توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق آزاد کشور یک اولویت است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: روند ایجاد اشتغال و حمایت از جریان تولید در مناطق آزاد در دولت دوازدهم شتاب بیشتری به خود می گیرد.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان در پایان سفر سه روزه خود به منطقه آزاد ماکو با اشاره به روند پیشرفت پروژه های آبرسانی و کشاورزی در این منطقه گفت: بخش بزرگی از حقابه منطقه ماکو از سد ارس هنوز استفاده نشده که خوشبختانه با طرح تثبیت آبهای مرزی و اعتباراتی که از سوی مقام معظم رهبری به این کار اختصاص داده شد این کار آغاز شده است.
وی افزود: در منطقه آزاد ماکو پروژه های متعددی در دست اجراست که یکی از بزرگترین آنها پروژه آبرسانی و کشاورزی است که انتقال آب با میزان پنج و سه دهم متر مکعب در ثانیه است که از طریق سد کرم آباد توزیع شده و به اراضی کشاورزی در ماکو آب می رساند که خوشبختانه این پروژه با همکاری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان غربی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی پیشرفت خوبی دارد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه حمایت از جریان تولید در بخش کشاورزی در منطقه آزاد ماکو یکی از اولویت های مهم در این منطقه است گفت: نتایج کشت محصولاتی هم چون چغندر قند، بادام زمینی و سیب زمینی در سال اول کشت در اراضی کشاورزی این منطقه قابل قبول بود و باید از کشاورزان این منطقه حمایت بیشتری انجام شود.
ترکان ابراز امیدواری کرد با استفاده کامل از حقابه سد ارس بتوانیم تراز زندگی روستاییان را تا حد مطلوب بالا ببریم.

جاده لجستیکی تسهیل کننده عبور و مرور در بازرگان
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین درباره افزایش مبادلات تجاری ایران با کگشورهای همجوار به ویژه ترکیه از طریق مرز بازرگان گفت: این مرز بزرگترین مرز زمینی کشور است و عمده مبادلات زمینی ایران ـ ترکیه ـ اروپا از این طریق انجام می پذیرد پس ساماندهی مسیرهای حرکت کامیون ها در این مرز توسط منطقه آزاد ماکو در دستور کار قرار گرفت و تمامی مسیرها در مرز چهار خطه شد و دیگر شاهد ترافیک و صف های طویل کامیون ها نیستیم.
ترکان به ساخت جاد کمربندی در شهر بازرگان به منظور سهولت در عبور و مرور تزانزیتی هم اشاره کرد و گفت: یک جاده لجستیکی در این منطقه در حال ساخت است و تمامی حمل و نقل از دیگر مسیرها به این جاده لجستیکی منتقل شده و پس از افتتاح این جاده دیگر شاهد عبور و مرور کامیون ها در شهر بازرگان نخواهیم بود.
مشاور رییس جمهور افزود: ساخت این جاده در حال حاضر پیشرفت خوبی دارد و تا پایان امسال این جاده آسفالت و آماده بهره برداری می شود. به موازات این کار، کارهای لجستیکی مربوط به ترانزیت و حمل و نقل از شهر بازرگان به پارک لجستیک و پایانه صادراتی 12 هکتاری که الان مشغول به کار است می رود و قسمت های اداری مرتبط با موارد ترانزیت کامیون ها، تخیله و بارگیری ها و انبارداری از شهر بازرگان به این منطقه منتقل می شوند.

منطقه آزاد ماکو پیشانی ارتباط ایران با اروپاست
ترکان ادامه داد: هم اکنون بخش خصوصی و سرمایه گذاران ماکویی در حال ساخت تیر پارک بزرگ در منطقه آزاد ماکو هستند. پایانه صادراتی ساخته شده و در واقع بار حمل و نقلی و لجستیکی در این منطقه و شهر بازرگان به مراکز منتقل شده و شرایط برای زندگی راحت تر مردم فراهم می شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: کوشش های بسیاری توسط مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو در بخش صنعت انجام شده است. کارخانه فروآلیاژ با سرمایه گذاری مستقیم هندی ها آغاز به کار کرده است و قرار است پس از بهره برداری از فاز اول، ظرفیت تولیدات خود را بالا ببرد. نیروگاه تولید برق که توسط سرمایه گذار ایرانی ـ خارجی مراحل پایانی احداث خود را می گذراند هم ظرف دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد و نیروگاه وارد مدار می شود.
ترکان تاکید کرد: منطقه آزاد ماکو پیشانی ارتباط ایران با اروپاست. ما نباید اجازه دهیم بازار ایران به راحتی در اختیار دیگران قرار گیرد مگر آنکه آنها بیایند و در ایران و در منطقه آزاد به تولید بپردازند.
مشاور رییس جمهور تاکید کرد: تولید در ایران و به تبع آن فعالیت های مرتبط با تولید باید اصلی ترین سیاست ما باشد چرا که مسئله ایجاد اشتغال یکی از اصلی ترین دغدغه های مناطق آزاد کشور است. ایجاد اشتغال و حمایت از جریان تولید در مناطق آزاد در دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم در دستور کار این مناطق قرار دارد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو