چابهار به مرکز بزرگ تجاری برای منطقه تبدیل خواهد شد

رییس جمهور با قدردانی از استقبال پرشکوه مردم استان سیستان و بلوچستان از خدمتگزاران خود، تاکید کرد طرح توسعه جامع استان سیستان و بلوچستان بررسی و اجرا و چابهار به مرکز بزرگ تجاری برای منطقه تبدیل خواهد شد.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در نشست صمیمی با برگزیدگان استان سیستان و بلوچستان و آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه های زیربنایی و اقتصادی در این استان گفت: مشارکت مردمی کلید پویایی اقتصاد است؛ ملت و دولت باید کنار یکدیگر باشند.
رییس‌ جمهور با تأکید بر جبران عقب‌ماندگی‌های استان سیستان و بلوچستان در روند توسعه و آبادانی کشور، گفت: دولت اقدامات گسترده‌ای برای توسعه شتابان استان سیستان و بلوچستان دارد و مطمئن هستم که این استان آینده‌ای بسیار سرافرازی از لحاظ مادی خواهد داشت.
دکتر روحانی اظهار داشت: دولت یازدهم در آغاز فعالیت‌های خود به ارایه خدمات بیشتری امیدوار بود اما یک مرتبه در اواسط سال 93 با کاهش شدید قیمت نفت، مواجه گردید و قیمت آن از 120 دلار به یکباره به حدود 30 دلار کاهش یافت و از این رو طرح‌های دولت مقداری با کندی مواجه گردید.
رییس جمهور خاطر نشان کرد: به واسطه کاهش قیمت نفت یکی از کشورهای نفت خیز همسایه که 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت، الان این رقم به 300 میلیارد دلار کاهش یافته است و حدود 400 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود استفاده کرده است و در کل همه کشورهای نفت‌خیز در سال‌های گذشته از ذخایر ارزی خود استفاده کردند، اما در ایران برعکس این کشورها، به واسطه تکلیف مجلس شورای اسلامی هر سال مبلغ بیشتری به ذخایر خود واریز کردیم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اگر چه مسیر بسیار دشوار و با معضلات زیادی در منطقه مواجه هستیم اما در عین حال روند  حرکت کشورمان رضایت‌بخش است.
رییس جمهور با بیان اینکه چابهار به یک مرکز بزرگ تجاری منطقه تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: روند توسعه منطقه چابهار هم‌اکنون از بالا شروع شده و سال به سال به اهدافی که برای توسعه این منطقه ترسیم شده، ‌نزدیک‌تر می‌شویم و توسعه این منطقه به نفع استان و سراسر کشور خواهد بود.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: استان سیستان و بلوچستان به واسطه اینکه یک استان مرزی است این موضوع می‌تواند به عنوان مزیتی برای جهش در تجارت استان و گسترش روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استان با کشورهای همسایه باشد.
رییس جمهور با اشاره به سخنان یکی کارآفرینان که راه‌حل مشکلات اجتماعی را مشارکت همگانی عنوان کرده بود، اظهار داشت: قطعاً این موضوع کلید اصلی حل و فصل مشکلات اجتماعی است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان درون‌زا و برون‌گرا است، گفت: درون‌زا بودن به این معناست که همه باید در کنار هم مشارکت و همکاری داشته باشیم و در این مسیر بایستی به یکدیگر اعتماد داشته و سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف تشویق کنیم و در این مسیر وظیفه داریم که زمینه و بسترهای لازم را فراهم سازیم.
رییس جمهور با بیان اینکه امروز امنیت خوبی در استان سیستان و بلوچستان برقرار است و روابط مردم برادرانه بوده و دولت و مردم اعتماد کاملی به یکدیگر دارند، اظهار داشت: اولین موضوع در پیشرفت و توسعه کشور مشارکت و همکاری است. از این‌رو هر کس قصد دارد به این استان و کشور خدمت کند، باید سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تشویق کند. فعال شدن معادن و گردشگری استان می‌تواند تحول بزرگی در این منطقه بوجود آورد.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه توسعه سواحل مکران بایستی برای مردم بومی منطقه نیز مفید و سودمند باشد، گفت: بی‌تردید سواحل مکران توسعه بسیار خوبی در آینده خواهد یافت و این سواحل مکان بسیار مناسبی برای احداث نیروگاه‌های اتمی است و ما به دنبال نیروگاه‌های صد مگاواتی به منظور تولید آب شیرین و برق از آن هستیم.
رییس جمهور با بیان اینکه سواحل مکران از جهات مختلف برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ آمادگی دارد، گفت:  اخیراً گزارشی درباره سواحل مکران مشاهده کردم که بعضی از مردم روستاهای این منطقه نگران زندگی و معیشت خود به خاطر توسعه سواحل مکران هستند و باید کاملاً توجه داشته باشیم که هرکجا به دنبال توسعه هستیم بایستی به فکر مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی منطقه و مردم هم باشیم و جایی که توسعه ایجاد می‌شود، بایستی به مردم بومی آنجا نیز توجه داشت و قطعاً دولت به این موضوع کاملاً توجه دارد.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به مؤلفه برون‌گرا بودن اقتصاد کشور، گفت: در این بخش بایستی دولت توجه بیشتری داشته باشد و با برقراری روابط و ارتباطات مناسب زمینه را برای جذب سرمایه‌های خارجی فراهم سازد.
رییس جمهور افزود: در مسیر تشویق کارآفرینان و سرمایه‌گذاران یکی از تدابیر دولت این است که کارآفرینان وام ارزانی به دست بیاورند از این‌رو کاهش سود تسهیلات بانکی از برنامه‌هایی بود که اواخر دولت یازدهم آغاز گردید و در صد روزه دولت دوازدهم یکی از برنامه‌های دولت تحقق این برنامه بود و امروز سود روابط بین بانکی از 29 درصد به 18 الی 17 درصد رسیده است و این در جذب سرمایه بسیار مؤثر است و تمام تلاش ما این است که سود تسهیلات را پایین‌تر بیاوریم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: بایستی منابع داخلی سهل‌ و آسان در اختیار مردم قرار بگیرد و از طرف دیگر باید تلاش کنیم، ایرانیان خارج را برای سرمایه‌گذاری در کشور جذب کنیم و از سوی دیگر تلاش ما بایستی جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد از این‌رو در 100 روز گذشته توانستیم بیش از  23 میلیارد دلار با بانک‌های مختلف جهان برای فاینانس قرارداد امضاء کنیم و تلاش دولت در این مسیر ادامه خواهد داشت.
رییس جمهور تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با ابتکار ایرانی، سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی شاهد رشد و توسعه در کشور باشیم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: هدف دولت این است که تورم را تک‌رقمی حفظ کند، رشد اقتصادی را بالای 5 درصد ادامه دهد و سال به سال بر میزان اشتغال بیفزاید و در این مسیر امیدواریم در پایان سال 96 اشتغال ایجاد شده از متوسط سال‌های گذشته بیشتر باشد و در سال‌های آینده اهداف بزرگتری را برای اشتغال پایدار پیگیری خواهیم کرد.
در این دیدار 3 نفر از کارآفرینان برتر استان ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های خود، پیشنهادات و دیدگاه‌هایشان را برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر استان و رونق افزون‌تر در حوزه‌های تخصصی‌ خود ارایه کردند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو