ارائه بسته انگیزشی برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در ارس

سرپرست مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات ارس گفت: بسته انگیزشی جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در ارس، به تأیید اعضای هیئت مدیره سازمان رسیده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، پریسا بهلولی در خصوص اهمیت وجود مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات در منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: از ویژگی‌های هر منطقه آزاد تجاری - صنعتی، این است که با اقتصاد دانش‌بنیان در ارتباط باشد و امروزه، اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شود؛ اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان منشأ اصلی اشتغال‌زایی و تسهیل محیط کارآفرینی برشمرده می‌شود و دارای پتانسیل تسهیل در خلاقیت نوآوری و گشایش فرصت‌های تجاری‌سازی نوین است.
وی افزود: تمامی ارکان اقتصاد دانش‌بنیان، رابطه مثبتی با بهره‌وری و رشد اقتصادی دارند و تأثیر کاملاً مثبت و معنی‌داری با اشتغال، کیفیت بهتر محصولات و خدمات، کاهش قیمت تمام شده، اصلاح الگوی مصرف و در واقع، تمام مولفه‌های اقتصاد مقاومتی دارند.
وی با بیان این‌که بر اساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، جذب 10 شرکت دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس تا پایان سال جاری در دستور کار قرار گرفته است، افزود: برای دستیابی به این مهم، تأسیس مرکز رشد در منطقه، یکی از اقداماتی است که در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق اهدافمان، نقش مهمی ایفا کرد.
سرپرست مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات منطقه آزاد ارس در خصوص فعالیت های این مرکز بیان کرد: این مرکز در تاریخ 25 آذر سال 95 توسط مهندس عرب‌باغی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و با حضور مسئولان پارک علم و فناوری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در ساختمانی به متراژ 500 متر مربع و با 20 دفتر کار برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان افتتاح شد.
بهلولی در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات ارس و جذب شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در این راستا، بسته انگیزشی جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در منطقه آزاد  ارس، به تأیید اعضای هیئت مدیره سازمان رسیده است.
وی ادامه داد: تخفیف در عوارض پروانه ساخت تا 50 درصد، تخفیف در هزینه زمین تا 30 درصد، تخفیف در هزینه اجاره سالن‌های استیجاری برای پنج سال اول تا 30 درصد و تخفیف در هزینه عوارض مجوز فعالیت و عوارض عمران شهری تا 100 درصد، از جمله مشوق‌های ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی افزود: اختصاص پاساژهای صنعتی آماده با هدف تجاری‌سازی محصولات، حمایت از شرکت در فن بازارها، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حمایت از چاپ بروشور و تبلیغات محیطی، کتابچه و ...، حمایت از شرکت در تورهای صنعتی فناوری، ایجاد زمینه همکاری با صنایع موجود در منطقه در زمینه ارائه خدمت و ...، از جمله دیگر مشوق‌هایی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در منطقه ارائه می‌شود.
سرپرست مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات منطقه آزاد ارس، با بیان این‌که فراخوانی برای جذب شرکت‌های فناور در مرکز رشد ارس ارائه شده، گفت: پس از ارائه این فراخوان، 12 شرکت، متقاضی استقرار در این مرکز بودند که از این میان و پس از صورت‌جلسه اسفندماه 95، بعد از مصاحبه حضوری با هرکدام، پنج شرکت جهت استقرار در این مرکز پذیرفته شدند و برای حدود 250 نفر اشتغال‌زایی شد.
بهلولی با اشاره به این‌که از 3099 شرکت دانش‌بنیان کل کشور، 88 شرکت در آذربایجان‌شرقی ثبت شده است؛ افزود: پیش از این، سه شرکت دانش‌بنیان در ارس فعالیت داشتند که با تأسیس شرکت مرکز رشد، سه شرکت دانش‌بنیان دیگر به این مجموعه اضافه شدند که به استناد مشوق‌های اختصاص یافته به آن‌ها، درخواست تجاری‌سازی و فعالیت در پاساژهای صنعتی را کرده‌اند که این مرکز در حال بررسی اولیه طرح توجیهی اقتصادی آن‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم پذیرش، 12 طرح دیگر دریافت شده که در مرحله بررسی در این مرکز هستند و در مرحله بعد، به داوران تخصصی ارسال شده و پس از اخذ نظرات داوران، در شورای فناوری مرکز رشد ارس، جهت اتخاذ تصمیم نهایی مطرح خواهند شد.
وی بیان کرد: تنها مناطق آزادی که مرکز رشد در آن‌ها فعالیت دارد، مناطق آزاد ارس و قشم است و سایر مناطق آزاد کشور، مرکز رشد فناوری ندارند و به جرأت می‌توانیم بگوییم که منطقه آزاد ارس حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد.
بهلولی با بیان این‌که، مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات ارس، در چهارمین دوره نمایشگاه ربع رشیدی حضور داشت، اظهار کرد: علاوه بر حضور در این جشنواره، برگزاری جشنواره شرکت‌های دانش‌بنیان شمال‌غرب کشور در ارس بود که کل شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات خود را در معرض نمایش قرار دادند و این شرکت‌ها با یکدیگر و همچنین با پتانسیل‌های منطقه آزاد ارس آشنا شدند.
سرپرست مرکز رشد فناوری و توسعه صادرات منطقه آزاد ارس تأکید کرد: تلاش ما این است که تعاملی بین سرمایه‌گذاران منطقه و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم و همچنین از ظرفیت‌های صنایع استفاده کنیم تا به نتایج خوبی برسیم.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :