تولد 360 جوجه لاک پشت در سواحل حفاظت شده جزیره کیش

با اجرای موفق طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی جزیره کیش، میزان مرگ و میر جوجه لاک پشت ها به صفر رسیده است.

به گزارش فرینا، با پایان یافتن فصل تخمگذاری لاک پشت های پوزه عقابی و در نظر گرفتن میانگین دوره60 روزه انکوباسیون تخم ها, تولد نوزادان از خرداد آغاز می شود. امسال نیز نخستین جوجه لاک پشتها نهم خرداد از لانه بیرون آمدند. این لانه در حدود نیمه فروردین ماه در سایت حفاظت شده ایجاد شده بود.
اولین نوزادان به دنیا آمده، پس از بیومتری در آب های خلیج فارس رها سازی شدند. تا کنون تعداد 360 قطعه نوزاد لاک پشت دریایی در مرکز حفاظت و مانیتورینگ لاک پشت های دریایی متولد شده اند.
پیش بینی می شود به دنیا آمدن نوزادان لاک پشت های دریایی تا یک ماه آینده نیز ادامه داشته باشد. پروژه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش از سال 85 در اصلی ترین زیستگاه ساحلی لاک پشت های دریایی واقع در جنوب جزیره آغاز گردیده است و همواره به طور مستمر ادامه یافته است.
استقرار شبانه روزی محیط بانان در سایت حفاظت شده در فصل زاد آوری، پاکیزه نگه داشتن زیستگاه از زباله و زائدات، حصار کشی سایت به منظور بر قراری امنیت و کنترل بیشتر، خاموشی چراغ های جاده جهان در فصل باز شدن لانه ها، جهت پیشگیری از تفرق نوزادان، مونیتورینگ لاک پشتهای مادر و نوزادان، آشنا نمودن بازدید کنندگان، کیشوندان و گردشگران با این جاندار در معرض خطر انقراض به منظور اهداف حفاظتی و گردشگری از مهمترین فعالیتها در سایت حفاظت شده در جزیره کیش است.
لازم به ذکر است که این اقدامات ارزشمند در صد مرگ و میر لاک پشت ها را از زمان تولد تا رسیدن به دریا را به صفر رسانده است. با توجه به اینکه لاک پشتها برای تخم گذاری به همان ساحلی که در آن متولد شده اند باز می گردند، پیش بینی می شود در چند سال آینده تعداد لاک پشت های مادری که برای تخم گذاری سواحل جزیره کیش را انتخاب می کنند افزایش یابد. همان نوزادانی که از یازده سال پیش و با شروع طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی کیش به سلامت راهی آبهای زلال سواحل کیش شدند.

امتیاز به خبر :