ضرورت توسعه صنعت پوشاک در منطقه آزاد ماکو

صنعت پارچه و پوشاک در منطقه آزاد ماکو به دلیل هم مرزی با بزرگترین کشور تولید کننده پوشاک و البسه و نیز وجود بازار مصرف گسترده می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی، جلوگیری از واردات بی رویه، تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال ایفا کند.این صنعت می تواند در خصوص حمایت از تولید داخلی و بالا بردن نرخ اشتغال که به عنوان دو هدف اصلی منطقه آزاد ماکو از سوی مدیران این منطقه تعیین شده اند، نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد نیوز؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ایران در استانبول، ضمن بازدید از چند کارخانه و صنایع نساجی، تولید پارچه و البسته ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این سازمان در نظر دارد بیش از گذشته به موضوع پوشاک ، پارچه و صنعت نساجی و حمایت از آن در عرصه های مختلف در منطقه آزاد ماکو توجه کرده تا شرایط مناسب تری برای فعالین این عرصه به وجود بیاید.
حسین فروزان به فناوری پیشرفته تولید پارچه در ترکیه اشاره کرد و گفت: در یازدیدی که از این کارخانه ها و فعالان صنعت پوشاک ترکیه داشتیم، صنایع دارای برندهای جهانی، دلایل موفقیت خود را توجه به کیفیت و جلب اعتماد مشتری بیان کردند.
وی اقزود: در ایران و در منطقه آزاد ماکو نشان های بسیار زیادی در حوزه های پوشاک و نساجی مشغول به فعالیت هستند اما نتوانسته اند به یک برند جهانی تبدیل شوند.اصلی ترین دلیل عدم تبدیل نشان های ایرانی به یک برند جهانی سابقه فعالیت کوتاه مدت آن ها و عدم هدف گذاری مناسب در عرصه فروش است.
فروزان همچنین به اهمیت تبلیغات در کنار کیفیت نیز اشاره کرد و گفت: به طور مثال یکی از موضوعات مهم در انتخاب یک بازار دهک های مختلف جامعه از لحاظ درآمد و فرهنگ است که می تواند در کنار تبلیغات صحیح به تبدیل شدن یک کالا به برند کمک شایانی کند.
وی یکی از مشکلات موجود در صنعت پوشاک در مناطق آزاد را کالای قاچاق دانست و گفت: قاچاق که یکی از دغدغه های ما و دولت است هم اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده و هم مصرف کننده را گرفتار کرده است و در این خصوص باید یک فضای رقابتی مناسب حداقلی ایجاد شود تا تولید کننده داخلی نیز به تولید کالای با کیفیت ترغیب شود.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: هزینه تمام شده کالا در داخل کشور به مراتب بسیار بیشتر از خارج از کشور است و در این زمینه باید تدابیر مناسب اتخاذ شود.
اکبر نوبخت افزود: تعدادی از برندهای ترکیه ای علاقه مند به حضور در منطقه آزاد ماکو هستند و همانطور که می دانید طبق آمار حدود یک درصد پوشاک دنیا برای ایران است و مردم ایران به ظاهر خود توجه می کنند.
وی تصریح کرد: در صورت ایجاد شعب این برندهای ترکیه ای در منطقه آزاد ماکو از یک سو اشتغال پایدار ایجاد و از یک سو تولید کنندگان داخلی می توانند با فضای رقابتی ایجاد شده تولیداتی در آن حد و به مراتب مطلوبتر به بازار عرضه کنند.
نوبخت با بیان اینکه درصد ناچیز پوشاک خارجی مصرفی کشور به‌صورت قانونی واردشده و بقیه به‌صورت قاچاق به کشور وارد می شود افزود: هزینه تمام شده کالا در داخل کشور به مراتب بسیار بیشتر از خارج از کشور است و در این زمینه باید تدابیر مناسب اتخاذ شود.
کارشناس بین المللی صنعت پوشاک در استانبول نیز در حاشیه بازدید از غرفه منطقه آزاد ماکو در ترکیه گفت: صنعت پوشاک ایران کوچکتر از سایر کشورهای فعال در این بخش است و باید به روز رسانی شود.
بورجو آکتاش افزود: در تبلیغاتی که در غرفه منطقه آزاد ماکو مشاهد کردیم ظاهرا صنعت پوشاک در منطقه آزاد ماکو به لحاظ فنی خوب است، اما باز هم باید بروز رسانی شود، زیرا منطقه آزاد ماکو باید به رشد فکر کند و وقتی که بزرگ شد، می تواند تولید قابل رقابت عرضه کند.
وی معتقد است: اندازه کارخانه های صنعت پوشاک در ایران کوچکتر از دیگر کشورها است که باید روی این موضوع فعالیت کرد و در عین حال مدیران میانی در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردارند و می توانید از مدیران میانی باسواد با آموزش بخوبی بهره مند شوید.
به گفته این متخصص، بررسی ها در ایران نشان می دهد که 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز از کشور چین خریداری می شود، بنابراین باید تولید هدف دار صورت گیرد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو