جزیره قشم به عنوان نخستین مرکز گردشگری حلال ایران معرفی شد

حضرت آیت الله العضمی هاشمی شاهرودی (مد ظله العالی) به مناسبت انتخاب جزیره قشم به عنوان نخستین مرکز گردشگری حلال پیامی صادر کرد.

به گزارش فرینا به نقل از مهر، آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت انتخاب جزیره قشم به عنوان نخستین مرکز گردشگری حلال ایران پیامی را صادر کرد.

در این پیام آمده است: گردشگری واژه ای است که تا حد زیادی تحولات عمیق و ژرف دهه های اخیر را به ذهن متبادر می سازد. اما آنچه آشکار است، این مفهوم همواره مورد عنایت ویژه اسلام قرار داشته و این واقعیت، با توجه به کثرت آیات شریفه قرآن و احادیث روایت شده از حضرت ختمی مرتبت (ص) و ائمه معصومین (ع) در این باره امری مسلم و حقیقی است و آیاتی چون " قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ " و  " قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ "و یا حدیث پیامبر اعظم (ص) سافِروا فَاِنَّکُم اِنْ لَم تَغنَموا مالاً أَفَدتُم عَقلاً. ناظر بر این منظور هستند.
واژه حلال نیز اگرچه واژه ای اسلامی است، اما بیشتر از یک دهه است که مفهوم آن با فناوری های اطلاعات جدید به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند جای خود را نه تنها در دنیای اسلام بلکه در سراسر جهان باز کرده است. آنچه اظهر من الشمس است، اوج این کاربرد مفهوم حلال را در عرصه هایی چون گردشگری می توان به عینه مشاهده کرد. به ویژه آن که بخش بزرگی از مناطق و بازارهای هدف گردشگری در سرزمین هایی واقع شده که به نام دنیای اسلام شناخته می شود، همچنین، شمار فراوانی از گردشگران را مسلمانان با توجه به جمعیت قریب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری خود تشکیل می دهند و تجمیع این دو عامل اسباب توجه فعالان عرصه گردشگری را به سرزمین های اسلامی و مسلمانان سبب شده و البته گرایش روزافزونی را هم حتی در بین جوامع غیر مسلمان شاهد گشته است. با تمام این اوصاف، در گردشگری جهانی مواردی عدیده را می توان یافت که چندان با آموزه های اسلامی سازگار نبوده است و بالطبع اسباب فراهم آمدن محدودیت های عدیده و حتی کاهش اشتیاق مسلمانان به امر گردشگری را فراهم می کند.
طرح مبحثی نوین و مورد مطلوبیت وسیع در دانش و صنعت گردشگری با عنوان گردشگری حلال، برآیند و سرانجام همه تفحصات، بررسی ها و کنکاش هایی بود که در زمینه رفع این مشکلات و دشواری ها صورت پذیرفت مبحثی که در آن خدمات متنوع گردشگری به شیوه ای ارائه می شود که نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان را متمایل، مشتاق و علاقمند بهره جستن از خدمات آن می ساخت. بنابراین، استاندارد گردشگری حلال با نظرات فقهی و شرعی اینجانب تهیه و تدوین گردید که در برگیرنده بیست زیر شاخه مختلف مرتبط با اقتصاد و گردشگری چون اقامتگاه ها و هتل ها، خدمات حمل و نقل، خوراکی و آشامیدنی، خدمات دارویی، آرایشی و بهداشتی،  رستوران ها، پوشاک و صنایع دستی، فروشگاه های زنجیره ای و.... است.
در حقیقت، با نهایت اطمینان می توان اذعان داشت با توجه به این مهمات و همچنین در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و در جهت برآورده شدن منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) به ویژه در زمینه اقتصاد مقاومتی، عطف توجه ویژه به مفهوم حلال و انجام برنامه ریزی دقیق، مدون و علمی برای کاربرد افزون یافتن آن در عرصه هایی چون گردشگری امری الزامی و ضروری بوده و خواهد بود.
از این منظر، انتخاب جزیره قشم به عنوان اولین مرکز گردشگری حلال که با توجه به ظرفیت ها و جذابیت های فوق العاده آن اتفاق افتاد، بلاشک امری مبارک و اتفاقی میمون است و اطمینان دارم که در پناه الطاف و مراحم حضرت باری تعالی این مهم می تواند برای برون رفت و رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی، تحقق عینی بخشیدن به شعار اقتصاد مقاومتی در عرصه علم و عمل و همچنین ترویج، تبلیغ و شناسایی بیش از پیش فرهنگ اصیل اسلامی نزد جهانیان مثال سرآغاز و شروع باشد.
اینجانب، ضمن عرض تبریک به مردم و ساکنان بزرگوار جزیره قشم و همچنین آرزوی موفقیت و توفیق الهی برای ریاست محترم سازمان منطقه آزاد قشم و همکارانشان و دست اندرکاران اجرایی این کار سترگ،     انتظار دارم با همراهی، همیاری و همدلی صمیمانه به صورت آنی و ویژه نسبت به اجرایی و عملیاتی نمودن واقعی پی افکندن اولین مرکز گردشگری حلال در جزیره قشم اقدامات لازم را با نیت قربه الی الله معمول و مجری دارند.
ان شاء الله که با تاسی جستن به ائمه اطهار و در پرتو عنایات حضرت ولی عصر (عج) موفق و موید باشید.

                                              والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین
                                               سید محمود هاشمی شاهرودی
​                   ۱۰/۰۸/۱۳۹۶ برابر با دوازدهم صفر سال ۱۴۳۹ هجری قمری

امتیاز به خبر :