلومینیوم در منطقه خلیج‌فارس

احداث واحدهای پایین‌دستی در مناطق ویژه و استفاده از مزیت‌های موجود در این منطقه می‌تواند به توسعه صنعت و صادرات کمک کند.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز با در اختیار داشتن ظرفیت‌های مختلف در تلاش است تا صنایع پایین‌دستی آلومینیومی را در این منطقه، احداث و آن را به قطب آلومینیوم کشور تبدیل کند.

تحرک در سالکو
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌بر لامرد درباره احداث پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) اظهار کرد: پروژه آلومینیوم در حال تبلور و رشد است. به این معنا که درحال‌حاضر در مرحله زیرساخت‌ها قرار داریم.محمد آشفته آج بیشه در پاسخ به این پرسش که اولویت‌های این منطقه در امسال چیست، تصریح کرد: منطقه لامرد، منطقه ویژه‌ای است که ما در نظر داریم صنایع مختلفی را در آن راه‌اندازی کنیم. با توجه به اینکه خط لوله گاز فاصله 3 کیلومتری از منطقه دارد، بحث پتروشیمی در این منطقه جدی شده است. در کنار این موضوع با توجه به ایجاد پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) بحث ایجاد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیز در منطقه جدی شده است.

متکی به خود باشیم
آشفته آج‌بیشه در حالی به این موضوع اشاره می‌کند، که اکبر ترکان دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بازدید از منطقه ویژه لامرد اظهار کرد: باید در این منطقه «آلوم شهر» ایجاد شود. در واقع با اجرای این تصمیم کارخانه آلومینیوم جنوب محصول خود را به صورت مذاب راهی واحدهای پایین‌دستی می‌کند. در نتیجه در این اقدام شاهد کاهش مصرف انرژی و هزینه خواهیم بود زیرا دیگر این واحدها نباید شمش را ذوب کنند. از سویی دیگر راه‌اندازی چنین شهری کمک می‌کند تا ایران بتواند در بازار رقابتی، خود را به رقیبان عربی حاشیه خلیج‌فارس برساند.

عرب‌ها پیشی گرفتند
امروز کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس گوی رقابت را از تولیدکنندگان آلومینیومی منطقه ربوده‌اند. این در حالی است که این کشورها ماده اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات آلومینیومی را از دیگر کشورها وارد می‌کنند. ایران با داشتن ظرفیت‌های معدنی می‌تواند عملکردی بسیار بهتر از آنها داشته باشد. البته ذخایر بوکسیت در ایران کم است اما خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده، مسئولان معدنی در حال پیگیری تامین این نیاز هستند.اما از دیگر نکات مثبت اجرایی شدن این تصمیم، اشتغالزایی در منطقه و محرومیت‌زدایی است و می‌توان آن را گامی مثبت در توسعه منطقه دانست. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌بر لامرد در ادامه اضافه کرد: ظرفیت تولید کارخانه آلومینیوم جنوب 300هزار تن است و صنایع پایین دست آلومینیوم مانند بیلت سازی، ورق و.... می‌توانند از محصول این کارخانه استفاده کنند. البته این برنامه برای منطقه، بلندمدت بوده و ما در تلاش برای جذب سرمایه هستیم.
آشفته آج‌بیشه در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر آنکه چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذار داخلی در منطقه شده است، اظهار کرد: سعی ما این است که با رشد پروژه‌های یادشده، سرمایه‌گذاران را در منطقه جذب کنیم.
وی ادامه داد: درحال‌حاضر سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف نیز مراجعه‌های زیادی به ما داشته‌اند که خواهان برخی تضامین هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌بر لامرد همچنین درباره وضعیت زیرساخت منطقه، تصریح کرد: در سایر حوزه‌های صنایع معدنی، شرکت‌های دیگر به منطقه آمده‌اند. به عنوان نمونه در بحث منیزیم، کارگاهی احداث شده است. در این حوزه نیز کارها در حال جدی شدن است. البته حجم کار در این صنایع کمتر از حجم کاری آلومینیوم جنوب است.وی همچنین با اشاره به ظرفیت کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بیان کرد: ما نیاز به آلومینیوم داریم. 2 حالت وجود دارد، یا آنکه به آنها محتاج باشیم یا آنکه روی پای خود بایستیم. اقتصاد مقاومتی می‌گوید که باید روی پای خودمان بایستیم هرچند که فقر بوکسیت در کشور وجود دارد اما باید سهم خود را داشته باشیم و نباید صنایع را وابسته به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کنیم.

لامرد، قطب اصلی صنعت آلومینیوم
منطقه ویژه لامرد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای احداث صنایع معدنی در اختیار دارد. در همین زمینه مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، گفت: با راه‌اندازی پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) و همچنین توسعه فازهای دیگر، این منطقه بهترین منطقه برای توسعه صنایع پایین‌دستی خواهد بود.
محمد آقاجانلو بیان کرد: راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی در این منطقه منجر به تولید انواع محصول همچون ورق، فویل، آلیاژی و... می‌شود. باید این موضوع به‌طور جدی پیگیری شود.وی با اشاره به موضوع صادرات محصولات تولیدی، تصریح کرد: با توجه به نزدیکی این منطقه به بازارهای مصرفی داخلی و خارجی می‌تواند به قطب اصلی صنعت آلومینیوم تبدیل شود.

منبع: گسترش صمت

برچسب ها : منطقه ویژه لامرد
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو