برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت بنادر کشور تا چهار سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته ظرفیت بنادر کشور تا چهار سال آینده به 250 میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش فرینا، محمد سعید نژاد افزود: با تلاش دولت تدبیر و امید ظرفیت بنادر کشور از 180 میلیون تن سال92 به 210میلیون تن در سال 95 افزایش یافته است.

سعیدنژاد گفت: در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی بامحوریت بندهای 10و 11سه پروژه مهم شامل تجهیز ترمینال شماره 2، احداث ترمینال شماره سه و ساخت اسکله های نفتی در مجتمع بندری شهید رجایی تعریف شده که امروز شاهدآغازعملیات احداث اسکله های نفتی بودیم.

وی با اشاره به طرح های توسعه ای وزارت نفت افزود: بمنظور صادرات فرآورده های نفتی تولیدی نیازمند ایجاد ظرفیت های جدیدی دربنادر کشور با محوریت مجتمع بندری شهید رجایی هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بعنوان پیمانکار احداث سه اسکله نفتی 100هزارتنی نام برد و گفت: تا سال 1398 شاهد بهره برداری از این پروژه ها خواهیم بود.

ماده 10و 11 اقتصاد مقاومتی به حمایت از صادرات و ترانزیت کالا از بنادر کشوروفراهم کردن تسهیلات لازم برای صادرات کالاهای غیرنفتی اختصاص دارد.

سعید نژاد ادامه داد: در این راستا بنادر کشوردر زمینه ایجاد تاسیسات، امکانات و اسکله های صادراتی نفتی مورد توجه جدی قرار گرفته که ازجمله می توان پروژه دردست اقدام نصب تجهیزات ترمینال 2 اشاره کرد که با بهره برداری از آن ظرفیت صادراتی نیزتوسعه پیدا می کند.

وی با اشاره به عملیات ساخت ترمینال شماره 3 مجتمع بندری شهید رجایی افزود: با تکمیل آن درآینده نزدیک قرارداد خرید تجهیزات آن نیز با بخش خصوصی به امضا می رسد .

معاون وزیرراه و شهرسازی از مجتمع بندری شهید رجایی بعنوان نزدیک ترین بندر به آسیای میانه نام برد که دارای راههای مختلف دسترسی به ویژه راه آهن دو خطه است.

سعید نژاد از توسعه فعالیت های ترانزیت و ترانشیب کالا بعنوان یک گام مهم در راستای اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: به همین منظور محوطه ای به وسعت دو هزار و 400هکتار در نظرگرفته شده که به تصویب دولت نیز رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تردد زیاد کشتی ها در تنگه هرمز را به عنوان یک فرصت مهم اقتصاد دریایی دانست و افزود: طی سالهای اخیرسرمایه گذاری های مناسبی در منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته که می تواند در افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ نقش داشته باشد.

در اطلاعات منتشره سازمان بنادرو دریانودری کشور از منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی بعنوان مهم‌ترین بندرتجاری ایران نام برده شده که با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا، به ‌تنهایی بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده ‌دارد.

همچنین جابجایی بیش از 85 درصد کالاهای کانتینری کشور درمجتمع بندری شهیدرجایی انجام می‌گیرد.


امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو