بندر چابهار 85 میلیون تنی می‌شود

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده طی سال‌های اخیر به تدریج، شکل و شمایل یک مرکز ثقل چندوجهی حمل‌ونقل را به خود می‌گیرد و به نقطه اتکای دیگری در حوزه تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات کشور تبدیل می‌شود.

این بندر دروازه ترانزیت کالا به افغانستان و کشورهای شرق دریای خزر به شمار می‌رود و به همین دلیل هندی‌ها هم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ازای سهم گرفتن از خدمات این بندر هستند.
طرح‌های توسعه بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران در حوزه بندری و پس‌کرانه در 5 فاز تعریف شده که نهایتا چابهار را به بزرگ‌ترین بندر کشور از نظر ظرفیت ورود و خروج کالا و ترانزیت تبدیل می‌کند.
بدین ترتیب بندر چابهار که اکنون با احتساب پس‌کرانه، 15 میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی کالا دارد به بندری 85 میلیون تنی تبدیل خواهد شد.

چابهار محدودیت عرصه برای توسعه ندارد
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در محل اداره کل بندر شهید بهشتی چابهار در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بندر چابهار بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور است که بیرون از خلیج‌فارس می‌تواند خدمات ارائه کند و با توجه به آنکه این بندر محدودیتی از نظر عرصه و فضاهای توسعه‌ای ندارد، سوپاپ اطمینان تمام بنادر کشور است.
آقایی در تشریح اقدامات انجام‌شده برای توسعه ترانزیت، ترانشیت، صادرات و واردات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در حوزه ترانشیت، هر کالایی که به بنادر جنوبی کشور بیاید و به افغانستان ترانزیت شود، بهترین مکان برای ترانزیت آن، بندر چابهار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با مقایسه بندر صحار عمان و بندر شهید بهشتی چابهار از نظر سرعت سرویس‌دهی گفت: ویژگی بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به سایر بنادر و بندر صحار عمان این است که در این بندر، بارگیری یک مرحله کاهش پیدا می‌کند و ما تلاش می‌کنیم هزینه تخلیه و بارگیری را کاهش دهیم تا خدمات‌رسانی به کشتی‌ها سریع‌تر انجام شود.

صرفه‌جویی 1000 دلاری هزینه ترانزیت از چابهار به افغانستان در هر کانتینر
این مقام مسئول به اقدامات انجام‌شده برای توسعه ترانزیت کالا از طریق چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی افغانستان حدود ۹۵ درصد از نیازمندی‌‌های این کشور از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به مرز مشترک ایران و افغانستان و جمعیت ۳۲ میلیون نفری آن، ایران توسعه ترانزیت به این کشور را در دستور کار قرار داده است. ترانزیت کالا از بندر چابهار به افغانستان به ازای هر کانتینر، 1000 دلار نسبت به بنادر پاکستان مقرون به صرفه‌تر است و این موضوع مزیت استراتژیک چابهار را به نمایش می‌گذارد.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در چابهار
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون نزدیک به یک میلیارد دلار در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: ایجاد ۱۶۵۰ موج‌شکن، ۱۷۰۰ متر اسکله و استحصال ۲۰۳ هکتار از اراضی پس‌کرانه، بیش از 5.5 هکتار دایت‌گذاری، ورود ۹ دستگاه جرثقیل و 4 دستگاه مکنده از جمله اقدامات انجام‌شده برای توسعه این بندر است.
آقایی با اشاره به قابلیت بهره‌برداری ۱۵ میلیون تنی این بندر، گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ فاز طراحی شده که در پایان این طرح، ظرفیت چابهار به ۸۵ میلیون تن ارتقا می یابد.

اتصال ریلی چابهار تا 3 سال دیگر راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در پس‌کرانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار نیز اتفاقات خوبی در حوزه ریل و جاده رخ داده است، گفت: خطوط ریلی سواحل مکران، در کنار بندر شهید بهشتی چابهار بیش از 25 درصد پیشرفت داشته و با روندی که هم‌اکنون در جریان است تا 3 سال آینده اتصال ریلی این بندر، راه‌اندازی خواهد شد.
آقایی با تاکید بر اهمیت اتصال ریلی و توسعه جاده‌های منتهی به بندر شهید بهشتی چابهار افزود: چابهار با اتصال ریلی و توسعه جاده‌ای به یکی از مراکز ثقل حمل و نقل چندوجهی ایران و منطقه تبدیل خواهد شد.

علاقه هندی‌ها به سرمایه‌گذاری در چابهار
وی با اشاره به آثار برجام بر توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به قرارداد ایران با هند در زمینه توسعه این بندر اشاره کرد و گفت: هندی‌ها با توجه با اینکه این بندر را دروازه صادرات به افغانستان و کشورهای شرق خزر می‌دانند، علاقه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در چابهار دارند و قراردادی که با این کشور منعقد شده یکی از ثمرات برجام به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: قرارداد ایران با هندی‌ها در مدت‌زمان ۱۰ سال در حوزه ترانزیت، ترانشیت، صادرات و واردات است که در تمام موارد به غیر از ترانشیت سهم ایران نسبت به هندی‌ها بیشتر است.
پس از اتمام قرارداد ۱۰ ساله، تمام تجهیزاتی که با سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این بندر ایجاد می‌شود، به مالکیت ایران در خواهد آمد.
منبع: روزنامه کسب و کار

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو