آغاز سرشماری فعالان اقتصادی در منطقه آزاد قشم

مدیر بازرگانی و اصناف و نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سرشماری شرکت ها، صنوف، تجار، کسبه و همه افرادی که در جزیره قشم فعالیت اقتصادی دارند از هفته گذشته با مشارکت اداره پست آغاز شده است.

به گزراش فرینا، امیر سلکی در همایش روز ملی صنعت و معدن در جمع صاحبان صنایع در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، اعلام کرد: سرشماری شرکت ها در این منطقه با هدف بهره مندی فعالان اقتصادی از مزایای قانوی مناطق آزاد و ساماندهی و تهیه بانک جامع اطلاعاتی انجام می شود.
وی با اعلام اینکه دارندگان مجوز فعالیت اقتصادی از سازمان منطقه آزاد قشم از پرداخت مالیات معاف خواهند بود، افزود: معافیت مالیاتی مشمول آندسته از فعالانی که مجوز فعالیت اقتصادی (پروانه کسب) خود را از نهادهای دیگر دریافت کرده اند، نمی شود.
به گفته نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم، در اجرای مصوبه هیات وزیران و سازمان امور مالیاتی، شرط برخورداری فعالین اقتصادی از معافیت های مالیاتی در منطقه آزاد قشم، داشتن مجوز و تمدید آن صرفا از سازمان منطقه آزاد، ارائه اظهارنامه در موعد مقرر و انجام فعالیت در محدوده این منطقه است.
وی ادامه داد: شرکت یا صنفی که در محدوده منطقه آزاد ثبت شده باشد و خارج از این محدوده فعالیت داشته باشد نیز شامل معافیت مالیاتی نخواهد شد.
سلکی با اشاره به ماده 11 قانون سرمایه گذرای، ارائه گزارش عملکرد فعالان اقتصادی به سازمان منطقه آزاد را قانونی برشمرد و افزود: این قانون به صراحت بر ارائه صورت های مالی و گزارش عملکرد واحدهای اقتصادی تاکید کرده است.
او تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان نهاد صادرکننده مجوز حق دارد اطلاعاتی از وضعیت مالی، حجم سرمایه گذرای، سرمایه گذرای های ثابت و جاری و عملکرد فعالان اقتصادی برای تصمیم گیری های قانونی داشته باشد.

دریافت یک درصد عوارض عمران شهری از فعالان اقتصادی
به گفته مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم، با توجه به اینکه مناطق آزاد به عنوان سازمانی کاملا درآمد – هزینه ای مستقل به هیچ وجه از بودجه عمومی دولت و منابع مالیاتی استفاده نمی کنند، حق دارند یک درصد عوارض عمران شهری را از سقف قراردادهای فعالان اقتصادی دریافت نمایند.
او ادامه داد: سازمان های مناطق آزاد برای دریافت عوارض عمران شهری در زمان تمدید مجوز اقدام می کنند و فعالان اقتصادی در صورتی که در ماه اول قرارداد اقدام به پرداخت عوارض کنند می توانند از بخشودگی 30 درصدی در صورت تائید هیات مدیره سازمان بهره مند شوند.

معافیت فعالان اقتصادی در مناطق آزاد  
به گفته نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم، موضوع ماده 119 قانون پنجم توسعه کشور  برخورداری از معافیت مالیاتی را منوط به ارائه اظهارنامه دانسته که از روز اول مورد مناقشه بود و اکثر سازمان ها و در راس آنها سازمان منطقه آزاد قشم از آن تمکین نکرد.
وی گفت: براساس مصوبه هفته گذشته دولت تدبیر و امید، فعالان اقتصادی از شمول قانون مزبور مستثنی شده و این مصوبه برای ابلاغ رسمی در مورد معافیت سال های 90 تا 93 در مناطق آزاد به مجلس شورای اسلامی ارایه گردیده است.
سلکی همچنین یادآور شد: براساس مصوبه هیات دولت، ورود ماشین آلات خارجی و یا تولید داخل به مناطق آزاد از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار شده اند.

تاکید هیات وزیران برای صدور مجوز از سوی سازمان های مناطق آزاد
وی به مصوبه دیگری از سوی هیات وزیران اشاره کرد که بر اساس آن شرایط شکلی، محتوا و تاریخ مجوز فعالیت های اقتصادی صرفا توسط سازمان های مناطق آزاد و مسئولان مناطق ویژه اقتصادی صادر خواهد شد.
به گفته مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم، این مصوبه در اجرای اصل 134 قانون اساسی با هدف جلوگیری از موازی کاری بعضی دستگاه ها و نهادها که به صورت غیرقانونی اقدام به صدور مجوز کسب و پیشه می کردند صادر شده است.
در همایش روز ملی صنعت و معدن که با حضور حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، علیرضا نصری فرماندار قشم، مدیرکل گمرک قشم، جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد و جمعی از فعالان صنعتی جزیره برگزار شد، از هشت واحد برتر تولیدی در این منطقه با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :