ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بندر شهیدرجایی

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از ورود سرمایه‌گذار به پروژه ۲۴۰۰ هکتاری توسعه پس‌کرانه بندر شهیدرجایی خبر داد و گفت: همچنین سرمایه‌گذاران برای فاز سه این مجتمع بندری نیز در راه هستند.

به گزارش فرینا، جلیل اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه های این سازمان برای جذب سرمایه گذاران خارجی گفت: فرصت های سرمایه گذاری در حوزه بندری، به صورت رسمی در سایت سازمان بنادر وجود دارد؛ اما به زودی چند پروژه بزرگ‌مقیاس را معرفی خواهیم کرد که یکی از آنها، توسعه پس‌کرانه بندر شهیدرجایی به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است که یکی از بزرگترین پروژه های لجستیکی کشور محسوب و در حال حاضر، کارهای مقدماتی آن آغاز شده است.
اسلامی، پروژه مهم دیگر برای معرفی به سرمایه‌گذاران را طرح توسعه پس‌کرانه های بندر امام خمینی (ره) به با مساحت ۸۰۰ هکتار و با هدف اجرای برنامه های لجستیکی و خدمات ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: پروژه ساخت فاز ۳ مجتمع بندری شهید رجایی نیز، یکی دیگر از طرح های مهم سازمان بنادر است که مطالعات مقدماتی آن، در حال اتمام بوده و تا چند ماه آینده، رسما برای سرمایه گذاران معرفی می شود. از دیگر پروژه های بندری که به سایر بنادر مربوط می شود، ساخت پایانه غلات در بندر امام و همچنین توسعه جزیره نگین در بوشهر است که در حال طراحی و اجرای آنها هستیم.
وی در خصوص ویژگی هایی که سبب می شود سرمایه‌گذاران خارجی مورد تأیید این سازمان قرار گیرند، گفت: شرکت هایی که دارای تجربه و شبکه تجاری بین المللی هستند یا مجموعه ای از شرکت های داخلی و خارجی که دانش کافی و دسترسی به سیستم های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مدیریت پایانه های بندری را داشته باشند، می توانند در ساخت این پروژه ها ورود کنند.
معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین درباره کشورها یا لاینرهای کشتیرانی که در پسابرجام مستقیما با بنادر ایران همکاری خود را آغاز کرده اند، افزود: تا به حال ۱۸ شرکت حمل و نقل بین اللمی مجددا همکاری هایشان را با ایران از سرگرفته اند؛ ضمن اینکه ۱۳ شرکت هم فعالیت منظم در یندر شهید رجایی دارند، همچنین ۹ شرکت معتبر بین المللی پیمانکار عملیات بندری از ۸ کشور چین، سنگاپور، دانمارک، فرانسه، کره جنوبی، سوئیس، آلمان و فیلیپین نیز درخواست سرمایه گذاری در بنادر ایران را ارائه داده اند.
به گفته عضو هیات عامل سازمان بنادر، یک شرکت ایرانی مشترک با طرف ایتالیایی با سهم ۵۱ درصدی ایران با هدف انتقال دانش فنی مکانیزه کردن بنادر تأسیس شده و توافقات لازم با ایتالیایی ها نیز انجام شده است. همچنین مؤسسات رده بندی خارجی (IACS) که در زمینه صدور گواهی نامه های قانونی برای شناورهای ایرانی فعالند و شرکت های بیمه گر غرامت و پوشش حفاظتی بین المللی (IGP&I) هم، مجددا در ایران فعال شده اند.
اسلامی با بیان اینکه تا پیش از اعمال تحریم ها، ۲۲ خط کشتیرانی بین المللی با ایران در ارتباط بودند گفت: در پسابرجام نیز ۱۴ خط فعالیت فعالیت مجدد خود را آغاز و ۸ خط دیگر نیز همکاری خود با سازمان بنادر را اعلام کرده اند. خط کشتیرانی MSC به عنوان مطرح ترین برند این حوزه در دنیا یکی از خطوطی است که به ایران بازگشته است.
گفتنی است؛ یکی از بخش های اقتصادی کشور که در دوره تحریم ها متضرر شده بود، بنادر بودند که در دور لغو تحریم ها و پسابرجام، شرکت های کشتیرانی خارجی بار دیگر به بنادر کشور بازگشتند؛ ضمن اینکه ایران به دلیل آنکه امن ترین کشور منطقه است، یکی از جذاب ترین مناطق برای سرمایه گذاران خارجی در حوزه بندری محسوب می شود. بر این اساس قرار است سازمان بنادر و دریانوردی به زودی چند پروژه مهم بندری را برای سرمایه گذاری به خارجی ها معرفی کند.


 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو