ایران صاحب باکیفیت ترین دریانوردان جهان است

در مراسمی با حضور مدیران ارگان های دریایی و اقشار و صنوف مختلف دریاییان در بندر شهید رجایی، ۲۷ نفر از دریانوردان نمونه استان هرمزگان مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش فرینا، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با حضور در آیین تجلیل از دریانوردان گفت: حدود یک چهارم از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان کشور در این استان فعالیت می کنند.

اله مراد عفیفی پور، افزود: از سوی سازمان جهانی دریانوردی، چهارم تیرماه به عنوان روز جهانی دریانورد نامگذاری و شعار امسال نیز «دریانوردان اهمیت دارند» تعیین شده است.

عفیفی پور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت بین المللی ایران از طریق دریا انجام می شود، به تبیین ابعاد مختلف اهمیت حرفه دریانودی پرداخت و گفت: ایران دارای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر آن در هرمزگان قرار دارد و این استان به تنهایی ۴۰ درصد نوار ساحلی و اعتبار دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اعلام اینکه ۹ هزار شناور ثبت شده در این استان وجود دارد، افزود: از این تعداد، هفت هزار شناور در آب های داخلی و دوهزار فروند دیگر، کشتی هایی هستند که در آب های بین المللی تردد می کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دریایی و حماسه آفرینی های آنان به ویژه در هشت سال دفاع مقدس، گفت: شناورهایی که با پرچم ایران که در آب های بین المللی تردد می کنند، توانسته اند اعتبار کشور ما را در جهان افزایش می دهند.

عفیفی پور ادامه داد: دریانوردان بر اساس کنوانسیون ها و استانداردهای آموزشی بین المللی، گواهی نامه خود را دریافت می کنند و ایران جز اولین کشورهایی است که این استانداردها را اجرا کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه گواهی نامه ۹۰ درصد از ۳۰ هزار دریانورد فعال استان هرمزگان نیز با استانداردهای جهانی تطبیق داده شده و دوره های آموزشی آنها را گذرانده اند، افزود: توجه به این استانداردهای آموزشی باعث شده تا شاهد کمترین حوادث و چالش های دریایی در کشور باشیم و دریانوردان ایرانی در زمره با کیفیت ترین و بهترین دریانوردان جهان قرار گیرند.

عفیفی پور شغل دریانوردی را از جمله مشاغل سخت در دنیا توصیف کرد و ضمن تأکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت ها برای توسعه فرهنگ دریایی، گفت: دریانوردی ارتباط بین ملت های و کشورها را تقویت کرده و نقش به سزایی در نشان دادن الگوی شخصیتی کشورها و نظام های سیاسی آنها برای سایر کشورها و ملت ها دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان افزود: رفتار و منش دریانوردانی که در آب های داخلی و خارجی تردد می کنند، نشان دهنده فرهنگ غنی و هویت جامعه ایرانی- اسلامی است.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو