کشاورزی منطقه آزاد ارس دانش بنیان می شود

با امضای قرارداد جدید همکاری میان سازمان منطقه آزاد ارس و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، بخش کشاورزی این منطقه به شیوه های دانش بنیان مجهز شده و باغ الگویی در مرکز خداآفرین منطقه آزاد ارس، احداث می شود.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در جریان امضای این قرارداد، گفت: ایجاد باغ نمونه و الگویی می تواند برای آموزش تکنولوژی های جدید به باغداران و کشاورزان مثمر ثمر باشد و فعالان این حوزه می توانند از نزدیک در جریان تکنولوژی های جدید و روش های نوین دانش بنیان قرار گیرند.
محسن خادم عرب باغی، احداث باغ الگویی را روش مناسبی در زمینه فرهنگ سازی دانست و خاطرنشان کرد: کلاس های تئوری در مسیر گذر از کشاورزی سنتی به مدرن به اندازه کافی تاثیرگذار نیستند و آموزش عملی تاثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: این موضوع در خداآفرین و سایر مناطقی که اراضی هنوز به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته اند، اهمیت بیشتری دارد و احداث باغات و زمین های کشاورزی جدید با روش های دانش بنیان، باعث افزایش بهره وری می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: بیشتر مشکلات کنونی کشور مربوط به عدم توجه به تحقیق و پژوهش می شود و دلیل اینکه بخش کشاورزی در بیشتر زمینه ها توجیه اقتصادی و بهره وری لازم را ندارد، همین است.
وی در پایان گفت: کاربردی کردن پژوهش ها و تحقیق ها، تنها راه بهبود وضعیت کنونی در حوزه کشاورزی است و دانش بنیان و علمی کردن کشت در کشور می تواند آینده کشور را تضمین کند.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: همکاری های قبلی این مرکز و سازمان منطقه آزاد ارس، نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته است.
حسن منیری فر، افزود: برگزاری همایش صیانت از جنگل های ارسباران در منطقه آزاد ارس و فعالیت در زمینه گیاهان دارویی، بخشی از همکاری های دوجانبه است که اثرات آن قابل مشاهده است.
وی خاطرنشان کرد: در همکاری های جدید نیز به آموزش توجه ویژه ای داشته ایم و بیشتر فعالیت هایی که انجام می شود، تقاضا محور و بر اساس نیازهاست.
علاوه بر احداث باغ الگویی در خداآفرین، انجام مطالعات مربوط به هواشناسی و اقلیم، مطالعات خاک شناسی، ارائه دانش فنی کشت گیاهان دارویی و جانمایی کاشت در خداآفرین نیز در این قرارداد همکاری پیش بینی شده است.
همچنین در این مراسم، همکاری هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی در قالب طرح ذخایر گیاه شناسی و احداث باغ طبیعت و مدرسه طبیعت با رویکرد آموزشی برای کودکان و نوجوانان نیز برای همکاری های آینده سازمان منطقه آزاد ارس و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی پیش بینی شد.
در مراسم امضای قرارداد همکاری میان سازمان منطقه آزاد ارس و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، علاوه بر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان و کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز حضور داشتند.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :