پژوهشکده محیط زیست کیش طرحی پیشرو در استفاده از انرژیهای تجدید پذیر

مرکز آموزش و تحقیقات محیط زیست منطقه آزاد کیش با هدف تقویت گردشگری علمی و توسعه پایدار و با محور بهینه سازی مصرف انرژی در حال ساخت است.

به گزارش فرینا، مرکز آموزش و تحقیقات محیط زیســت دریایی جزیره کیش که ساخت آن از اسفند 94 با هدف توسعه پایدار و تقویت گردشگری علمی در این منطقه آغاز شده است یک طرح پیشرو در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر است .
طرح کلی ایــن مجموعه با زیر بنای 1800 متر مربع به شــکل لاک پشــت بوده و شــامل بخشهای مختلفی از جمله ســالن آمفی تیٔاتر، موزه، اتاق تشــریح، آزمایشگاه و دفاتر اداری است که معماری پایدار و توجه به الگوهای بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از سیستم های هوشمند از مهمترین مشخصات آن است. البته در این طرح چند ساختمان جنبی نیز تعبیه شده که زیر بنای کلی را تا 2 هزار متر مربع ارتقا می دهد. مهمترین و حیاتی ترین بخش این پروژه توجه به انرژیهای تجدید پذیر است. از آنجایی که جزیره کیش از انرژی خورشــیدی خوبی بر خوردار است در این ساختمان نیز نیروگاه فوتوولتاییک (خورشیدی) به قدرت 140 کیلو وات برای تامین بخش عمده برق مصرفی ساختمانها و محوطه طراحی شده است.
در این ساختمان سعی شده تا با استفاده از معماری پایدار اتلاف انرژی ساختمان تا حد ممکن کاهش یافته و بخشی از نیازهای انرژی ساختمان نیز با استفاده از انرژی خورشیدی تامین شود. بــه کارگیــری مــواردی مانند طراحــی غیر فعــال خورشــیدی، جهت گیری ســاختمان، جا نمایی فضاها و عایق بندی در طراحی معماری ســاختمان و به کار گیری استانداردهای نوین طراحی سبب شده مصرف انرژی این ساختمان نســبت به یک ســاختمان معمولی کاهش داشته باشــد و عمده انرژی مورد نیاز نیز با اســتفاده از تجهیزات خورشــیدی تامین می شود. در کنار موارد ذکر شــده اســتفاده از پنجره های دو جداره، عایق های حرارتی پشم سنگ در بین دیوارها، عایق بخاربند در سطح بیرون دیوارها و عایق حرارتی فوم پلییورتان در بام (در طراحی معماری ســاختمان کمترین سطح ممکن جهت باز شوها و پنجره دیده شــده و تمامی شیشه های مصرفی در نما و گنبد میانی به صورت دو جداره می باشــند که جداره خارجی از نوع ( SUNERGY ) است) و در نهایت استفاده از سیستم های آب گرم خورشیدی و فوتوولتاییک برای تولید انرژی از منابع بازگشت پذیر و پاک سبب گشته تا ساختمان فوق به یک ساختمان انرژی صفر تبدیل شود. کاربرد کلی این پروژه به گونه ای است که طبقه زیرین آن برای موزه در نظر گرفته شــده ســاختمان دارای دو گنبد بزرگ و کوچک است. که گنبد کوچک دارای شیشه های سان انرژی(SUNERGY ) است. تمامی پروژه دارای یک پکیج کامل سیستم هوشمند بوده که این سیستم شامل کنترل روشــنایی، کنترل تهویه دما و برودت، کنترل حریق و آسانســور و... است.
لازم به ذکر است جزیره کیش با توجه به موقعیت طبیعی و اکولوژیکی و قرار گرفتن در آبهای خلیج فارس به عنوان تنها جزیره مرجانی ایران و داشتن مناطقی سرشار از پدیده های منحصر به فرد طبیعی، دارا بودن شرایط زیست محیطی و دریایی، بستر مناسبی را برای پیشرفت صنعت گردشگری در رقابت با کشورهای مختلف فراهم کرده است و میتواند در انتقال علم و شکوفایی اقتصادی کشور نقش قابل توجهی را ایفا کند.
با توجه به علاقه مندی گردشگران برای آشنایی با جذابیت های طبیعی و منحصر به فرد جزیره کیش و پتانسیل انجام مطالعات و پژوهشهای محیط زیست به ویژه در حوزه دریایی طراحی و ســاخت ایــن پژوهشکده در برنامه های عمرانی و توسعه ای سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت که تا کنون پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است.

برچسب ها : منطقه آزاد کیش
امتیاز به خبر :